Gå til innhold

Fryktelig mye selvmord


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 19.12.2019 den 18.16, Anonym Bruker skrev:

Tidligere var sosialt felleskap og tilstedeverelse mye  mer  vanleg en idag.    Idag sitter de fleste hjemme  foran I-paden / /datamaskinen og kommuniserer med sine venner på skolen etc.   Ein treng ikkje om å vera  psykolog eller sosionom for å skjønne at vår nye teknoliske hverdag er blitt til både glede og besver, og toget forlengst har gått.  

Tror veldig mange undervurderer langtidsvirkninger av rusmidler som feks hasj og LSD. Hvor mange unge som sliter på institusjon eller alene med ettervirkningene.

Anonymkode: 095d6...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonym Bruker

Å forebygge selvmord handler om å vere eit medmenneske, og  ein påminnelse om at mange av de personene  du møter i kvardagen kanskje  bærer på en usynleg lidelse.      Det bør vera en tankevekker at  antall unge som har fått diagnosert en psykisk sykdom og endt  på uføre har økt dramatisk de senere årene.  Det er idag     7 av 10  selvmord blir  begått av menn, og  det er med andre ord over dobbelt så mange menn som kvinner som velger og avslutte livet på denne måten.     

Det brukes  idag milliarder på  forbyggende trafikksikringsarbeide, men samtidig så er det 5 ganger flere som begår selvmord,  en drepte i trafikken .  Organisasjoner som driver forbyggende arbeide innen psykisk helsevern som mentalhelse / LPP sliter m/ medlemstallene  og  øknomien, og mange   frivillige  bidrar igjennom eit stort  dugnadsarbeide.   

Mange vil nok hevde at selvmord  er noe som råker "alle andre" medan de selve forsøker å fremstå som eit "glansbilde " for offentligheten.    

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn skal ikke snakke om sine problemer. Det er lite mandig. Istedet tyr de til flaska- med påfølgende alkohol og rusproblemer. Jeg har møtt to slike. Den ene tok flaska etter skilsmisse, den andre etter traumer fra barndom. Jeg prøvde å hjelpe dem, men begge to ble sinte og nektet for at de hadde et problem. Det nytter ikke å hjelpe sånne. Mange tar nok livet sin med høy promille innabords. 

Anonymkode: fcfd9...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter jeg slettet alle sosiale medier og heller brukte den tiden jeg sparte på en ny, sunnere hobby så fikk jeg det MYE bedre psykisk. Jeg sluttet å henge meg opp i hva alle andre gjorde og fokuserte på meg selv og de rundt meg. Sluttet å sammenligne meg med modeller, folk som er rikere, penere, flinkere enn meg. Og innså at det er helt OK å ikke være best i noe som helst. Jeg ble tryggere på meg selv. Klarer nå å gi litt mer f i hva andre tenker om meg og det er så deilig! 

Så ja, sosiale medier med alle forventninger, press og sammenligning spiller nok en stor rolle her etter hva jeg har erfart. Før sammenlignet man seg bare med naboene/de i klassen osv så tenk å skulle sette seg opp side om side med supermodeller, milliardærer og profesjonelle idrettsutøvere. Det blir for dumt. Jeg oppfordrer alle til å legge fra seg mobilen i noen uker, det gjør virkelig en forskjell for selvfølelsen.

Anonymkode: 38806...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.12.2019 den 9.07, AnonymBruker skrev:

Tror veldig mange undervurderer langtidsvirkninger av rusmidler som feks hasj og LSD. Hvor mange unge som sliter på institusjon eller alene med ettervirkningene.

Anonymkode: 095d6...302

Brukere av dette mener noe annet. Hasj er da så ufarlig atte. 😏

Anonymkode: 0fcaa...832

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg trur mange unge i dag har vokst opp med beskyttende foreldre. Da de blir store nok til å innse hvordan verden egentlig er så klarer de ikke presset. Samtidig er det tøft å være psykisk syk i Norge. Vanskelig å få hjelpe pga lange ventelister. Dette er en ønsket politikk fra regjeringen og til slutt orker ikke folk leve lenger.

På det siste halve året er det minst 3 som har tatt livet sitt i en gruppe jeg er på. Om det er fler og vi ikke har fått opplysning om det vites ikke.

Verden er tøff

Anonymkode: 6a404...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innen barnefordeling eller ufordeling finnes det også mange fallne krigere. Der menn blir totalt tilsidesatt i rettssystem som er helt fjernt og fraværende det å tenke på det stakkars barnets beste. 

Dattra til Ari Behn tok opp dette i talen sin i kirka. "Det finnes alltid en utvei". Nei det gjør desverre ikke det. Det er et helt system som er mot at menn skal ha samvær med sine barn slik at om de får hjelp så er problemet der likefullt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er mye.

Livet er hardt det, passer ikke for alle å leve lenge.

Å få hjelp er heller ikke lett, få kan hjelpes til å snu tankegangen sin. Å finne mening med livet, for det er jo ingen mening. Vi blir fortalt hvordan vi skal leve hver eneste da.

Det beste tipset er å fjerne sosiale media hvertfall, om man har depressive perioder.

Anonymkode: cd152...6ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Innen barnefordeling eller ufordeling finnes det også mange fallne krigere. Der menn blir totalt tilsidesatt i rettssystem som er helt fjernt og fraværende det å tenke på det stakkars barnets beste. 

Dattra til Ari Behn tok opp dette i talen sin i kirka. "Det finnes alltid en utvei". Nei det gjør desverre ikke det. Det er et helt system som er mot at menn skal ha samvær med sine barn slik at om de får hjelp så er problemet der likefullt. 

Ganske tydelig at selv om hun har mistet en far så har hun levd ett vanvittig skjermet og privilegert liv om hun tror det er så enkelt som at det ALLTID finnes en utvei. Hun kan jo prøve å leve  som kasteball i ett system hvor ingen vet hva de skal gjøre med deg, uten noe særlig nettverk, uten jobb og utdannelse, kronisk syk både fysisk og psykisk og på minstetrygd.

Anonymkode: e80bd...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ganske tydelig at selv om hun har mistet en far så har hun levd ett vanvittig skjermet og privilegert liv om hun tror det er så enkelt som at det ALLTID finnes en utvei. Hun kan jo prøve å leve  som kasteball i ett system hvor ingen vet hva de skal gjøre med deg, uten noe særlig nettverk, uten jobb og utdannelse, kronisk syk både fysisk og psykisk og på minstetrygd.

Anonymkode: e80bd...145

Man skal ikke forvente at et barn på 16 skal skjønne alt dette når hun aller mest av alt savner pappan sin. Men håper psykisk helse kommer på dagsorden nå og at Ari ikke døde forgjeves. For det er et enormt behov der ute for hjelp. Jeg tror desverre ingen skjønner omfanget av det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2019 den 8.41, OPIgirl skrev:

Det nytter ikke å bare skylde på foreldre. Sosiale media, press og krav fra alle kanter må ta mye av skylda. 

Enig i at man ikke bare kan skylde på foreldrene, men at MYE ligger i sosiale media. Jeg er 28 og fryktelig glad jeg ikke er yngre på denne tiden. Selv om jeg snart er 30 kan jeg også - til en viss grad- på en dårlig dag bli påvirket av de «perfekte» livene folk har på Instagram. Forstår godt at unge kan begynne å slite pga dette. 

Når det gjelder foreldreansvar så har mamma fortalt meg etter å ha jobbet 20 år i barnehage at barna nå er fryktelig bortskjemte og bestemmer over foreldrene sine. Slik var det ikke for 15-20 år siden.. så at noe har gått galt på veien er helt sikkert. 

Anonymkode: 6b276...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig i at man ikke bare kan skylde på foreldrene, men at MYE ligger i sosiale media. Jeg er 28 og fryktelig glad jeg ikke er yngre på denne tiden. Selv om jeg snart er 30 kan jeg også - til en viss grad- på en dårlig dag bli påvirket av de «perfekte» livene folk har på Instagram. Forstår godt at unge kan begynne å slite pga dette. 

Når det gjelder foreldreansvar så har mamma fortalt meg etter å ha jobbet 20 år i barnehage at barna nå er fryktelig bortskjemte og bestemmer over foreldrene sine. Slik var det ikke for 15-20 år siden.. så at noe har gått galt på veien er helt sikkert. 

Anonymkode: 6b276...ce9

Dette er jeg helt enig i. Barna kuer sine foreldre, se også hvilket ting foreldrene blir kuet til å kjøpe. Dyre materialistiske ting.

En kollega av meg er av det motsatte, han gir ikke barna noe de maser om. Uansett hvor mye de hyler og skriker, nå har han fått igjen for det 🙂 De har skjønt at det ikke funker.

Nå vet det hvem som bestemmer.

Anonymkode: cd152...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...