AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #1 Skrevet 20. november 2019 Jeg har begynt å lage hjemmelaget pizza, både egen tomatsaus og egen pizzabunn. Jeg er opptatt av at den skal være sunn. Derfor lager jeg tomatsausen ved å frese løk og hvitløk i litt olivenolje (rundt 100 gram av hver type løk), før jeg blander inn tomatpurè og deretter heller i en boks med hakkede tomater. Mens det koker, krydrer jeg med basilikum, paprikapulver, pepper og bittelitt salt. Bunnen lager jeg ganske grov, hvor jeg skyter inn både sammalt hvetemel, havremel og byggmel, samt fint hvetemel. Blandingsforholdet er ca 3 dl fint hvetemel, og ca 1,5 dl hver av de andre melsortene. Jeg tilsetter litt olivenolje, salt og så klart tørrgjær. Jeg kjevler denne ut, og jevner deretter tomatsausen utover. Oppå her legger jeg ca 200 gram med cherrytomater. Jeg strør osten oppå, og her bruker jeg Norvegia revet 17 % fett. 250 gram. Som topping kjører jeg kyllingfilet (ca.100 gram), paprika, ananas, oliven, mais samt pizzakrydder. Etter steking tar jeg på rikelig med ruccula og fetaost. Pizzaen blir veldig stor, og har som regel til middag over to dager. Hvor sunn mener du at denne pizzaen er? Jeg har gått fra pepperoni eller kjøttboller fra peppes som topping til kyllingfilet, og jeg har gått til magrere ost. Jeg har lyst til å bruke mindre fint mel, og mer grovt, men usikker på hvor bakedyktig pizzabunnen da blir. Noe annet jeg kan kutte, eller legge til som gjør at det blir enda sunnere? Anonymkode: 8df94...b1c
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #2 Skrevet 20. november 2019 Hva mener du med sunn? Kalorier? Anonymkode: ed285...d7d 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #3 Skrevet 20. november 2019 Pizza vil alltid ha mye kalorier så store mengder er ikke så sunt. Men alt med moderasjon. Dette er et bedre alternativ til kjøpepizza/ take away, men ikke det sunneste du kan lage til middag. Ville hatt det som evt helgekos. Anonymkode: 725fe...06f 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #4 Skrevet 20. november 2019 Pizza blir ikke sunn uansett hva du legger til eller trekker i fra. Men hvorfor betyr det noe om du synes pizza din er god? Regner med at du ikke har det to ganger i uka... Spis å kos deg. Anonymkode: 4a762...420
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #5 Skrevet 20. november 2019 Rikelig med fetaost i tillegg til 250g ost? Anonymkode: 20c8e...cd4 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #6 Skrevet 20. november 2019 Den er sunnerE enn vanlig ferdigkjøpt pizza, uten tvil, og høres kjempe god ut! Kos deg og nyt den Men ville kalkulert kalorier i app for å estimere ca kalorier per stykke. Hvis du for eksempel får 10 pizzastykker av en pizza, kan du dele hele kalorisummen på 10. Nå fikk jeg veldig lyst på en sånn pizza 😄 Anonymkode: 68d69...f0a 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #7 Skrevet 20. november 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med sunn? Kalorier? Anonymkode: ed285...d7d Det er jo bare èn faktor. Det viktigste for meg er hva man får i seg av næring, vitaminer, mineraler, jern, fiber. 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pizza vil alltid ha mye kalorier så store mengder er ikke så sunt. Men alt med moderasjon. Dette er et bedre alternativ til kjøpepizza/ take away, men ikke det sunneste du kan lage til middag. Ville hatt det som evt helgekos. Anonymkode: 725fe...06f Kalorier er ikke kalorier. Jeg tenker mer på hvilke næringsstoffer det gir meg, da jeg er slank og har høy forbrenning av natur. I tillegg trener jeg mye. Så kalorier er ikke viktig her. 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pizza blir ikke sunn uansett hva du legger til eller trekker i fra. Men hvorfor betyr det noe om du synes pizza din er god? Regner med at du ikke har det to ganger i uka... Spis å kos deg. Anonymkode: 4a762...420 Hvorfor kan ikke pizza bli sunt? Bare fordi det heter pizza? Som regel lager jeg dette èn gang i uka, fordelt over to dager. Anonymkode: 8df94...b1c 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #8 Skrevet 20. november 2019 Når det ikke er broccoli på pizzaen, kan den ikke bli sunn. Anonymkode: 3d509...397
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #9 Skrevet 20. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er jo bare èn faktor. Det viktigste for meg er hva man får i seg av næring, vitaminer, mineraler, jern, fiber. Kalorier er ikke kalorier. Jeg tenker mer på hvilke næringsstoffer det gir meg, da jeg er slank og har høy forbrenning av natur. I tillegg trener jeg mye. Så kalorier er ikke viktig her. Hvorfor kan ikke pizza bli sunt? Bare fordi det heter pizza? Som regel lager jeg dette èn gang i uka, fordelt over to dager. Anonymkode: 8df94...b1c Det var godt med litt ekstra info 😊 da blir det lettere. Jeg vet godt at kalorier teller forskjellig, og derfor måles ofte mat i hvor mye næringsstoffer per kalori. Pizzaen din har mye ost (inkl fetaost) som har færre næringsstoffer per kalori enn tomat, løk, ruccola og de gode tingene jeg ser du ramser opp. Jeg ville kuttet ned på osten, kanskje 200g istedenfor 250g og byttet bort fetaosten med noe annet, gjerne mer grønnsaker ❤️ Helt supert om bunnen blir helgrov for da får du økt fiberinntaket ✌🏻 Anonymkode: 725fe...06f
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #10 Skrevet 21. november 2019 Den er sunnere enn kjøpepizza, men vil ikke klassifisere den som sunn. Korn inneholder mye antinæringsstoffer som hemmer opptaket av vitaminer og mineraler ganske kraftig.. Grovt mel er faktisk verre på dette enn fint mel siden de stoffene vi ikke vil ha i oss ligger i kliet! Lag gjerne en tynn bunn med MASSE fyll. Bunnen er usunn og fyllet er ganske sunt. Godt å høre at du tar rikelig med ost på, men det er bare tull å bruke fettredusert hvis du ikke synes at denne smaker bedre da. Ost er sunt, hvis du tåler meieriprodukter. Og helfete varianter er alltid sunnere enn sine fettreduserte varianter. Jeg synes 100g kjøtt på en stor pizza hørtes lite ut. Bruk gjerne mer, og annet kjøtt funker også, men bruk gjerne rent kjøtt (ikke kjøttpølse etc). Anonymkode: 7f3b8...a8c 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #11 Skrevet 21. november 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Den er sunnere enn kjøpepizza, men vil ikke klassifisere den som sunn. Korn inneholder mye antinæringsstoffer som hemmer opptaket av vitaminer og mineraler ganske kraftig.. Grovt mel er faktisk verre på dette enn fint mel siden de stoffene vi ikke vil ha i oss ligger i kliet! Lag gjerne en tynn bunn med MASSE fyll. Bunnen er usunn og fyllet er ganske sunt. Godt å høre at du tar rikelig med ost på, men det er bare tull å bruke fettredusert hvis du ikke synes at denne smaker bedre da. Ost er sunt, hvis du tåler meieriprodukter. Og helfete varianter er alltid sunnere enn sine fettreduserte varianter. Jeg synes 100g kjøtt på en stor pizza hørtes lite ut. Bruk gjerne mer, og annet kjøtt funker også, men bruk gjerne rent kjøtt (ikke kjøttpølse etc). Anonymkode: 7f3b8...a8c Det blir mye mettet fett ved vanlig ost. Det smaker helt det samme med fettredusert ost. Anonymkode: 8df94...b1c
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #12 Skrevet 21. november 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var godt med litt ekstra info 😊 da blir det lettere. Jeg vet godt at kalorier teller forskjellig, og derfor måles ofte mat i hvor mye næringsstoffer per kalori. Pizzaen din har mye ost (inkl fetaost) som har færre næringsstoffer per kalori enn tomat, løk, ruccola og de gode tingene jeg ser du ramser opp. Jeg ville kuttet ned på osten, kanskje 200g istedenfor 250g og byttet bort fetaosten med noe annet, gjerne mer grønnsaker ❤️ Helt supert om bunnen blir helgrov for da får du økt fiberinntaket ✌🏻 Anonymkode: 725fe...06f Fetaosten er nok en synder i forhold til mettet fett. Jeg blir ikke helt klok på om grovere bunn er bra eller ikke. Noen mener det gir mer fiber, mens andre sier de inneholder antinæringsstoffer. Hva skal man tro på? Anonymkode: 8df94...b1c
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #13 Skrevet 21. november 2019 100 gram vanlig gul løk er greit, men.....100 gram hvitløk!??? Det hørtes forferdelig mye ut. Hva lukter du egentlig etter en sånn helg? Anonymkode: eea3d...b73 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #14 Skrevet 21. november 2019 100g hvitløk?? Uansett, jeg vet ikke om grovt krom hemmer opptaket av andre næringsstoffer, men du får i deg nok fiber skulle man tro! Pizzaen i seg selv er som en vanlig middag i en vanlig familie vil jeg tro. Ikke fullpakket med næringsstoffer, ei heller helt ribbet for det slik en Grandis er. Anonymkode: 3c850...8d1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #15 Skrevet 21. november 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: 100 gram vanlig gul løk er greit, men.....100 gram hvitløk!??? Det hørtes forferdelig mye ut. Hva lukter du egentlig etter en sånn helg? Anonymkode: eea3d...b73 Er jo sunt? Bryr jeg meg om hva jeg lukter? Bruker en slik pakke med små hvitløk. 5 stk. Anonymkode: 8df94...b1c 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #16 Skrevet 21. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fetaosten er nok en synder i forhold til mettet fett. Jeg blir ikke helt klok på om grovere bunn er bra eller ikke. Noen mener det gir mer fiber, mens andre sier de inneholder antinæringsstoffer. Hva skal man tro på? Anonymkode: 8df94...b1c Fiber er bra for deg ❤️ Antinæringsstoffer er skremselspropaganda. Man skal ha 25-30g fiber om dagen. Har man mer enn det kan fiber forhindre opptak av enkelte mineraler (de blir med fiberet ut av kroppen igjen), men da snakker vi store mengder det er vanskelig å få i seg. Fiber øker metthet og er veldig bra for tarmsystemet samt har også blitt linket til mindre depresjon. Basert på forskning, ikke pseudoscience ✌🏻 Anonymkode: 725fe...06f 3
bodyhack_petter Skrevet 22. november 2019 #17 Skrevet 22. november 2019 Pizza kan absolutt bli bra mat, og det høres ut som du er på god vei. Det handler som med alt annet du spiser om mengde. Ulempen med pizza i den sammenhengen er at man ofte spiser for mye, på tross av at man bruker magrere ost, mer grønt etc. Pizza vil fortsatt være relativt kaloririkt og enkelt å overspise pga kombinasjon av smaker (søtt/salt/fett). Når det gjelder grovhet i bunnen ville jeg ikke overfokusert på det. Personlig ville jeg ikke tatt mer grovt mel enn det jeg selv syns var godt, selv mtp det "sunne". Hvis du har på endel grønnsaker, ruccola osv så er det fiber i dette også. Pizza vil nok uansett ikke være hjørnestenen i kostholdet så fiber kan du få der det er mer naturlig. Spis heller litt frukt eller bær gjennom dagen. Folk er litt for opptatt av grovhet i brød og mel. Men hvis man er opptatt av å spise "sunt", eller holde seg i form (som det ofte betyr) så er mel og brød noe man bør begrense litt uansett. Det er matvarer det er lett og overspise på - og det er også slik at det er mye som tyder på at gluten ikke er spesielt sunt for noen - og ikke bare de med intoleranse. Selv har jeg ikke intoleranse, men merker tydelig forskjell på fordøyelsen om jeg reduserer innholdet av gluten i kosten. Glutenfri bunn, med fint mel kan derfor være et godt alternativ. 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #18 Skrevet 22. november 2019 Slutt å spre svada om gluten! Jeg tillater meg å dele hele dette avsnittet fra Lommelegen.no, for å kutte gluten er skadelig (for alle andre enn de som er allergiske): Ifølge Hege Ulveland er matvarer som inneholder gluten, det vil si korn og kornvarer, er viktige kilder til blant annet protein, kostfiber, B vitaminet folat, vitamin E og jern. - Gluten inngår altså i matvarer som er kilder til flere næringsstoffer som mange nordmenn sliter med å få i seg nok av, forteller henne. Han viser til at flere studier viser økt hyppighet av feilernæring og mangelsykdommer hos pasienter som spiser glutenfritt, uavhengig av om de tåler gluten eller ikke. - Det er også dokumentasjon på at et glutenfritt kosthold hemmer immunforsvaret og gode bakteriefloraen i tarmen vår. I min egen praksis har jeg sett flere barn og unge som har utviklet vitamin- og jernmangel, etter å ha begynt på glutenfri diett, sier Hjelle. Anonymkode: 4ad03...428 4
bodyhack_petter Skrevet 22. november 2019 #19 Skrevet 22. november 2019 Glutenholdige matvarer er en ganske stor del av det norske kostholdet, så det du siterer der kan man jo stille spørsmålstegn til logikken i? Kornvarer er ikke de beste kildene til disse næringstoffene, og innholdet relativt sett er ikke spesielt høyt om du ser på mengde per kalori. Noe som er vel så viktig, og et poeng som ikke er tatt ut av den totale sammenhengen slik som det du viser til. Gode kilder til protein er det heller ikke, konsensus er i stor grad det motsatte. Korn er en god kilde til karbohydrater, og karbohydrater er det eneste næringstoffet som strengt talt ikke er nødvendig - i alle fall ikke i den grad folk spiser det til fordel for andre ting de burde spist. Manglene du viser til handler nok om helt andre ting. Som et ellers dårlig sammensatt kosthold. Noe som er ganske generelt uavhengig av om man spiser gluten eller ikke. 3
elvital Skrevet 22. november 2019 #20 Skrevet 22. november 2019 Jeg tenker at bunnen er grei, man "må" ha litt fint mel i for at det skal gå an å jobbe med den, og for at den skal smake godt. Sausen er vel helt grei, hvis du ønsker å "lure" inn mer grønnsaker, kan du stavmikse inn gulrøtter i den feks. Antar også at du bruker hakkede tomater uten tilsatt sukker. Fyllet.. 100g kylling er ikke mye på en hel pizza (særlig ikke mtp at du trener og trenger proteiner), så her ville jeg økt betraktelig. Ananas på boks er nærmest kun sukker, så ville valgt fersk. Ville kanskje lagt til sopp hvis du liker det. Og roet litt ned på (feta)osten, da det er mye kalorier og mettet fett. Ift en grandis vil jeg si denne er sunn. Ift torsk og brokkoli så vil jeg si usunn. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå