Gjest z Skrevet 27. mai 2005 #1 Skrevet 27. mai 2005 Har du vært i Nepal? Fortell gjerne - hva du gjorde, hva du vil anbefale, prisnivå, etc.!
Gjest gjest1 Skrevet 30. mai 2005 #2 Skrevet 30. mai 2005 Var i Nepal 6 uker for noen år siden. Kathmandu er en fantastisk by så bruk en del tid der. Vi leide sykler og syklet rundt i byen og litt utenfor. Besøk Pashupatinath, et hellig sted med likbrenning. Det kryr av templer/stupa i Kathmandu. Svært gjestfrie mennesker, tror jeg aldri har drukket så mye te på shopping! Du kan få sydd fex ullklær til en svært billig penge. Sende hjem kan du gjøre med båtfrakt (billig). Sølv er også billig. Mat og drikke er også billig, men hold deg unna kjøtt og fisk pga sanitære forhold. Men det er masse god vegetarmat. Trekking i fjellene er noe de fleste får med seg. Du kan velge både korte og lange turer. For å få gå i fjellene må du ha en egen trekking-permit, det får du ordnet på de mange reisebyråene i Kathmandu. Utstyr som sko, sekk osv kan du leie, så slipper du å ta med fra Norge. Vi var også i Chitwan, en nasjonalpark. Ganske freaky med ville dyr utenfor bungalowen om natten, men en helt spesiell opplevelse! Kjøp Lonely Planet, det er den beste guiden. Vær obs på at det er en del uroligheter i Nepal for tiden, så jeg ville sjekket ut litt om det før jeg dro. Men ha en god tur hvis du drar, og håper svaret mitt hjalp deg litt på vei!
sixx Skrevet 30. mai 2005 #4 Skrevet 30. mai 2005 Lilypie: takk for interessant info.....lysten til å reise til Nepal ble ikke mindre nå. Opplevde du landet som veldig turistifisert?
Gjest gjest1 Skrevet 30. mai 2005 #5 Skrevet 30. mai 2005 Lilypie: takk for interessant info.....lysten til å reise til Nepal ble ikke mindre nå. Opplevde du landet som veldig turistifisert? Jeg var backpacker i flere år, og møtte mange mennesker på veien, men Nepal var aldri et typisk reisemål. Men traff en god del backpackere der, men turister ala charter var det heller lite av. Nepal er jo et ganske fattig land, og det er jo greit å tenke på at turisme er en del av deres inntektskilde. Siden det er et land uten kystlinje vil du heller ikke treffe horder av solturister, men heller folk som er interessert i landet og kulturen.
Klips Skrevet 31. mai 2005 #6 Skrevet 31. mai 2005 I katmandu i området der jeg bodde var det turistifisert av backpackere, mye boder som solgte ullponchoer-luer-sokker fordi de fleste som var der skulle jo på trekking i fjellene. Ellers gjorde jeg omtrent akkurat det samme som lilypie, var i royal chitwan national park (cameron diaz hadde reiseprogram derfra på MTV for noen dager siden) med sightseeing fra elefantryggen og svære telt langs elven der dyrene kom for å drikke nattestid, var på rafting samt en ukes fjelltur i annapurnaområdet. dessuten på festival i et av disse hellige tempelområdene, rusleturer blant kuene i veikanten, apetempelet oppe i åsen... det er 11 år siden jeg var der, så ting kan ha forandret seg, men jeg husker i hvert fall nepal som et av de mest gjestmilde, vennlige, opplevelsesrike, fantastiske stedene jeg har vært. helt herlig!
sixx Skrevet 31. mai 2005 #7 Skrevet 31. mai 2005 I katmandu i området der jeg bodde var det turistifisert av backpackere' date=' mye boder som solgte ullponchoer-luer-sokker fordi de fleste som var der skulle jo på trekking i fjellene.[/quote']Oki....fikk bekreftet min antagelse (mener med det ikke at det ikke er verdt et besøk).
Gjest Reiseglad Skrevet 31. mai 2005 #8 Skrevet 31. mai 2005 Hei. Vær obs på at det har vært mye uroligheter i Nepal i det siste. Utenriksdepartementet ber folk være forsiktige med å reise dit. Se her: http://www.odin.dep.no/ud/norsk/tema/landinfo/bn.html Selv har jeg ikke vært der, men jeg planlegger tur til Tibet. Har bestemt oss for å droppe Nepal på grunn av dette selv om det hadde vært enklest å avslutte turen i Katmandu.
Gjest Fjellstøvel Skrevet 1. juni 2005 #9 Skrevet 1. juni 2005 Har vært i Nepal flere ganger for å gå og klatre i fjellene der. Området i Kathmandu som er det mest turistifiserte steder i NEpal heter Thamel - og det er her cirka 90 prosent av (de billige) hotellene ligger. Det er ikke verre enn at det er sjarmerende å oppleve. Få med deg en tur til "The Rum Doodle", hvor det er signaturer fra alle som har vært på Everest bak baren + masse morsomme bilder etc.(Basert på navnet ditt, Petzl, så er dette kanskje av interesse?) Å kjøpe turutstyr i Kathmandu kan være morsomt, men jeg ville ikke basert meg på det for de mest nødvendige tingene(Spes støvler) - her kan du få kjøpt alt fra brukt ekspedisjonsutsyr, russiske is-skruer og billige kinesiske North-Face kopier. Skal du på trekking så er det veldig greit å basere seg på å arrangere ting sjølv - for guds skyld ikke kjøp en tur gjennom en operatør i Vesten. Det er kjempedyrt - og halvparten av pengene havner i Vesten mens de uansett leier et lokalt selskap til å ordne selve turen. Første gang jeg var der så gikk jeg rundt Annapurna - som er en fin tur. Beregn cirka 20 dager. Du kommer helt opp mot 5500 moh og opplever mye variert landskap. Ettersom det er gjestehus hele veien trenger du ikke ta med telt, mat etc, men bare klær og sovepose. Trekking permit er ikke nødvendig på forhånd, men kan betales når du kommer inn i området. Skal du ut for å klatre må du ordne climbing permit, som er en mer omfattende prosess. Da anbefaler jeg å ta kontakt med en av de (seriøse) turoperatørene du finner i Thamel. Ellers er Chitwan national park veldig fin. Og så anbefales Pokhara, Nepals nest største by. Her er det mye mindre turister, byen er ganske liten og ligger ved et fint vann. Dessuten kan du, i motsetning til Kathmandu, faktisk se en del av toppene i Annapurna-massivet om morgenen. Ikke noe som å drikke morgen-te på taket av hotellet mens du titter på is- og snøkledde giganter:-) Med hensyn til urolighetene i Nepal så er maoist-opprøret noe som har pågått å mange år. Maoistene er veldig bevisste på at de ikke skal skade turister - da en stor del av NEpals økonomi er basert på turisme. Selvfølgelig kan du være så uheldig å være på feil sted til feil tid - men sjansene er uyhre små. Har så langt hørt om kun en turist som er blitt skadd. Det var to russiske klatrere som forsøkte å kjøre gjennom en av maoistenes veisperringer uten å stoppe. God tur(det blir garantert uforglemmelig)!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå