Gå til innhold

Hva kan jeg fylle dagene med?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :) 

Jeg lurer på om det er noen her inne som har forslag til hva jeg kan fylle dagene med?

Jeg er ufør, og sliter med å finne på noe å gjøre. Jeg bor alene, og dagene blir ofte lange når jeg ikke har noe å finne på. Jeg føler at funksjonshemningene mine begrenser veldig mye av ting jeg kan gjøre, men jeg har til tider mye energi jeg trenger å få brukt. Det er dessverre ingen mulighet for at jeg kan komme meg ut i jobb på noen måte. 

Jeg har ikke mulighet til å komme meg ut på tur, og hobbyene jeg hadde før (strikking, sy og matlaging blant annet) kan jeg ikke gjøre lenger. 

Jeg trenger å få brukt tiden på noe, men jeg har dessverre stoppet helt opp på ideer på hva jeg kan gjøre. 

Blir veldig takknemlig hvis noen har tips. :) 

Anonymkode: 87e77...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanskelig å svare på hva du kan gjøre når du ikke sier noe om hva som er årsaken til at du ikke kan gå tur, strikke eller ting du gjorde før. Hva begrenser deg? Hva interesserer deg? 

Endret av Nooni
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Nooni skrev:

Det er vanskelig å svare på hva du kan gjøre når du ikke sier noe om hva som er årsaken til at du ikke kan gå tur, strikke eller ting du gjorde før. Hva begrenser deg? Hva interesserer deg? 

Det skjønner jeg. Jeg burde nok ha utdypet litt mer.

Jeg har sterke kroniske smerter i kroppen, som gjør at jeg ikke kan være ute når det er kaldt. Jeg sitter forresten også i rullestol. Mye av grunnen til at jeg ikke kan gjøre mye av det jeg gjorde før er på grunn av nedsatt motorikk i armene, spesielt finmotorikk. 

Anonymkode: 87e77...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med foto? Dagens mobiler har ganske gode kamera. En venninne plaget med sykdom finner mye glede i det. Kjøpte et slikt sett med enkle linser til å holde foran kameraøyet - billig hos Clas olson eller liknende. 

Hun gjør makrofotografering. Altså super nærbilder. Utrolig fascinerende. Av ting hjemme, eller rett utenfor husdøra. 

En annen jeg kjenner begynte med slektsforskning, og har virkelig klart å lete fram mye spennende fra sin bakgrunn.

Felles for begge deler er at de fant folk med felles interesser på nett. Facebook f.eks finnes der grupper for det meste.

 

Anonymkode: 729c3...1eb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redigér wikipedia-artikler. 

Slektsforskning på nett.

Skriv ned dine memoarer. Hvordan var det å være barn da du var liten? Hvilke minner har du om tante Agathe? Skriv ned sånt som kan være moro for neste generasjon å lese. 

Start en Facebook-gruppe innen et tema du er engasjert i, enten det er lokalhistorie eller planktonens velferd. 

Bry deg om lokalpolitikk. skriv leserinnlegg i lokalavisen.

Meld deg som likeperson, så kan du støtte andre med samme sykdom/funksjonsnedsettelse som deg enten per telefon eller nett. 

Lær deg et nytt språk, eller les deg opp på et tema som du alltid har vært nysgjerrig på. 

Hvis du er god til å skrive kan du skrive noveller og prøve å selge dem til ukeblader. 

Kanskje finnes det et nabobarn som trenger et hjem å gå til etter skolen? En som ikke trives på SFO, men som gjerne vil spise ettermiddagsmat med deg og få litt hjelp med lekser. Eller kanskje en nabohund som ikke trenger lange lufteturer på dagtid, men som ikke liker å være hjemme alene i så mange timer? 

Anonymkode: 59a49...1a2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk kommunen om fritidskontakt. Evt kontakt Røde kors eller lign for å få en besøksvenn. 

Anonymkode: cbaf6...b9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for alle forslag dere har kommet med! Setter veldig stor pris på det, og skal se nærmere på tingene dere har nevnt :)

Hvis det er noen som har flere forslag så gjerne skriv :)

- TS 

Anonymkode: 87e77...9d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puslespill. Spill på konsoll. Lære et nytt språk. Grupper på fb som går på noe du er interessert i. Internasjonale vennegrupper. Lydbok. 

Anonymkode: 3e2d6...72e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydbøker. Kryssord. Slektsforskning syns jeg var en kjempegod idé. Hva m å melde seg på et kurs i skriving eller noe- så får du litt sosialt og. Bli besøksvenn! Eneste som kreves er interesse. Akvariefisk? Familiekontakt- være en ressursperson for en familie som trenger litt sosialt.

Ta et nettkurs eller noe sånt- da får du jo virkelig brukt intellektet. 

Håper du finner noe du trives med. 

 

Anonymkode: 0674c...e00

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perle, hekle/strikke, sy om klær fra fretex/eller andre klær ol, scrapbooking, bli besøksvenn, bli turvenn, (sjekk røde kors, eller sykehuset i ditt nærområde, mange med eks kreft og andre sykdommer som er ensomme/savner det sosiale der), pusle, fotografere og redigere, lese bøker, skrive, tegne/male. Sikkert mye som har blitt nevnt tidligere 😅 Jeg er hjemmeværende selv for tiden og synes av og til tiden stopper opp, så da bruker jeg ofte pinterest for ideer, jeg liker kreative ting da, ikke sikkert du gjør det 😁

Anonymkode: db61d...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...