Gå til innhold

4-hjulsdrift eller forhjulsdrift med piggdekk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men det står der at det er for 4hjulsdrift?

Kraftig forsterket kjetting for varebiler og kjøretøy med 4WD. Leveres i par i en praktisk plastboks med bærehåndtak. Detaljert monteringsanvisning er trykt på boksen.

Anonymkode: ce803...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men det står der at det er for 4hjulsdrift?

Kraftig forsterket kjetting for varebiler og kjøretøy med 4WD. Leveres i par i en praktisk plastboks med bærehåndtak. Detaljert monteringsanvisning er trykt på boksen.

Det har ingenting å si. Kjettingen vet ikke at bilen har 2wd og resultatet er det samme. Den skal bare være lett å ta av og på.

Anonymkode: a8810...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det har ingenting å si. Kjettingen vet ikke at bilen har 2wd og resultatet er det samme. Den skal bare være lett å ta av og på.

Hm kanskje det blir en ok vinter for meg og forhjulsdrifteren min da, takk for anbefaling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm kanskje det blir en ok vinter for meg og forhjulsdrifteren min da, takk for anbefaling. 

Det eneste som en må passe litt på er at det er ok klaring mellom dekk og skjerm, eller er det knotete å montere dem. En får dem på, men en ser ingenting. Uansett kan du gjøre dette i blinde, når du har gjort det noen ganger:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du, TS? Er det lang og snørik vinter der du bor? AB som "bruker kjetting når det trengs" har kanskje ikke prøvd å bo landlig med vinter fra oktober til april med vanskelig føre...

Anonymkode: d54e7...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor bor du, TS? Er det lang og snørik vinter der du bor? AB som "bruker kjetting når det trengs" har kanskje ikke prøvd å bo landlig med vinter fra oktober til april med vanskelig føre...

Det skal jeg love deg jeg har. I 95% av tiljfellene er det nok med piggdekkene, men med stålis og det verste, våt i is med livsfarlige 2-3-4 cm nysnø oppå, får en ikke piggene ned i isen. Kjetting er da eneste alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor på Østlandet, med lang vinter og masse snø... Mye glatte veier her mellom okt/nov og mars/april. 

Anonymkode: f7764...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste som en må passe litt på er at det er ok klaring mellom dekk og skjerm, eller er det knotete å montere dem. En får dem på, men en ser ingenting. Uansett kan du gjøre dette i blinde, når du har gjort det noen ganger:-)

Takk, skal prøve ut et par i vinter, gruer meg allerede til å rygge opp og ned og styre på med sand og måking, tar alltid lang tid og jeg blir for sen til ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, skal prøve ut et par i vinter, gruer meg allerede til å rygge opp og ned og styre på med sand og måking, tar alltid lang tid og jeg blir for sen til ting. 

En billig og bra forsikring. Pluss at de alltid ligger klar i boksen sin, bak i bilen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hytta er det også en bratt bakke, men der er det ikke så ofte is, der er det mer snø. Er jeg lost da med forhjulsdrift og piggdekk? Det er vel akkurat i sånne situasjoner 4WD er bra?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På hytta er det også en bratt bakke, men der er det ikke så ofte is, der er det mer snø. Er jeg lost da med forhjulsdrift og piggdekk? Det er vel akkurat i sånne situasjoner 4WD er bra?

Med mye snø vil jeg nok tro du sliter da, ja. Men nå har jeg ikke prøvd sånne hurtigkjettinger. Suv med 4wd er suveren på slike forhold. Men det er absolutt ikke nødvendig å kjøpe en suv for å komme seg på hytta noen ganger i året. Svigerforeldrene mine har hatt Subaru Legacy i alle år og kommer seg frem med den overalt, og de har hytte på fjellet. De brøyter vei for de andre hyttefolka når veien er fullstendig nedsnødd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Med mye snø vil jeg nok tro du sliter da, ja. Men nå har jeg ikke prøvd sånne hurtigkjettinger. Suv med 4wd er suveren på slike forhold. Men det er absolutt ikke nødvendig å kjøpe en suv for å komme seg på hytta noen ganger i året. Svigerforeldrene mine har hatt Subaru Legacy i alle år og kommer seg frem med den overalt, og de har hytte på fjellet. De brøyter vei for de andre hyttefolka når veien er fullstendig nedsnødd.

KJøper nok ikke Suv, men en personbil med 4WD.

Begynner å falle ned på at livet blir enklere på alle måter med firehjulsdrift, selv om det blir dyrere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

KJøper nok ikke Suv, men en personbil med 4WD.

Begynner å falle ned på at livet blir enklere på alle måter med firehjulsdrift, selv om det blir dyrere....

Du kommer til å merke stor forskjell ved å gå fra fremhjulsdrift til 4WD. Vinterføre blir en lek, helt plutselig ;) Suv er absolutt ikke nødvendig, nei. Det er bare jeg som ville ha Suv om vi først skulle ha en god vinterbil :) Som sagt har svigers klart seg med sin Subaru Legacy. De har tenkt å oppgradere til Outback. Jeg grøsser derimot når jeg ser hvordan den sluker bensin, med konstant 4WD og dårlig automatkasse. Det er noe å tenke på om du skal ha 4WD, sørg for at du kan velge tohjulsdrift når du ikke trenger alle fire :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4wd er nok sikrest. Personlig synes jeg det er dumt at det ikke er flere biler med bakhjulstrekk. Med gode dekk synes jeg dette er mye bedre å kjøre med om vinteren

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ronaldbrei skrev:

4wd er nok sikrest. Personlig synes jeg det er dumt at det ikke er flere biler med bakhjulstrekk. Med gode dekk synes jeg dette er mye bedre å kjøre med om vinteren

Skal tro hva du legger til grunn for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal tro hva du legger til grunn for dette?

Det er min mening. Synes en bakhjulstrekk er behageligere i de fleste tilfeller enn forhjulstrekk. Fremkomligheten er absolutt ikke dårligere. Det er å mindre slitasje på drivverk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ronaldbrei skrev:

Det er min mening. Synes en bakhjulstrekk er behageligere i de fleste tilfeller enn forhjulstrekk. Fremkomligheten er absolutt ikke dårligere. Det er å mindre slitasje på drivverk

Du bare mener det, selv om det etter de fysiske lover vi er underlagt, er feil?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger jo stadig 4wd strødd i grøftene om vinteren, da noen tror man kan kjøre mye fortere med dem siden de kommer lettere opp glatte bakker 🤪

De stopper ikke bedre enn 2wd. Og de sklir like lett av veien om forholdene ligger tilrette! 

Anonymkode: 8f5e6...486

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor rimelig landlig og har både bratte bakker med grus og asfalt, samt at været kan være både skikkelig snø og kjip is/slaps. 
Og etter jeg kjøpte meg 4X4 SUV skal jeg aldri gå tilbake( så lenge jeg bor hvor jeg bor). Det er utrulig deilig å ikke bekymre meg for om jeg kommer meg opp bakken eller ikke når jeg skal hjem.

Anonymkode: d3f9a...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...