Gå til innhold

Katt: Fra kos til klor og bitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er fosterhjem for to søte puser. Han ene har vært veldig sky, men blir mer og mer husvarm, og har begynt å skjønne poenget med kos. Men her har det også dukket opp en oppførsel jeg ikke helt skjønner meg på:

- Når vi koser på gulvet begynner det alltid med at han går rundt i ring, mens jeg klapper på ham. Noen ganger legger han seg ned på ryggen etter en stund, og jeg begynner å klø ham på magen. Men da skjer det rett som det er, at han slår klørne sine i armen min. Han virker ikke redd, og blir liggende, men jeg får altså ikke lov til å klappe ham.

- I går oppet ham opp i sengen min for første gang. Jeg strakk ut armen og klødde ha litt på hodet. Etter en stund sluttet jeg, men da begynte han å klore etter armen min, og han bet meg i handa. Jeg tror han ville ha mer kos.

 

Jeg holder ham aldri fast, det er alltid han som oppsøker meg, og han har alltid full mulighet til å komme seg unna. Jeg er usikker på hvor mye kontakt han hadde med mennesker før han kom til meg. En mann gav ham mat, men kanskje ikke så mye mer. Tror ikke han har noen veldig negative opplevelser med mennesker. 

Er dette vanlig oppførsel? Hvordan skal jeg håndtere det?

Broren hans er også hos meg, og har ikke denne oppførselen. Han er bare kosete. 

Anonymkode: 8dadb...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste katter takler dårlig å bli kost på magen, helt vanlig at de begynner å klore da.

Anonymkode: 860c4...440

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, du har fått katt - altså, dette er helt normal oppførsel for katter.

Katter koser akkurat helt til de ikke vil kose mer, og da kan de gi tydelig beskjed om at nå er det nok...eller bare sette rævva til å gå sin vei 😂

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanlig at katter ikke liker å bli klappet/kost på magen. Noen katter godtar det, andre katter kan godta det til en viss grad så "klikker" det for de. Og noen katter takler det ikke i det hele tatt.

Nå vet du om det, så ikke klapp han på magen flere ganger så slipper du at han biter deg. Dette samme gjelder stryking ellers, det kan kanskje sammenlignes litt som om du skulle puset på armen din, i starten kilende, etterhvert kjennes det bare irriterende og du stopper. Sånn kan det være for katten også.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår er også sånn. Om jeg ikke er oppmerksom nok På tegn hun gir så kan hu bite, å hu HATER at vi tar henne på magen, selv om hun legger seg på ryggen å kanskje (for oss) gir uttrykk for at det er greit å røre magen 😛 

vår pus kosebiter til tider, altså ikke hardt. Og noen ganger blir hun rett og slett sur og muggen, så da kommer klørne frem også i tillegg til at hu BITER (aldri bitt gjennom huden vel og merke)🙈 men hun er tenåring, så hvis hun tar etter faren sin så vil hun roe seg med tiden. Faren hennes var også litt av en bølle når han var yngre vistnok 😛 

Anonymkode: bfc6d...60d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste katter takler dårlig å bli kost på magen, helt vanlig at de begynner å klore da.

Anonymkode: 860c4...440

 

20 timer siden, Teatrica skrev:

Gratulerer, du har fått katt - altså, dette er helt normal oppførsel for katter.

Katter koser akkurat helt til de ikke vil kose mer, og da kan de gi tydelig beskjed om at nå er det nok...eller bare sette rævva til å gå sin vei 😂

Jeg vet at mange katter ikke liker det, fordi det betyr at de underkaster seg. Men hvorfor legger han seg på ryggen, da? Kan det være at han blir litt revet med fordi han synes det er deilig, men så plutselig bli redd?

 

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vår er også sånn. Om jeg ikke er oppmerksom nok På tegn hun gir så kan hu bite, å hu HATER at vi tar henne på magen, selv om hun legger seg på ryggen å kanskje (for oss) gir uttrykk for at det er greit å røre magen 😛 

vår pus kosebiter til tider, altså ikke hardt. Og noen ganger blir hun rett og slett sur og muggen, så da kommer klørne frem også i tillegg til at hu BITER (aldri bitt gjennom huden vel og merke)🙈 men hun er tenåring, så hvis hun tar etter faren sin så vil hun roe seg med tiden. Faren hennes var også litt av en bølle når han var yngre vistnok 😛 

Anonymkode: bfc6d...60d

Biter hun for å "kreve" kos? Tror det er det min gjør...

TS

Anonymkode: 8dadb...5e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Jeg vet at mange katter ikke liker det, fordi det betyr at de underkaster seg. Men hvorfor legger han seg på ryggen, da? Kan det være at han blir litt revet med fordi han synes det er deilig, men så plutselig bli redd?

 

Biter hun for å "kreve" kos? Tror det er det min gjør...

TS

Anonymkode: 8dadb...5e8

Vår biter fordi hu er lei av at vi er i nærheten av henne 😂

Anonymkode: bfc6d...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er merkelige vesner. De vil ha kos, frem til de har fått nok, og da kan noen reagere med bit og klor, som en advarsel på at «nå er det nok».

Det at katten legger seg ned og viser magen, det er stort, det betyr at katten stoler på deg og er trygg med deg, men det betyr ikke at den faktisk vil at du skal klappe den der 😅 katter er merkelige vesner 😸

D89DD24A-D326-4761-8C3F-95D0332FACDB.thumb.jpeg.394996907e9a7d5d7e8b339061b435d5.jpeg
 

Et tegn på at en katt har fått nok, er at den vil begynne å vifte med halen. En hund som logrer er det mange ofte tenker på og fortsetter mer ivrig, men en katt som beveger på halen 😬 det betyr nok! Det er advarselen du får før evt. klor og bitt. Da tar du hånda de stille tilbake og lar katten være :) 

Anonymkode: b330c...3c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde katt en gang i tiden, og hun var likedan. Kunne vri seg over på ryggen og blottet magen, og dette tolker vi mennesker som en invitasjon til "Kos med magen min", fordi det er det hunder gjør. Men katter mener ikke det. Katten min ble pottesur og sint om jeg klødde eller koste henne på magen, satte klørne i meg, kanskje tenna også, og spratt så unna og gikk sin vei. 

Magekos = no-no for katter

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig normalt ut, aldri vært borti en katt som ikke reagerer med å klore/bite tilslutt når man klapper den på magen 😂 Og katter sier fra når det er nok kos. 

At de ruller på gulvet er for å vise at de er trygge og glade, det er ikke en invitasjon til å klø på magen som på en hund.

Anonymkode: 4e258...166

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en vanlig katt :) Ikke klapp den på magen hehe. Kjempebra at den legger seg på ryggen det viser at den stoler på deg! Min kan også bite og slå etter meg både fordi det er nok kos og fordi hun vil ha kos, eller fordi hun vil at jeg skal stå opp og leke med henne eller gi henne mat.

Anonymkode: 717a2...320

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres veldig normalt ut, aldri vært borti en katt som ikke reagerer med å klore/bite tilslutt når man klapper den på magen 😂 Og katter sier fra når det er nok kos. 

At de ruller på gulvet er for å vise at de er trygge og glade, det er ikke en invitasjon til å klø på magen som på en hund.

Anonymkode: 4e258...166

Det gjelder ikke alle katter, begge mine elsker det 😸 men såklart med katter, alt til sin tid, ikke alltid de vil det, men når de vil ha kos, ja da elsker de magekos 😸😸

Anonymkode: b330c...3c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den viser at den stoler på deg når den viser magen. Slutt å ta den på magen.

Anonymkode: 4f8b9...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle sammen! Har skjønt at magen er off limit, nå. Broren elsker å bli klødd der, da!

TS 

Anonymkode: 8dadb...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er min egen personlige teori, men jeg tror noen unge katter blir dårlig oppdratt og lærer ikke skille seksuell energi fra kosing og hygge. Om det er moren eller mennesker som ikke lærer dem grenser varierer. De kan derfor skifte om til kåthet og kåte katter kan bite når de parrer seg. Du må være konsistent i at du viser misnøye når de biter. 

Anonymkode: 98acc...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er min egen personlige teori, men jeg tror noen unge katter blir dårlig oppdratt og lærer ikke skille seksuell energi fra kosing og hygge. Om det er moren eller mennesker som ikke lærer dem grenser varierer. De kan derfor skifte om til kåthet og kåte katter kan bite når de parrer seg. Du må være konsistent i at du viser misnøye når de biter. 

Anonymkode: 98acc...9a0

🙈 Freud? 

 

 

Anonymkode: 4e258...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, alle sammen! Har skjønt at magen er off limit, nå. Broren elsker å bli klødd der, da!

TS 

Anonymkode: 8dadb...5e8

Da er nok broren det berømte unntaket som bekrefter regelen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt normalt ut. Mine er glad i kos på magen, men om jeg kommer med armen fra en spesiell vinkel, ovenfra og forbi hodet deres, så klorer og biter de seg fast i armen min 😅

Anonymkode: d1006...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...