Gå til innhold

Skal sette inn en hormonspiral

Fremhevede innlegg

Skrevet

Men har ikke fått mensen :// er 10 dager overtid. siste gang jeg satt inn spiral så måtte jeg ha mensen, men er usikker om det går bra selv om jeg ikke har mensen akk nå. Noen med erfaring? 

Anonymkode: d79cd...cdf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hææ? Du kan sette inn spiralen når som helst, det eneste er at du skal vite at du ikke er gravid allerede. Ta en test, er den negativ så er det bare å sette den inn. Hormonspiralen kan også settes inn om det er noen dager siden man ble befruktet, da vil den fungere som nødprevensjon.  

Skrevet
1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Hææ? Du kan sette inn spiralen når som helst, det eneste er at du skal vite at du ikke er gravid allerede. Ta en test, er den negativ så er det bare å sette den inn. Hormonspiralen kan også settes inn om det er noen dager siden man ble befruktet, da vil den fungere som nødprevensjon.  

Ok, takk for svar:) var usikker, men kan jeg ta smertestillende før jeg går inn? 

Skrevet

Så lenge du har utelukket at du er gravid går det helt fint. Fikk beskjed om det samme fra helsesekretær og spurte om hvorfor, hun sa bare at det er lettere å sette inn. Når jeg spurte om jeg burde avlyse timen om jeg ikke fikk mensen da og fikk svar at det egentlig ikke spilte noen rolle. 

Hadde ikke mensen når jeg satt inn spiralen, gikk helt fint. Gynekolog sa faktisk at han mente det var helt feil av helsesekretær  å anbefalte at jeg hadde mensen, da hun utrolig nok anbefalte meg å slutte på p-pillene så jeg skulle få mens til timen 😅 

Anonymkode: 65244...c8b

• Liker 1
Skrevet

Det var ikke noen problemer hvor jeg var i syklus når jeg satte inn min Minera. Det eneste de be ba meg sjekke var at jeg ikke var gravid før de satt den inn. Gjør du det hos en gynekolg så dobbeltsjekker de bare med ultralyd i livmoren før de setter inn.

Fant dette på emetodeboken:

"Spiralen kan settes inn når som helst så lenge det er sikkert at kvinnen ikke er gravid. Innsetting kan være mindre smertefullt under menstruasjonen, men det er usikkert om dette har noen særlig betydning. Kvinner med regelmessige menstruasjoner er sikker fra første dag, dersom spiralen settes inn i løpet av de 7 første dagene etter påbegynt menstruasjon. Dersom spiralen settes inn utenom dette skal hun bruke kondom eller avstå fra samleie de første 7 dagene.

Spiralen kan settes inn i forbindelse med svangerskapsavbrudd. Innsetting av spiral etter fødsel må skje umiddelbart (innen 48 timer) eller etter minst 6 uker."

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok, takk for svar:) var usikker, men kan jeg ta smertestillende før jeg går inn? 

Ja! Det kan du gjerne gjøre. Paracet eller Ibux. Jeg syntes ikke det var særlig vondt, men noen synes det. Det er helt greit å ta smertestillende først. Ta det en halvtime/time før. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, men helst 1 time før du skal ha timen, da har de full effekt når du skal sette inn spiralen. Funket veldig bra for meg i alle fall, kjente bare ubehag og var usikker på om gynekolog faktisk var ferdig med å sette den inn fordi jeg forventet at det skulle gjøre vondt (ut i fra det man hører andre fortelle).

• Liker 1
Skrevet

Og husk å press rumpa ned i stolen, det letter trykket :)

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du har utelukket at du er gravid går det helt fint. Fikk beskjed om det samme fra helsesekretær og spurte om hvorfor, hun sa bare at det er lettere å sette inn. Når jeg spurte om jeg burde avlyse timen om jeg ikke fikk mensen da og fikk svar at det egentlig ikke spilte noen rolle. 

Hadde ikke mensen når jeg satt inn spiralen, gikk helt fint. Gynekolog sa faktisk at han mente det var helt feil av helsesekretær  å anbefalte at jeg hadde mensen, da hun utrolig nok anbefalte meg å slutte på p-pillene så jeg skulle få mens til timen 😅 

Haha, det hørte litt merkelig ut😅😅 men takk for svar! Da vet jeg mer og trenger ikke å avlyse heller:) 

Skrevet
Akkurat nå, CabinCruiser skrev:

Og husk å press rumpa ned i stolen, det letter trykket :)

Takk for tips :) 

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, det hørte litt merkelig ut😅😅 men takk for svar! Da vet jeg mer og trenger ikke å avlyse heller:) 

Ja, tror ikke hun tenkte over at det var et veldig dårlig råd, var jo ganske stor sjanse for at jeg hadde blitt gravid hadde jeg hatt sex i den perioden, og jeg kom jo dit for å sette inn spiral 😂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...