AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #1 Skrevet 18. november 2019 Pappaen min fortalte meg at han har fått «skrumplever» og hepatitt C. Jeg har lest årsakene til smitte for hepatitt c, og ser der er veldig normalt blant sprøytenarkomane. Jeg er livredd at årsaken er at han driver med sprøyter, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg trenger råd, og lurer på hva sannsynligheten for å få det gjennom sprøytestikk er? Anonymkode: 2662a...c81
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #2 Skrevet 18. november 2019 Han kan ha blitt smittet for mange år siden, så det trenger ikke bety at han holder på med noe nå. Utvikling av skrumplever som følge av hepatitt C-smitte kan ta over 20 år, slik at smittetidspunktet kan ligge langt tilbake i tid. Du kan jo spørre ham om hvordan og når han tror han kan ha bli smittet? Anonymkode: 1b504...e58 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #3 Skrevet 18. november 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han kan ha blitt smittet for mange år siden, så det trenger ikke bety at han holder på med noe nå. Utvikling av skrumplever som følge av hepatitt C-smitte kan ta over 20 år, slik at smittetidspunktet kan ligge langt tilbake i tid. Du kan jo spørre ham om hvordan og når han tror han kan ha bli smittet? Anonymkode: 1b504...e58 Det kan jo være ganske personlig. Mest sannsynlig hadde han sagt det hvis han ville at TS skulle vite. Anonymkode: f9908...5c8
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #4 Skrevet 18. november 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Pappaen min fortalte meg at han har fått «skrumplever» og hepatitt C. Jeg har lest årsakene til smitte for hepatitt c, og ser der er veldig normalt blant sprøytenarkomane. Jeg er livredd at årsaken er at han driver med sprøyter, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg trenger råd, og lurer på hva sannsynligheten for å få det gjennom sprøytestikk er? Anonymkode: 2662a...c81 man kan ha stukket seg på fingeren av noen andres sprøyter eller nåler til insulinapperat osv. Folk kaster jo alt slags i avfallet i dag. Trenger ikke å ha rørt narkotika for det om. Anonymkode: 1691a...8e6 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #5 Skrevet 18. november 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan jo være ganske personlig. Mest sannsynlig hadde han sagt det hvis han ville at TS skulle vite. Anonymkode: f9908...5c8 Selvsagt kan man likevel spørre, litt rart å forvente at de nærmeste ikke vil spørre om dette når man likevel velger å fortelle om diagnosen. Anonymkode: 1b504...e58
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #6 Skrevet 18. november 2019 Litt rart at han ikke sa hvordan han hadde fått det.. jeg hadde allikevel spurt. Er man bekymret så har man lov til å spørre. Anonymkode: cf4ea...4dd
Viktualia Skrevet 18. november 2019 #7 Skrevet 18. november 2019 Sprøytebruk er ikke den eneste måten man kan bli smittet av hep c på. Han kan ha blitt smittet via blodoverføring eller annen sykehusbehandling for mange år siden, 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #8 Skrevet 18. november 2019 Det er mange mulige smitteveier. HCV smitter også gjennom seksuell kontakt, selv om det er en mindre effektiv smittevei. Ellers er HCV mulig å bli smittet av gjennom tatoveringsnåler, aksidentelle stikk på kontaminert sprøytespiss, akupunktur, kontakt med infiserte kroppsvæsker (primært blod) etc. etc. Du skriver ikke hva han jobber med. Mange kan ha smitterisiko på ulike måter gjennom arbeid. Med tanke på at denne smitten må ha skjedd for veldig lenge siden, kan det tenkes at han kan ha fått det via en blodoverføring. Han kan ha vært bare ekstremt uheldig. Det er ikke sikkert smittemåten er kjent, og det er ikke sikkert den blir det heller. Hvis det var min far, ville jeg vært mye mer opptatt av hans tilstand nå, enn av hvordan smitten er påført. Anonymkode: c91ca...0ee 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #9 Skrevet 18. november 2019 TS her. Grunnen til at jeg lurer på smittemåten er rett og slett fordi jeg er redd for hva han driver med. Jeg skjønner noen reagerer på at det er det jeg er opptatt av, men jeg er selvfølgelig mer opptatt av hans helse. Han er en sterkt medisinert mann, så om han driver med sprøyter også så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er bare redd for han, og hva som kan skje med han. Jeg har selvfølgelig spurt han, han sier han ikke vet. Anonymkode: 2662a...c81
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #10 Skrevet 18. november 2019 ...Men det er ingen her som kan vite noe mer om faren din, enn han selv. Anonymkode: 5616e...2c4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå