AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #1 Del Skrevet 18. november 2019 Hei! Det ble en litt lang post, men jeg har litt spørsmål rundt sårstell på katt. Håper noen har erfaring å dele! Har en katt som fikk bittsår en gang forrige uke. På fredag oppdaget vi det, da han drev og slikket på en byll til det gikk hull på den. Ringte med en gang til dyrlegen og fikk time fredag ettermiddag. Der fikk veterinæren fikk barbert ham og skylt ut. Det var tre sår på ryggen nært halen, hvorav to av dem så ganske fine ut, men det ene var større, betent og væsket mye, sannsynligvis det såret han slikket på. Vi fikk smertestillende og antibiotika som han skal gå på til fredag, og krage. Dyrlegen sa at såret ville væske litt etter at hun skylte det, og at vi bare kunne tørke litt med en tørr bomullspad for å unngå mye gris (han fikk ikke noe plaster e.l. på, glemte å spørre om hvorfor, men jeg antar at det er for at såret skal få luft). Vi sluttet å tørke det som væsket etter en dag, fordi det bare virket å plage ham. Måtte gå konstant og tørke av det som rant for at det ikke skulle sette seg i pelsen, så det var til slutt ikke mye vits. Det virker ikke som om han har særlig smerter lenger, men det virker som han ønsker å vaske rundt og på såret, for vi har latt ham gå med kragen litt av mens han er under tilsyn, og da har han prøvd under vasking å slikke der. Jeg sitter helt inntil når han har kragen av, så han har ikke klart å slikke på det. Nå er det jo tre dager siden, og såret væsker fortsatt litt. Kun det ene såret, de andre holder på å gro veldig fint. Det væsker absolutt ikke like mye, men det kommer en dråpe puss her og en dråpe blod der. Siden jeg bestemte meg for å la det være helt i fred er det en del puss og blod som har samlet seg opp og størknet rundt såret. Jeg har ikke så veldig mye erfaring med sår og infeksjoner hverken på mennesker eller dyr. Jeg lurer derfor på om vi bør vaske såret og prøve å få bort alt som har størknet i pelsen og rundt såret, eller om det er best å la det være til såret er mer leget. Jeg tenkte det kunne vaskes med lunkent vann, men da informerte samboeren om at det er en bakteriebombe. Såpass lite vet altså jeg om det. Vil helst at han skal få gå med kragen kortest mulig tid og derfor at det skal heles så fort som mulig. Det er vanskelig å se tilstanden på såret nå, fordi blod har størknet rundt. Noen som er litt drevne med sår og hva som er best å gjøre? Er det normalt at sår fremdeles væsker litt etter to-tre dager? Anonymkode: 87b83...b94 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1325051-vaske-s%C3%A5r-p%C3%A5-katt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #2 Del Skrevet 18. november 2019 Jeg spirte selv vetrinær om hav jeg skulle gjøre om det kommer noen bitt/kutt skader pga litt krangling. Pyricept, som man bruker på mennesker, kan også brukes på å rense sår hos katt. Ikke sikkert katten vil sammarbeide, men du kan prøve å vaske litt forsiktig med litt av det og en q-tips. Men synes det er merkelig å ikke plastre. Vi hadde nylig rødekors på besøk hos jobben for litt hms greier. Og der var de veldig på at «lufting» av sår er bare tull, plaster er for å hindre infeksjon. Men ta gjerne en telefon til vetrinæren, er lov å ringe å spørre om råd, selv om det er vakt telefonen. Jeg har selv fått god hjelp over telefonen, og ikke måttet reise inn i helga Anonymkode: bc1a5...ac1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1325051-vaske-s%C3%A5r-p%C3%A5-katt/#findComment-24368795 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #3 Del Skrevet 18. november 2019 Veterniær har alltid gitt fantastisk hjelp over telefon. Uansett om vi har vært inne først eller ikke. Mange i yrket som virkelig bryr seg om dyrene. Så ta en telefon, og hør om behandlende veterinær kan ringe deg Anonymkode: 77a2d...b13 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1325051-vaske-s%C3%A5r-p%C3%A5-katt/#findComment-24368815 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #4 Del Skrevet 18. november 2019 Det er ikke noe poeng i å plastre små sår på katter, det vil rive i pelsen når det må byttes og det vil bare irritere katten mer enn nødvendig. Snakk med dyrlegen om dere er bekymret Anonymkode: 99440...f18 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1325051-vaske-s%C3%A5r-p%C3%A5-katt/#findComment-24368820 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå