Gå til innhold

Mme til ettåring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ett barn på 12 mnd som elsker å få mme til frokost og kvelds, hvor lenge kan hun få dette før jeg må bytte over til vanlig melk? Hun får masse næringsrik mat sånn ellers og frokostflaska får hun noen timer før hun får brødskive med pålegg :) 

Anonymkode: cb257...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min på 18 mnd får en flaske ved leggetid enda. Har ikke spurt noen om det er greit eller ikke. Men det er mer praktisk enn vanlig melk synes jeg. Og vi er ikke noen melkedrikkere i familien her, så det har ikke falt oss naturlig å bytte heller. Vår har vært lav i vekt hele veien så jeg har tenkt at de ekstra kaloriene er bare fint :) 

Anonymkode: c166b...745

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn har refluks og frem til han begynte på medisiner i 2års alder, var set kun mme og 6mnd babygrøt vi fikk i han. Nå er han 9år, lever fint og ikke tatt skade av det. 
 

så ja, helt greit at et barn på 1 år får mme :) 

Anonymkode: 3543c...de3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det etterhvert må sees på som dyrt og unødvendig, men farlig kan jeg aldri tenke meg at det er. Det er vel også beriket med mer enn vanlig melk. Ville ha gått over til vanlig melk dersom det aksepteres like fint. 

Anonymkode: 9b650...c4f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mme er jo ikke skadelig eller mindre sunt enn ren melk, så det er bare å fortsette å gi. Det er bare litt unødvendig rent økonomisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kuttet mme fra ett års alder, med mindre helsesykepleier anbefaler noe annet.

Anonymkode: cd301...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville kuttet mme fra ett års alder, med mindre helsesykepleier anbefaler noe annet.

Anonymkode: cd301...ceb

Hvorfor ville du kuttet det ut? :)

ts

Anonymkode: cb257...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper slike mme flasker på butikken hvis vi overnatter hos andre. Det trives jeg best med vis barnet våkner, da slipper jeg romstere på kjøkken. Bare åpner mme på rommet og heller i flaske også sover vi videre. 18 mnd er barnet.

Anonymkode: a15da...563

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ville du kuttet det ut? :)

ts

Anonymkode: cb257...992

Fordi en ettåring har ikke behov for det næringsmessige. 

Anonymkode: 30e4c...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ville du kuttet det ut? :)

ts

Anonymkode: cb257...992

Fordi fra ett års alder bør barnet spise annen mat, ikke "bruke opp" kaloriene på mme. Kroppen, hjernen og fordøyelsessystemet, alt har mye bedre av å spise grønnsaker, frukt, grove kornprodukter, fisk, kylling osv. Det er mye variert mat barnet kan spise for de samme kaloriene som en flaske mme. :) 

Anonymkode: cd301...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi fra ett års alder bør barnet spise annen mat, ikke "bruke opp" kaloriene på mme. Kroppen, hjernen og fordøyelsessystemet, alt har mye bedre av å spise grønnsaker, frukt, grove kornprodukter, fisk, kylling osv. Det er mye variert mat barnet kan spise for de samme kaloriene som en flaske mme. :) 

Anonymkode: cd301...ceb

Barnet bør fortsatt få melk, så ts må jo eventuelt erstatte mme med kumelk (vel, MÅ ikke, men det er anbefalt med melk for små barn!), og kumelk er ikke bedre enn mme utenom prismessig... Det er fortsatt god næring i mme, så hvis barnet foretrekker det er det ikke noe problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Albbas skrev:

Barnet bør fortsatt få melk, så ts må jo eventuelt erstatte mme med kumelk (vel, MÅ ikke, men det er anbefalt med melk for små barn!), og kumelk er ikke bedre enn mme utenom prismessig... Det er fortsatt god næring i mme, så hvis barnet foretrekker det er det ikke noe problem. 

Men her er det snakk om en hel flaske til frokost, og en hel flaske til kveldsmat. Da bør barnet heller få vanlig frokost, og vanlig kveldsmat, med noe å drikke til (gjerne vann eller melk). De fleste ettåringer spiser jo vanlige måltider, mens her erstattes et helt måltid (eller to, faktisk) av mme. Det er det jeg anbefaler å kutte ut.

Anonymkode: cd301...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Men her er det snakk om en hel flaske til frokost, og en hel flaske til kveldsmat. Da bør barnet heller få vanlig frokost, og vanlig kveldsmat, med noe å drikke til (gjerne vann eller melk). De fleste ettåringer spiser jo vanlige måltider, mens her erstattes et helt måltid (eller to, faktisk) av mme. Det er det jeg anbefaler å kutte ut.

Anonymkode: cd301...ceb

Ts skriver ikke at dette erstatter frokost og kvelds. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser på dette som uproblematisk så lenge barnet spiser vanlig mat i tillegg ok g ikke istedenfor. De selger jo juniormelk som er beregnet for barn over 1 år. 

Anonymkode: 10425...171

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men her er det snakk om en hel flaske til frokost, og en hel flaske til kveldsmat. Da bør barnet heller få vanlig frokost, og vanlig kveldsmat, med noe å drikke til (gjerne vann eller melk). De fleste ettåringer spiser jo vanlige måltider, mens her erstattes et helt måltid (eller to, faktisk) av mme. Det er det jeg anbefaler å kutte ut.

Anonymkode: cd301...ceb

Som jeg understrekte i HI så får barnet vanlig næringsrik frokost og kvelds, det er ingen måltider som blir byttet ut. Flasken er mer en «koseflaske».

ts

Anonymkode: cb257...992

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flaske mme er ca. 300–500 kalorier (avhengig av størrelse), så det er klart at mme fortrenger annen mat som barnet ellers ville spist. Jeg ville hørt med helsesykepleier.

Anonymkode: cd301...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

En flaske mme er ca. 300–500 kalorier (avhengig av størrelse), så det er klart at mme fortrenger annen mat som barnet ellers ville spist. Jeg ville hørt med helsesykepleier.

Anonymkode: cd301...ceb

Eh, nei, nå har du nok regnet feil... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En flaske mme er ca. 300–500 kalorier (avhengig av størrelse), så det er klart at mme fortrenger annen mat som barnet ellers ville spist. Jeg ville hørt med helsesykepleier.

Anonymkode: cd301...ceb

100 ml er 66 kcal. Vår ettåring drikker fra 80-300 ml per flaske. Det blir ca. 53-198 kcal per flaske. For å få 300-500 kcal i flaska, må du ha 450-750 ml i flaska. Det er for øvrig hele dagsbehovet til babyen i melk. 

Anonymkode: 57790...4b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...