Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor har du for lite penger nå?

Om du fikk en uforutsett utgift som uunngåelig tannlegeregning, kan det å bruke kredittkort være riktig. Har du for lite penger fordi det generelle forbruket er for stort, må du ikke finne på å begynne med kredittkort. Da er du snart på vei inn i et gjeldshelvete.

Anonymkode: 80fcd...614

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du for lite penger nå?

Om du fikk en uforutsett utgift som uunngåelig tannlegeregning, kan det å bruke kredittkort være riktig. Har du for lite penger fordi det generelle forbruket er for stort, må du ikke finne på å begynne med kredittkort. Da er du snart på vei inn i et gjeldshelvete.

Fordi jeg har brukt litt mye på klær osv.

Min plan med kredittkortet:

Har 600kr atm, og jeg skal selge en jakke så da vil jeg ha 1500, og med de "ekte" pengene der så tenker jeg å betale alt av regninger, mange som er over datoen, men små i summen, og da er jeg ferdig med den biten.

Selve kredittkortet vil jeg bare bruke på mat osv.

Jeg vil tilbakebetale før den 25, da vil jeg få et storstipend på 55.000kr, så det skal jeg klare fint. Lurt eller dumt?

Skrevet

Du kan ta med kredittkortet og handle med det i en butikk (xxl, power, elkjop osv), så returnerer du varen og får pengene igjen kontant. Da har du gebyrfri periode. 

Så går det an å betale regningene i bank eller på posten, men det lønner seg MYE mer å få utsettelse. 

Anonymkode: c6606...4a4

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ta med kredittkortet og handle med det i en butikk (xxl, power, elkjop osv), så returnerer du varen og får pengene igjen kontant. Da har du gebyrfri periode. 

Så går det an å betale regningene i bank eller på posten, men det lønner seg MYE mer å få utsettelse. 

Anonymkode: c6606...4a4

Regningene skal jeg jo betale med mitt vanlig bankkort. 

Kredittkortet bare til mat osv. Er det dumt? 

Jeg får 50.000 inn på konto i januar.

Skrevet
27 minutter siden, iskremm said:

Fordi jeg har brukt litt mye på klær osv.

Min plan med kredittkortet:

Har 600kr atm, og jeg skal selge en jakke så da vil jeg ha 1500, og med de "ekte" pengene der så tenker jeg å betale alt av regninger, mange som er over datoen, men små i summen, og da er jeg ferdig med den biten.

Selve kredittkortet vil jeg bare bruke på mat osv.

Jeg vil tilbakebetale før den 25, da vil jeg få et storstipend på 55.000kr, så det skal jeg klare fint. Lurt eller dumt?

Da bør du holde deg unna kredittkort. Ikke for å være Tante Sofie, altså, men det er sant.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, iskremm skrev:

Hei, er en 20 årig student, og har litt mangler på penger pdd, rundt 2/3000. Må betale noen regninger(3-4), men det er 200-300kr beløp. Vil ikke spørre familien, dem har gjort mer enn nok.

Jeg får stipend(8000) hver mnd og et storstipend i januar(55.000). 

Jeg tenker å søke om 5000, får ikke søkt et mindre beløp enn det. Tenker å gjøre det ved at jeg får et kort som heter hvite kortet hos DNB. Og det må tilbakebetales innen 45 dager, som jeg er meget sikker på at jeg klarer.

Burde jeg?

Når fikk man storstipend på 55k? Det stemmer ikke..

Anonymkode: 843be...268

• Liker 1
Skrevet

Da bør du holde deg unna kredittkort. Ikke for å være Tante Sofie, altså, men det er sant.

Jeg tenker jeg skal gå for det.

Får inn 55.000 i desember, skal være null problem å betale tilbake.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvert halvår. Eller er lån/stipend.

Skrevet
Akkurat nå, iskremm skrev:

Hvert halvår. Eller er lån/stipend.

Nei. Det er ikke så mye..  det er bare 20 ett eller annet..

• Liker 1
Skrevet

Mener du får det hvis du skal studere i utlandet eller gå på høgskole som krever skolepenger 

• Liker 1
Skrevet

Nei. Det er ikke så mye..  det er bare 20 ett eller annet..

Herregud. Skal du ha bevis?

Skrevet
1 minutt siden, abc123detvardet skrev:

Mener du får det hvis du skal studere i utlandet eller gå på høgskole som krever skolepenger 

DatoBeløp

05.01.2020 54 721,00 kr

15.02.2020 8 265,00 kr

Dette får jeg, også er det 8k hver mnd. 

Skrevet

Herregud. Skal du ha bevis?

Ja, send gjerne link. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, iskremm skrev:

DatoBeløp

05.01.2020 54 721,00 kr

15.02.2020 8 265,00 kr

Dette får jeg, også er det 8k hver mnd. 

Du 30 000 av de pengene skal gå til skolepenger. Jeg er student på UiO og får 22 000 i storstipend som er beløpet man får man ikke betaler skolepenger. 

Anonymkode: 00cd5...5e9

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, send gjerne link. 

o.png

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du 30 000 av de pengene skal gå til skolepenger. Jeg er student på UiO og får 22 000 i storstipend som er beløpet man får man ikke betaler skolepenger. 

Ja, 22.000 da. Skal vel fint klare å betale 5000 med dem. Jeg får ekstra i desember og, og da er jeg hjemme, kan leve på foreldrene, så sparer noe der og.

Skrevet

Og du tror det ikke skal gå ann å betale tilbake 5000kr til banken? Som var det hele tråden her handlet om.

Husk at det er masse andre utgifter også i januar... hadde spurt foreldre, jeg tror ikke de ønsker at du skal risikere kredittkortgjeld. Jeg har kredittkort, men tjener også 8000 på jobben hver måned.. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, iskremm skrev:

Og du tror det ikke skal gå ann å betale tilbake 5000kr til banken? Som var det hele tråden her handlet om.

Jo, mulig er det nok dersom man har oversikt over økonomien. Men virker ikke som du har det da. Om det er lurt er en annen sak. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...