Gå til innhold

Potetmos og spagetti normalt?

Fremhevede innlegg

Skrevet
På 20.11.2019 den 19.13, SoWhat? skrev:

Mange fra Italia også. Hvitt italiensk brød serveres til det meste. Så ikke typisk norsk alene det

Grekere gjør også det. Brød til alt, også pastaretter. 

Ellers så er jo kjøttkaker, makaronistuing og kokte poteter en norsk klassiker som jeg stusset litt over i starten. 

Anonymkode: 92497...6a3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grekere gjør også det. Brød til alt, også pastaretter. 

Ellers så er jo kjøttkaker, makaronistuing og kokte poteter en norsk klassiker som jeg stusset litt over i starten. 

Og franskmenn. Brød til alt.

Men, kjøttkaker, makaronistuing og kokte poteter - en norsk klassiker? Seriøst? Aaaldri hørt om, og ikke lyst å smake!😂

Skrevet

Ikke en norsk tradisjon... 

Anonymkode: 88f55...eb4

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, Turkis Sau skrev:

Og franskmenn. Brød til alt.

Men, kjøttkaker, makaronistuing og kokte poteter - en norsk klassiker? Seriøst? Aaaldri hørt om, og ikke lyst å smake!😂

Da er det nok du som ikke er så orientert i norsk matkultur - det er klassisk norsk husmannskost og serveres jevnlig både på private middagsbordet, på institusjoner og på veikroer rundt i det ganske land. 

Anonymkode: 7cc11...1a9

Skrevet (endret)

.

Endret av Turkis Sau
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det nok du som ikke er så orientert i norsk matkultur - det er klassisk norsk husmannskost og serveres jevnlig både på private middagsbordet, på institusjoner og på veikroer rundt i det ganske land. 

Jepp, typisk på steder de serverer husmannskost til pensjonister. Og de blir klin gærne hvis noen prøver å endre på klassikerne deres, så ikke prøv deg. Mulig denne retten dør ut i løpet av de neste tjue åra da, sammen med kjøtt i mørke og kålrulletter. Jeg er såpass ung at jeg setter pris på å ha fått en smakebit av denne siden av norsk matkultur via jobben. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, typisk på steder de serverer husmannskost til pensjonister. Og de blir klin gærne hvis noen prøver å endre på klassikerne deres, så ikke prøv deg. Mulig denne retten dør ut i løpet av de neste tjue åra da, sammen med kjøtt i mørke og kålrulletter. Jeg er såpass ung at jeg setter pris på å ha fått en smakebit av denne siden av norsk matkultur via jobben. 

Jeg har servert dette til utallige eldre mennesker gjennom ulike jobber, men er også oppvokst med det privat. Sist jeg fikk det servert var hos min søster på 27, og selv lager jeg det alltid når ei venninne på 26 er på besøk. Hun elsker det! Det gjør samboeren min også. Så ikke sikkert det dør ut med det første 😉

Skrevet

Potetmos og spagetti har jeg ikke hørt om. Men hvis det er kjøtt og grønnsaker til, så ser jeg ikke problemet. Hvis det er KUN potetmos og spaghetti, så blir det som fiskegrateng (MED makaroni og UTEN fisk) med poteter

Anonymkode: 9d050...189

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aldri hørt om makaronistuing til kjøttkaker. 

Hørt om kjøttkaker, kålstuing og poteter, men makaroni?? 

Anonymkode: 93345...fd8

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det at man ikke har hørt om noe betyr ikke at det er rart eller unormalt. Det kan faktisk bety at man ikke er særlig oppdatert på temaet som diskuteres. 

Kjøttkaker med ertestuing eller makaronistuing er helt klart norsk tradisjonsmat. 

Anonymkode: 229f9...0e3

• Liker 1
Skrevet

Fiskegrateng eller pølsegrateng med makaroni i og potet ved siden av, og fiskekaker med kokt makaroni og potet var helt vanlig kost i min barndom. Nå dropper jeg som regel en av delene for å unngå dobbel dose karbohydrat.

Anonymkode: 25d33...280

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke vant med makaronistuing fra barndommen jeg heller, men lager det av og til som voksen. Synes alt med makaroni er digg 😂😍 Er jo ekstra godt med fiskegrateng med makaroni og potet til også. Blir litt i samma gata. 

Anonymkode: d2791...ee3

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
På 20.11.2019 den 17.40, AnonymBruker skrev:

Hva med potetmos på pizza?

Anonymkode: d40a9...6a9

Tynne potetskiver på toppen av en hvit pizza er superdigg!! 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det at man ikke har hørt om noe betyr ikke at det er rart eller unormalt. Det kan faktisk bety at man ikke er særlig oppdatert på temaet som diskuteres. 

Kjøttkaker med ertestuing eller makaronistuing er helt klart norsk tradisjonsmat. 

Anonymkode: 229f9...0e3

Jeg har familie over hele landet men aldri fått dette servert 

• Liker 1
Skrevet

Så lenge det er ost med i bildet så kan jo det meste spises sammen 🍽️😍

Skrevet (endret)

Makaronistuing er helt ukjent for meg også, skal det være ost i?

Endret av Rumle
Skrevet

Har dere ikke smakt pølse potetmos og spagetti med sennep og ketcjup, kanskje litt rå løk og eller rødbet? Er jo kjempegodt 😃😃👍 jeg er oppvokst med det, men tror kanskje det er en greie i min familie 😅 Ikke lest alle kommentarer her, så mulig andre her spiser dette 😊

Skrevet
På ‎20‎.‎11‎.‎2019 den 18.19, AnonymBruker skrev:

Folk spiser jo potet til fiskegrateng også. Har alltid virket rart for meg, pasta med potet til... 

Anonymkode: 7174e...a3e

Når svigermor serverer kjøttkaker er tilbehøret saus, makaroni, poteter og erter....Etter noen år når hun skjønte at jeg liker grønnsaker ved siden av hender det hun koker litt mer grønnsaker enn bare erter....

Anonymkode: 2742c...9b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...