Gjest septemberbrud05 Skrevet 27. mai 2005 #1 Skrevet 27. mai 2005 Er det noen der ute som har vært på safari i Afrika og kan komme med noen hjelpsomme tips? Hvilket selskap er det lurt å reise med? Lønner det seg å reise fra Danmark/Sverige? Hvordan er klimaet i desember, noen som har reist på safari i Afrika i desember? Hva ca må man forvente å betale for en tur(10-14 dager)?
liv Skrevet 27. mai 2005 #2 Skrevet 27. mai 2005 Afrika er jo stort men om du tenker på Kenya/Tanzania så er masai mara det beste stedet. Hva med å fly om Brussel? Det var billigst for oss..
Gjest Berry Skrevet 27. mai 2005 #3 Skrevet 27. mai 2005 Er det noen der ute som har vært på safari i Afrika og kan komme med noen hjelpsomme tips? Jeg har vært på safari i Namibia, i Etosha. (Og skal dit igjen i sommer!!!) Etosha er en stor nasjonalpark der man kan leie bil selv og kjøre rundt uten guide. Jeg likte det veldig godt! Kjempegøy å lete etter dyrene selv. Hvilket selskap er det lurt å reise med? Lønner det seg å reise fra Danmark/Sverige? Hva ca må man forvente å betale for en tur(10-14 dager)? Vanligvis pleier jeg å betille fly ned, og ordne hotell ved siden av. Til Namibia flyr jeg til Amsterdam og så til Cape Town. (Benytter anledningen til å oppleve denne fantastiske byen også!) Derfra til Windhoek (hovedstaden i Namibia.) Har betalt rundt 8000,- t/r. (Anbefaler Travellink eller Zolong. I Etosha kan man bo på tre ulike camps inne i parken. En firemanns bungalow koster rundt 600,- pr natt. Da jeg var i Namibia sist brukte jeg 16000,-. (Dette var alt bortsett fra fly) Da var jeg borte i 6 uker. Hvordan er klimaet i desember, noen som har reist på safari i Afrika i desember? I Namibia er det sommer i desember. Det betyr varmt og regntid. Dyrene i Etosha har dermed god tilgang på vann og er overalt i parken, i motsetning til om vinteren hvor de må oppholde seg ved vannhullene. Uansett får man sett MASSE dyr. Hvis det er mer du lurer på, bare spør!
sixx Skrevet 27. mai 2005 #4 Skrevet 27. mai 2005 Vi var i Ngorongorokrateret og Tarangire i Tanzania. Når det gjelder hva som er best....så kommer det i veldig stor grad an på sjåføren og dennes kontakter. Hvordan han "leser" dyrene og sporene etter dem for å finne frem til noe annet enn antiloper og sebraer f.eks. Får dere en sjåfør som ikke gidder å lete etter dyr....så spiller det ikke noen rolle hvilken park man reiser til. Hva med å reise til Botswana og ri på safari på elefantryggen? "Safarilandene" ligger jo fra Kenya og sørover...så klimaet er godt og varmt (i norsk målestokk) året rundt der....det er jo i området rundt ekvator. Hvor det lønner seg å reise fra, kommer gjerne an på hvor lang tid man har til rådighet. Man bruker tross alt tid og penger på å reise til et annet utreiseland enn Norge også. Vi brukte UPC i Nairobi på vår safari. Det var den gangen den største arrangøren der. Jeg tror ikke jeg hadde brukt dem igjen....da hadde jeg heller benyttet en mindre arrangør som hadde interesse for dyrene...ikke bare det kommersielle. Har også snakket med noen som har hatt flotte opplevelser i Tsavo i Kenya....også i den lille parken ved Nairobi har jeg hørt folk har hatt flotte opplevelser. Noen ganger avgjøres ens opplevelse av at man var på rett sted til rett tid. Skulle vi reist om igjen....så hadde jeg betalt ekstra for å få en egen bil kun for oss. Vi ble plassert sammen med ei huppetitte fra Usa...og hun var kun interessert i å kunne krysse av safari på "må gjøre-lista" si. Altså....fortest mulig ferdig. God tur...uansett hvilken park du velger.
liv Skrevet 27. mai 2005 #5 Skrevet 27. mai 2005 Jeg har vært på safari både i Kenya (Helt sør) og i Rwanda (Nord i landet). Vi var i Kenya i en høstferie og da var et ca 50 grader i skyggen. Vi var i Rwanda i mars/april og da var det regntid sør i landet. Det var kaldt og vi hadde faktisk ofte på ullgenser! Nå det gjelder pris så sjekk ut SN..
carina81 Skrevet 28. mai 2005 #6 Skrevet 28. mai 2005 Hei!Har ikke vært der enda, men skal på safari i Kenya i begynnelsen av september. Vi har bestilt reisen gjennom Tour Africa Safaris(TAS), ble anbefalt de av en som har vært der på bryllupsreise. Vi får da egen sjåfør og guide som er der kun for oss. Vi betaler for to uker(siste uken er vi på Zanzibar) inkl. de fleste måltider: 47 000 Men da har vi nesten ingen utgifter mens vi er der, kun tips, drikke, og lunsj uke 2. (+eventuelt noen suvenierer) Det som gjør at det blir ganske dyrt er flyreisen.. Vi reiser fra Norge og mellomlander i Amsterdam..
Gjest Reiseglad Skrevet 31. mai 2005 #7 Skrevet 31. mai 2005 Hei. I Sør-Afrika er det sommer og høysesong i desember. Jeg vil særlig anbefale deg å sjekke med selskapet Get Africa: http://www.getafricatravel.com/ Det er en norsk dame bosatt i Sør-Afrika som driver selskapet som selger turer til nordmenn der nede. De yter en fantastisk service og kan ordne det aller meste. Vi var på tur i Sør-Afrika i 2003 og det er den beste ferien jeg noen gang har hatt. Get Africa kan skreddersy en tur akkurat slik dere vil ha det. Dere kjører med leiebil og alle hotellene er forhåndsbooket. Spesielt anbefales en overnatting i zululandsbyen Simunye. I Sør-Afrika er det utrolig mange muligheter. Cape Town er en fantastisk by. Safari er sannsynligvis best ved Kruger-parken, men der har ikke jeg vært.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå