Gå til innhold

Noen som har erfaring med lipødem ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei ,

Jeg har lenge hatt store komplekser for tjukke legger og lår. Får stadig vannansamlinger  og sliter med cellulitter.  

Har lenge tenkt at det bare er noe man må leve med , men så kom jeg over en artikkel om lipødem  og jeg kjenner meg veldig igjen.  

Lurer på om noen har erfaring med dette ? Har du valgt å operere? Hva var eventuelt resultatet?:) 

Bildet  under er hentet fra nett og hun helt til venstre viser ganske greit hvordan beina mine ser ut (og ja jeg trener/ spiser normalt sunt) dette er visst grad 1. 

Screenshot_20191120-212910_Chrome.jpg

Anonymkode: 83253...9b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke dette helt normale legger og lår? Jeg ser ganske lik ut som hun i midten og har aldri tenkt over det. 

Anonymkode: b4551...1f3

• Liker 1
Skrevet

Er ikke dette bildet bare en en tykk, tykkere og tykkest dame da? Jeg tenker at beina følger resten av kroppen, og jo mindre kroppen er jo mindre er vel beina også???

Skrevet
56 minutter siden, Teatrica skrev:

Er ikke dette bildet bare en en tykk, tykkere og tykkest dame da? Jeg tenker at beina følger resten av kroppen, og jo mindre kroppen er jo mindre er vel beina også???

Jeg kan være enig i at det ikke umiddelbart er noe synlig galt med henne til venstre, og at hun i midten er i grenseland, men du må da se at hun til høyre er langt fra proporsjonal, og har klumpete og abnorm fettansamling på bena?

Anonymkode: 57b3d...dee

• Liker 2
Skrevet

Jeg har lipødem og må bare spørre, er bildet du la ved virkelig ment å skulle illustrere ulike stadier av lipødem? For det er ikke mye som minner om lipødem på dame nummer 1 og dessuten mangler stadie 4, og egentlig stadie 3 også. 

Jeg har ikke hatt noen operasjoner enda, men jobber med å spare opp. Men det tar selvfølgelig tid å spare en halv million eller mer på uføretrygd.

Jeg er alvorlig rammet og TRENGER operasjoner, men hvis du virkelig ser ut som dame nummer 1 på bildet ville jeg lagt fra meg tanken på operasjon en stund. Enten har du ikke lipødem, eller så er du såpass mildt rammet at du kan du komme langt med kompresjonsklær og pulsator. Prøv det først. Kontakt en fysioterapeut med spesialkompetanse på lymfedrenasje for vurdering og eventuell tilpasning av kompresjonsklær og behandling. Det er det som er veien videre. Så kan du heller vurdere operasjon senere hvis du ikke får ordentlig effekt av kompresjon og pulsator.                

Anonymkode: a70df...7a9

• Liker 8
Skrevet

Jeg har både lipødem og lymfødem. Ang operasjon så må man ikke vente for lenge,da kan det være for sent,som i mitt tilfelle. Fikk estimert en pris på 350.000,- for operasjonene,men så ble det oppdaget at jeg var kommet for langt og operasjon ble frarådet. Jeg er i stadie 3+,men ser ut som personen i midten på bildet ditt. Overarmene mine er også rammet. Bruker pulsator og kompresjonsplagg daglig,i tillegg til manuell lymfedrenasje hos fysioterapaut. 
Lipødem er utrolig smertefullt... Ved diagnosering sjekkes stemmer tegn. Stemmer Tegnet er negativt i lipødem, men postitivt i lymfødem, dvs at i lymfødem kan ikke huden på hendene eller føttene løftes uavhengig av bindevevet under. 

Anonymkode: 5233c...5f1

Skrevet

Hun til venstre er vel en normalt slank dame ????

Anonymkode: 6c15a...846

• Liker 1
Skrevet

Ts  her ; bildet  jeg la ved er hentet fra en side om lipødem. Hun til venstre har grad en og er slank , men beina er ikke proporsjonale med resten  av kroppen . Legg merke til legger/knær og at hun har tydelige muskler på magen.   

Jeg har lest flere steder at man burde behandle det med fettsuging på et tidlig stadie  slik at det ikke får videreutviklet seg til feks . Grad 3-4.

De tegna jeg har nå er at leggene mine er store i forhold til resten av kroppen (har økt i omkrets med rundt 5 cm på et år) , masse cellulitter og jeg binder mye vann . 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er slik som hun på midten i bildet, muligens litt større ankler+overarmene mine er også angrepet. 

Har vært til fastlege som sa at det er dessverre ikke noe hjelp å få fra det offentlige. 

Anonymkode: 214ca...d37

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er slik som hun på midten i bildet, muligens litt større ankler+overarmene mine er også angrepet. 

Har vært til fastlege som sa at det er dessverre ikke noe hjelp å få fra det offentlige. 

Anonymkode: 214ca...d37

Da tar fastlegen feil! Man får dekket kompresjonsplagg og man får dekket pulsator til hjemmebruk. Så ta en ny prat med legen din,eller vurder å finn en ny. Bare en pulsator koster fort 30-40 tusen...

• Liker 1
Skrevet

Man ser tydelig på hun slankeste til venstre at beina ikke "passer" sammen med overkropp. Som andre nevner her har hun tydelig muskler på magen og lav fettprosent på overkropp. Hun burde ha hatt mye slankere bein ift overkropp. 

• Liker 2
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Ts  her ; bildet  jeg la ved er hentet fra en side om lipødem. Hun til venstre har grad en og er slank , men beina er ikke proporsjonale med resten  av kroppen . Legg merke til legger/knær og at hun har tydelige muskler på magen.   

Jeg har lest flere steder at man burde behandle det med fettsuging på et tidlig stadie  slik at det ikke får videreutviklet seg til feks . Grad 3-4.

De tegna jeg har nå er at leggene mine er store i forhold til resten av kroppen (har økt i omkrets med rundt 5 cm på et år) , masse cellulitter og jeg binder mye vann . 

Om du ser ut som hun til venstre, har du ikke lipoødem ts, kun en vanlig fettfordeling på kroppen for kvinner..

Anonymkode: 2d729...a8e

• Liker 4
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da tar fastlegen feil! Man får dekket kompresjonsplagg og man får dekket pulsator til hjemmebruk. Så ta en ny prat med legen din,eller vurder å finn en ny. Bare en pulsator koster fort 30-40 tusen...

Kompresjonsplagg og pulsator dekkes kun i noen deler av landet/under noen helseforetak. Så det kommer ann på hvor i landet man bor. Og det ordnes aldri gjennom fastlege, men gjennom fysioterapeut med spesialkompetanse på lymfedrenasje. 

Anonymkode: a70df...7a9

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du ser ut som hun til venstre, har du ikke lipoødem ts, kun en vanlig fettfordeling på kroppen for kvinner..

Anonymkode: 2d729...a8e

Hvordan forklarer du null prosent fett på overkroppen og kraftige lår og legger?  Jenta på bildet er ikke der for moro skyld, hun har nok fått diagnosen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...