Gå til innhold

Nyrestein eller urinveisinfeksjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dro til legen pga anfall av sterke takvise smerter nederst til høyre i magen.  Urinprøve viste ingen blod, men fikk antibiotika i tilfelle det var urinveisinfeksjon. Urinblæren var litt vond når han trykket der. 

Begynte å ta dette pluss paralgin forte. Dette hjelp ikke noe særlig og anfallene kom likevel, veldig smertefullt. Ble kvalm og uvel av smertene så dro til legevakten. Der sier hun at det sannsynligvis var nyrestein siden jeg hadde blod i urinen da.

Har hatt dette litt for ei tid tilbake, men da var det ikke så kraftige anfall.

Tok betennelsedempende voltaren og da ble ikke smertene så sterke. Men klarer ikke å slå meg til ro med at det er nyrestein eller urinveisinfeksjon. Har hatt urinveisinfeksjon før og det var ikke i nærheten av dette. Noen som har hatt nyrestien og vet om det er noe liknende av det jeg har fortalt?

Har tatt ut antibiotikakuren min i morgen , så da får vi se om smertene kommer tilbake. Tør nesten ikke å slutte på voltaren heller... Men må jo bare se for å se om det kommer like fullt tilbake igjen.

Fikk disse smertene rett før mensen kom igjen og har tenkt om det kan være noe med livmoren. 

Anonymkode: cf948...857

Skrevet

At du hadde blod i urinen hadde ingenting med mensen å gjøre eller? Eller smertene i det hele tatt?

Anonymkode: 10715...51e

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At du hadde blod i urinen hadde ingenting med mensen å gjøre eller? Eller smertene i det hele tatt?

Anonymkode: 10715...51e

Det vet jeg ikke, jeg sa til legen at jeg snart skulle ha mensen, men jeg har aldri hatt disse smertene før mensen før.

Skrevet

Ingen som har erfaring med nyrestein?

Skrevet

Jeg har hatt nyresteinanfall mange ganger. De gangene jeg har vært hos legen, så har jeg alltid hatt blod i urinen. Så mye at de har trodd jeg har hatt mensen. 

Smertene har vært litt forskjellig. Fra takvise som sitter i flanken og nedover mot magen. Til mer som luftsmerter som sitter rundt ribbeina. Det kan også kjennes ut som noen knivstikker meg i siden (uten at jeg egentlig vet hvordan det kjennes ut; takk og lov) Jeg klarer ikke å sitte inntil noe og ingen kan ta på ryggen/flanken/magen under anfall, det gjør hinsides vondt. Noen ganger har jeg kastet opp av smertene. 

Voltaren er anbefalt da det får urinveiene til å slappe av, slik at en stein kan komme ned og ut. Varme hjelper også, synes jeg. 

For å forebygge så er det anbefalt og drikke bra nok, hver dag. Om du får ut en stein så be om at den skal analyseres. Så kan du få vite hva den er laget av og holde deg unna det. Det finnes flere typer steiner.

Anonymkode: 8b6f6...501

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt nyresteinanfall mange ganger. De gangene jeg har vært hos legen, så har jeg alltid hatt blod i urinen. Så mye at de har trodd jeg har hatt mensen. 

Smertene har vært litt forskjellig. Fra takvise som sitter i flanken og nedover mot magen. Til mer som luftsmerter som sitter rundt ribbeina. Det kan også kjennes ut som noen knivstikker meg i siden (uten at jeg egentlig vet hvordan det kjennes ut; takk og lov) Jeg klarer ikke å sitte inntil noe og ingen kan ta på ryggen/flanken/magen under anfall, det gjør hinsides vondt. Noen ganger har jeg kastet opp av smertene. 

Voltaren er anbefalt da det får urinveiene til å slappe av, slik at en stein kan komme ned og ut. Varme hjelper også, synes jeg. 

For å forebygge så er det anbefalt og drikke bra nok, hver dag. Om du får ut en stein så be om at den skal analyseres. Så kan du få vite hva den er laget av og holde deg unna det. Det finnes flere typer steiner.

Hvor lenge skal jeg gå på voltaren ?

Skrevet

Nyresteinsanfall gir smerter som gjør får en trang til å bevege deg. 

Tok de CRP på deg før du ble satt på antibiotika? Har de tatt ultralyd/røntgen av nyrene for å utelukke at det samles urin i nyren på grunn av trange urinlederen som følge av stein?

Anonymkode: 565d4...c02

• Liker 1
Skrevet
På 18.11.2019 den 21.41, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge skal jeg gå på voltaren ?

Jeg fikk beskjed om å ta dem når jeg hadde vondt og et par dager etterpå. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nyresteinsanfall gir smerter som gjør får en trang til å bevege deg. 

Tok de CRP på deg før du ble satt på antibiotika? Har de tatt ultralyd/røntgen av nyrene for å utelukke at det samles urin i nyren på grunn av trange urinlederen som følge av stein?

Anonymkode: 565d4...c02

De tok stikk i fingeren så kanskje de gjorde det da, vet ikke. De har ikke tatt røntgen eller noe så aner ikke om det er det jeg har. Smertene er ikke så ille nå da, men bør jeg kontakte lege igjen tror dere? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk beskjed om å ta dem når jeg hadde vondt og et par dager etterpå. 

Ok sluttet med mine nå og kjenner smerter, men ikke så ille som før. Kjennerjeg er usikker på diagnosen min siden ejg fikk mensen rett etter legebesøket hos legevakten Kan være derfor det var blod i urinen. Hos legen først var det ikke blod i urinen så. Begge legene kjente bare på magen og s den kjentes myk ut og ikke hard , men at jeg var øm rundt blæren

Skrevet

Vil tro du har nyrestein, takvisesmerter som dempes av Voltaren samt blod i urinen, er klassisk. Du må regne med å ha smerter til steinen har passert til urinblæren, det er passasjen gjennom urinlederen som gjør vondt. Så lenge du ikke får feber eller helt ekstreme smerter som ikke kuperes av Voltaren trenger du ikke kontakte lege. 
Tips: sil urinen så får du fatt i steinen når den kommer ut. 

Anonymkode: dff3f...575

Skrevet

Jeg ble henvist til UL etter mitt første anfall. Det var egentlig ikke mitt første anfall, men jeg forsto ikke hva det var de første gangene og det var ikke like ekstremt. Men, de fant ingenting på UL. Noen år senere, hvor anfallene kom og gikk (gadd ikke å dra til legen hver gang, tok bare Voltaren som jeg fikk på resept) så fikk jeg et veldig stort anfall igjen og da ble jeg sent til CT. Da så de masse nyregrus, men ikke noen store steiner. Det er 12 år siden og jeg har hatt smerter innimellom, men sluppet unna de store anfallene. Jeg prøver å være flink til å drikke nok, det er vesentlig for å forebygge. 

Smertene mine ved nyrestein er langt i fra smerter i blæra som ved UVI. De er mye skarpere, veldig mye sterkere og det gjorde ikke vondt å tisse. De bygde seg ofte opp, så kunne de være skikkelige sterke i noen timer, også være litt og opp og ned i noen dager til et par uker før det roer seg ned igjen. 

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil tro du har nyrestein, takvisesmerter som dempes av Voltaren samt blod i urinen, er klassisk. Du må regne med å ha smerter til steinen har passert til urinblæren, det er passasjen gjennom urinlederen som gjør vondt. Så lenge du ikke får feber eller helt ekstreme smerter som ikke kuperes av Voltaren trenger du ikke kontakte lege. 
Tips: sil urinen så får du fatt i steinen når den kommer ut. 

