Gå til innhold

El-test


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Er ikke helt inne i denne el-testingen... så her kommer mange spørsmål fra en nybegynner🙈

Hvor lenge etter positiv el-test slipper normalt egget? Eller er det slik at når el-testen blir negativ da har egget akkurat sluppet?

Hvor lenge er det normalt at man opplever positive el-tester (altså i 1-2 dager eller?) og hva kan være grunnen til at el-testen er positiv over lengre tid (flere dager)? Har egget da ikke sluppet som det skal?

Anonymkode: 70731...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egget slipper typisk dagen etter positiv test. Positiv test indikerer LH-toppen, og egget slippes typisk 24-36 timer etter positiv test/toppen er nådd. Min personlige erfaring er at EL-test (strimmel) er positiv dagen før eggløsning, og negativ selve eggløsningsdagen. Jeg ser på LH-toppen som det "dyttet" egget trenger for å komme seg ut av eggstokkene og inn i eggleder. 

Bilderesultat for peak ovulation lh

Positiv test er jo når test strek er like sterk eller sterkere enn kontrollstrek. Dersom man har flere dager med positiv test (at alle teststrekene er enten like sterk eller sterkere enn kontrollstrek) vil jeg tro at det er den aller sterkeste testen som indikerer LH-toppen og at det er det du har å forholde deg til. Vanskelig å si sikkert. Ville i allefall forsøkt å ha sex alle dagene testen er positiv + første dagen med negativ test for å treffe helt. 

Om man har en eller flere dager med positiv test kan nok variere fra kvinne til kvinne og kanskje også fra syklus til syklus. 

image.png.5c4d33d8d0c7cb0ce51772b3b250f22f.png

Ellers: Om jeg har forstått det riktig er levetiden til egget maksimalt 24 timer og trolig bare 12 timer etter det er sluppet (eggløsning)

Om du har flere dager med positiv test vil jeg også anbefale å starte med temping og registrere temperatur i appen fertilityfriend. Da får du temperaturøkning når egget er sluppet og du vil vite helt sikkert når egget slapp. Anbefaler å bruke temperaturmåler med to desimaler som selges relativt rimelig på babyplan.no 

 

Endret av Vestalinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Vestalinn skrev:

Egget slipper typisk dagen etter positiv test. Positiv test indikerer LH-toppen, og egget slippes typisk 24-36 timer etter positiv test/toppen er nådd. Min erfaring er at EL-test (strimmel) er positiv dagen før eggløsning, og negativ selve eggløsningsdagen. Jeg ser på LH-toppen som det "dyttet" egget trenger for å komme seg ut av eggstokkene og inn i eggleder. 

Bilderesultat for peak ovulation lh

Positiv test er jo når test strek er like sterk eller sterkere enn kontrollstrek. Dersom man har flere dager med positiv test (at alle teststrekene er enten like sterk eller sterkere enn kontrollstrek) vil jeg tro at det er den aller sterkeste testen som indikerer LH-toppen og at det er det du har å forholde deg til. Vanskelig å si sikkert. Ville i allefall forsøkt å ha sex alle dagene testen er positiv + første dagen med negativ test for å treffe helt. 

Om man har en eller flere dager med positiv test kan nok variere fra kvinne til kvinne og kanskje også fra syklus til syklus. 

image.png.5c4d33d8d0c7cb0ce51772b3b250f22f.png

Ellers: Om jeg har forstått det riktig er levetiden til egget maksimalt 24 timer og trolig bare 12 timer etter det er sluppet (eggløsning)

 

Tusen takk for utfyllende svar! 🤩

Anonymkode: 70731...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...