Gå til innhold

bytte målform


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg ønsker å bytte målform fra bokmål til nynorsk da jeg ble anbefalt dette i videregående, men ikke gjorde noe med det på den tiden. Er det slikt man må søke om eller er det bare å legge om individuelt? jeg ønsker å få alle fremtidige papirer, eksamener, viktige offentlige brev osv. på nynorsk, ikke bokmål. 

Anonymkode: 56bc8...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ikke søke noe sted. Det er bare noe du bestemmer deg for. Er ikke alle instanser som vil gi deg dokumenter på nynorsk, dessverre. På flere steder, når du registrerer deg på nett, kan du velge målform der. Til andre, kan du jo sende en mail og høre, eller ringe de. Som sagt ikke sikkert de gjør det. Det er mange ansatte der ute som ikke kan nynorsk rett og slett. 

Jeg har ikke skiftet målform selv, men kjenner en som har gjort det. Han forteller at det er vanskelig å få absolutt alt av offentlige dokumenter osv på nynorsk. 

Om du studerer, kan du kreve å få eksamen på nynorsk, da. At oppgaveteksten er på nynorsk, og at du får skrive på nynorsk. Har forresten hørt om noen som krevde dette, men de som skrev oppgavene kunne ikke nynorsk, og brukte ord som «kvisleis» og dialektord. (Jeg fikk lese oppgaveteksten) 

Men stå på ditt :) 

Anonymkode: bd5e7...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...