Anonymkode: dff3f...575

Ja takvise forferdelige smerter, men følte ikke for å bevege meg, ble bare kvalm og krøket meg pga smertene. Hadde ikke feber.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble henvist til UL etter mitt første anfall. Det var egentlig ikke mitt første anfall, men jeg forsto ikke hva det var de første gangene og det var ikke like ekstremt. Men, de fant ingenting på UL. Noen år senere, hvor anfallene kom og gikk (gadd ikke å dra til legen hver gang, tok bare Voltaren som jeg fikk på resept) så fikk jeg et veldig stort anfall igjen og da ble jeg sent til CT. Da så de masse nyregrus, men ikke noen store steiner. Det er 12 år siden og jeg har hatt smerter innimellom, men sluppet unna de store anfallene. Jeg prøver å være flink til å drikke nok, det er vesentlig for å forebygge. 

Smertene mine ved nyrestein er langt i fra smerter i blæra som ved UVI. De er mye skarpere, veldig mye sterkere og det gjorde ikke vondt å tisse. De bygde seg ofte opp, så kunne de være skikkelige sterke i noen timer, også være litt og opp og ned i noen dager til et par uker før det roer seg ned igjen. 

Jeg har hatt det en gang før, en da varte det bare i 1 døgn og ikke så vondt, så jeg glemte det nesten, helt til jeg fikk det samme nå bare mye sterkere. Ja jeg har heller ikke smerter ved urinavgang, så kan hende det er nyrestein da . Er bare så redd for kreft og sånne ting :( 

Skrevet

Hvor mye drikker dere i døgnet ca? Jeg drikker jo vanligvis 3-4 liter

Skrevet

Hlres ut som nyrestein. Har hatt det selv, og det du beskriver høres likt ut

Anonymkode: 1a8ea...3b3

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hlres ut som nyrestein. Har hatt det selv, og det du beskriver høres likt ut

Anonymkode: 1a8ea...3b3

Hadde du smerter utenom anfallene også?

Skrevet
På 20.11.2019 den 21.15, AnonymBruker skrev:

Ja takvise forferdelige smerter, men følte ikke for å bevege meg, ble bare kvalm og krøket meg pga smertene. Hadde ikke feber.

Jeg har hatt det en gang før, en da varte det bare i 1 døgn og ikke så vondt, så jeg glemte det nesten, helt til jeg fikk det samme nå bare mye sterkere. Ja jeg har heller ikke smerter ved urinavgang, så kan hende det er nyrestein da . Er bare så redd for kreft og sånne ting :( 

Hvis du tenker på nyrekreft så ville du ha hatt helt andre symptomer, så det trenger du ikke å bekymre deg for. Det høres veldig ut som nyrestein. Og i de aller, aller fleste tilfellene så er nyrestein helt ufarlig. Det er bare ufattelig vondt!

• Liker 1
Skrevet
På 20.11.2019 den 21.17, AnonymBruker skrev:

Hvor mye drikker dere i døgnet ca? Jeg drikker jo vanligvis 3-4 liter

Veldig forskjellig. Om jeg passer på så kan jeg drikke 3 liter, 4 hvis det er noe spesielt godt å drikke. Men, hvis jeg glemmer det litt og bare drikker når jeg faktisk er tørst, så blir det kanskje bare 1,5 liter. Og hvis jeg gjør det i lengre tid, så merker jeg det. 

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du tenker på nyrekreft så ville du ha hatt helt andre symptomer, så det trenger du ikke å bekymre deg for. Det høres veldig ut som nyrestein. Og i de aller, aller fleste tilfellene så er nyrestein helt ufarlig. Det er bare ufattelig vondt!

Men har smerter sånn jevnt over også , utenom anfallene også. Hadde du det?

Skrevet

Er så lei av smerter nå. Nå er det flyttet seg til venstre side også , stikkende ekle smerter og har også en følelse av noe tyngende i underlivet. 

Må vel bare ringe legen i morgen og få ny time. Så redd for at det er noe alvorlig :( 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...