Gå til innhold

Jeg hadde Cin1, nå har jeg HPV type 16.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Cin1 har gått tilbake, men nå har jeg HPV type 16.  Utvikler Cin1 seg, til HPV type 16? Jeg forstår ikke dette.
Har ikke hatt samleie på mange år, så har ikke blitt smittet på nytt. 
 

 

Anonymkode: 576c6...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette bør du snakke med lege om, ikke synsere på KG. Ring legen i dag og få samtale fort.

Anonymkode: 2935d...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette bør du snakke med lege om, ikke synsere på KG. Ring legen i dag og få samtale fort.

Anonymkode: 2935d...592

Samtale fort? Dette er da absolutt ikke noe som haster.

Anonymkode: f15b9...d37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette bør du snakke med lege om, ikke synsere på KG. Ring legen i dag og få samtale fort.

Anonymkode: 2935d...592

Jeg var på GU, sist uke og tok biopsi. Jeg fikk ikke noe svar fra Gynekologen. 

Anonymkode: 576c6...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var på GU, sist uke og tok biopsi. Jeg fikk ikke noe svar fra Gynekologen. 

Anonymkode: 576c6...9f9

Du har sikkert hatt hpv hele tiden, men ikke sikkert de har sjekket det tidligere. Det er hpv som fører til celleforandringer, ikke omvendt. 

Anonymkode: f15b9...d37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HPV er navnet på viruset. 
cin er nivået på infeksjonen. 
 

Du er bærer (har blitt smittet) av HPV viruset som kan utvikle seg til infeksjoner/celleforandringer. Infeksjonen du hadde ordnet kroppen opp i selv uten at det ble celleforandring/kreft. 
 

Tror 7 av 10 voksne er bærer av viruset eller noe sånt (men mulig dette er faktafeil), men ingen panikk. 

Anonymkode: 9c800...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

HPV er navnet på viruset. 
cin er nivået på infeksjonen. 
 

Du er bærer (har blitt smittet) av HPV viruset som kan utvikle seg til infeksjoner/celleforandringer. Infeksjonen du hadde ordnet kroppen opp i selv uten at det ble celleforandring/kreft. 
 

Tror 7 av 10 voksne er bærer av viruset eller noe sånt (men mulig dette er faktafeil), men ingen panikk. 

Anonymkode: 9c800...6b1

Cin er ikke infeksjon. Det betyr at det er celleforandring. 
 

 

Anonymkode: 576c6...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Cin er ikke infeksjon. Det betyr at det er celleforandring. 
 

 

Anonymkode: 576c6...9f9

Cin1 er ofte bare en infeksjon som pleier å forsvinne av seg selv, lett celleforandring om du absolutt må kalle det det. 
 

Foreslår at du googler celleforandringer infeksjon.

Anonymkode: 9c800...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Cin er ikke infeksjon. Det betyr at det er celleforandring. 
 

 

Anonymkode: 576c6...9f9

Helt riktig.

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Cin1 er ofte bare en infeksjon som pleier å forsvinne av seg selv, lett celleforandring om du absolutt må kalle det det. 
 

Foreslår at du googler celleforandringer infeksjon.

Anonymkode: 9c800...6b1

CIN er ikke en infeksjon, men en morfologisk endring av cellene i livmorhalsen. Det er en forkortelse for Intraepithelial Carcinoma in Situ - altså kreftlignende celleforandringer som ikke har invadert omkringliggende vev. Dette er ikke en infeksjon, men kan i noen tilfeller medføre en lett inflammasjonsrespons. 

Slike celleforandringer kan være en konsekvens av tidligere virusinfeksjon, men kan også ha andre opphav.

Nå må folk slutte å be andre om å google påstander som er helt korrekte. Folks helse er alt for viktig til at man skal sitte og ha bastante meninger om ting man ikke kan noe om.

Ts - snakk med legen din. Her inne får du veldig mange gale svar.

Anonymkode: 75b9e...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 
Kanskje jeg kan hjelpe deg litt til å forstå det litt bedre? :) 

Jeg hadde høsten 2018 fine celleprøver. Seks måneder etter tok jeg nye celleprøver på grunn av at jeg hadde hormonelle blødninger i flere måneder forårsaket av p-sprøyten. Jeg fikk da påvist usikre celleforandringer og HPV 16. Jeg måtte ta biopsi, fikk bekreftet CIN2, og derfor måtte jeg konisere. Jeg fikk fjernet alt - heldigvis. Men, jeg snakket med legen min ang viruset, og han sa at dette kan være noe som ligger latent i kroppen min, og som kan bryte ut - eller aldri bryte ut. Du kan ha fått dette viruset fra første gang du hadde samleie, men at viruset bare har ligget der frem til nå :) Det betyr ikke at det kommer til å bryte ut igjen, men hvis jeg var deg, ville jeg tatt årlig sjekk. Det skal jeg gjøre fremover. Sørg også for å ta HPV-vaksinen. 

Jeg tror at mitt viruset brøt ut pga en lengre periode med stress, og med stress følger dårlig immunforsvar. Så, kroppen min var nok ikke i stand til å fjerne viruset selv. Det er min lille teori, for å føle at det var en grunn til at det plutselig blusset opp, og så kraftig på så kort tid. 

Ikke bekymre deg :-) HPV er ikke farlig, selv om vi har den typen som er verst. Det betyr ikke at du utvikler kreft, og de fleste av oss har celleforandringer i løpet av livet, uten at det skal bety noe som helst. Derfor er det viktig å sjekke seg! Konisering var dog ikke det verste jeg gjorde, men håper virkelig viruset ikke kommer tilbake. Jeg vil ikke gjøre det igjen. Skal ta sjekk etter seks måneder, også deretter i samråd med legen. 

Håper jeg hjalp litt? CIN 1 er "bare" første ledd i utviklingen, og selv om du har CIN2, så kan kroppen selv fikse opp i dette. Kroppen er unik :) Men, en tar ingen sjanser, og derfor er det bra at vi kan konisere!! 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...