AnonymBruker Skrevet 19. november 2019 #61 Del Skrevet 19. november 2019 Se ann gjestene, er dere unge studenter eller etablere? Det har mye å si på hvor mye man er villig til å betale Anonymkode: 93bec...1af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anim92 Skrevet 20. november 2019 #62 Del Skrevet 20. november 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke alle som klager. Fem timer i bil er jo ingenting? Har alle her inne kun familie og venner i samme nabolag og alle har giftet seg i gåavstand fra der du bor? Det er da helt vanlig å måtte reise en stund for å dra i bryllup og at man må overnatte i den forbindelse. Jeg har vært i mange bryllup, og bare ett av de har jeg kunne droppe å reise/bo på hotell, da var det vel ca en times reisevei. Ellers har jeg kjørt i 3-10 timer eller tatt både fly og tog for å komme frem. Nå har jeg både familie og venner spredd over landet så det er helt naturlig for meg å måtte reise litt for å få treffe folk. Aldri falt meg inn at de jeg besøker, uansett om det er for et bryllup, fest, dåp eller bursdag, skal dekke mine utgifter for å komme. Anonymkode: b501f...07f Spot on! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 20. november 2019 #63 Del Skrevet 20. november 2019 Vel, jeg synes slike destinasjonsbryllup blir annerledes enn bryllup hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #64 Del Skrevet 20. november 2019 På 18.11.2019 den 1.58, seriousgirl skrev: Vi skal gifte oss i en nydelig slottshage i Sverige neste sommer. Dette er ca 5 timers kjøretur fra Oslo. Med tanke på at det er et utenlands bryllup, er vi så redd for at det skal bli for dyrt for gjestene. De finnes to alternativer for overnatting, avhengig av hvor "fint" gjesten ønsker å bo. 900 kr eller 1600 kr per rom per natt. Frivillig om gjestene kommer fra lørdag til søndag eller fredag til søndag. Når det kommer til transport, ønsket vi å stille med litt service, og har bestilt felles buss fra Oslo for de som ønsker å benytte seg av det. Her tenkte vi å ta ca. 600 kr per person for tur/retur. (Dette vil være billigere, da det koster ca. 2000 kroner i drivstoff for en vanlig bil tur/retur destinasjonen) Overnatting og transport for gjestene fredag til søndag vil da komme på 2400 kr - 3800 kr avhengig av hvilke av overnattingsstedene de velger. Hotellprisene er per rom så overnattingen vil bli billigere om venner deler rom etc. Vi vil stå for lunsj, middag, nattmat og all drikke på bryllupsdagen. Vi kommer også til å skrive i innbydelsen at vi ikke ønsker gave. At det å komme og feire dagen med oss er det største gaven. Hva hadde du tenkt om du ble bedt i et slikt bryllup? Min første tanke var ; «Dette høres lite gjennomtenkt ut og ganske smålig». Du kan ikke mene at gjestene må betale frokost selv? Og at dere ikke spanderer mat med drikke på de som kommer fredag kveld? Skal dere ikke ha noe opplegg for gjestene som ankommer fredag? Og heller ikke før vielsen lørdag? Og at det skal koste ca 30 000 kr å leie en buss t/r hørtes dyrt ut. Du sier man kan senke utgiftene ved å bo flere gjester per rom. Det hadde ikke vært noe alternativ for meg. Jeg ville hatt et eget sted jeg kunne trukket meg tilbake. At dere skriver i invitasjonen at dere ikke ønsker gaver er helt på sin plass, men spørs om ikke gjestene allikevel vil føle seg forpliktet til å kjøpe noe. Jeg ville ikke brukt en hel helg på et slikt bryllup som virker så lite gjennomtenkt med mindre det var en av mine nærmeste venninner. Ikke fordi jeg ikke har råd, men fordi det virker så marginalt; fint skal det være med slottsbryllup, men det skal spares der det spares kan. Jeg hadde vært flau på deres vegene å presentere noe slikt. Der er min mening! Anonymkode: 938df...aa2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #65 Del Skrevet 20. november 2019 På 18.11.2019 den 17.58, SoWhat? skrev: Noe er feil her. Helt ok med bryllup i Sverige, men har dere noe å tilby gjestene fra fredag? Det syns jeg må være en selvfølge. Har de noe å gjøre der, er det noe underholdning? Har dere som vertskap planlagt noe fredag og lørdag? Det er Ikke ok om frokost heller ikke er inkludert i prisen. Dere velger et flott sted, og det er helt ok. Men selv om dere er brudeparet og selvfølgelig skal være i fokus på selve dagen, så har dere ansvar for å underholde gjester fram til det. Det er sånn jeg er vant til ihverfall, og det syns jeg er riktig. Gjester skal settes pris på! Når det gjelder at dere ikke ønsker gave, så legg til at dere håper folk vil respektere det, sånn at dagen blir som dere ønsker. For ellers vil noen alltids komme med gave. Poengter at dere mener det, og at det er viktig for dere. Jeg kan ikke si meg mer enig. Det må være et opplegg for gjestene både fredag og lørdag formiddag. Og opplegget fredag må inkludere mat. Frokost er en selvfølge både lørdag og søndag. Hvis ikke blir jo dette helt meningsløst. Anonymkode: 938df...aa2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Addie Skrevet 20. november 2019 #66 Del Skrevet 20. november 2019 En ting er at dere tenker at 2500-3000 ikke er så dyrt fot den opplevelsen dere ønsker å gi. Men de årene vi var i mye bryllup så kunne det fort være 4-5 bryllup i løpet av en sommer. Da blir det dyrt. i tillegg er det ikke bare-bare å få barnevakt hele helgen. Jeg hadde nok dratt, men irritert meg litt over at det ble så dyrt. Vi gir alltid gave uansett, og klær og mat/drikke underveis... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
seriousgirl Skrevet 20. november 2019 Forfatter #67 Del Skrevet 20. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Min første tanke var ; «Dette høres lite gjennomtenkt ut og ganske smålig». Du kan ikke mene at gjestene må betale frokost selv? Og at dere ikke spanderer mat med drikke på de som kommer fredag kveld? Skal dere ikke ha noe opplegg for gjestene som ankommer fredag? Og heller ikke før vielsen lørdag? Og at det skal koste ca 30 000 kr å leie en buss t/r hørtes dyrt ut. Du sier man kan senke utgiftene ved å bo flere gjester per rom. Det hadde ikke vært noe alternativ for meg. Jeg ville hatt et eget sted jeg kunne trukket meg tilbake. At dere skriver i invitasjonen at dere ikke ønsker gaver er helt på sin plass, men spørs om ikke gjestene allikevel vil føle seg forpliktet til å kjøpe noe. Jeg ville ikke brukt en hel helg på et slikt bryllup som virker så lite gjennomtenkt med mindre det var en av mine nærmeste venninner. Ikke fordi jeg ikke har råd, men fordi det virker så marginalt; fint skal det være med slottsbryllup, men det skal spares der det spares kan. Jeg hadde vært flau på deres vegene å presentere noe slikt. Der er min mening! Anonymkode: 938df...aa2 Og jeg blir flau på dine vegne at du skriver en så slem og nedlatende kommentar at du ikke en gang tør å vise brukernavnet ditt. Helt greit at folk har forskjellige meninger, men måten du formulerer deg på syntes jeg du kunne spart deg!! Som jeg har skrevet flere ganger oppover i tråden, er frokost inkludert på hotellet der de fleste gjestene skal bo. Det er kun på slottet frokost ikke er inkludert. Jeg prøver å få en avtale ang frokost der også. Men det er ikke vi som bestemmer dette!! Og ja, vi vurderer å stille med mat og opplegg fredag, men hele poenget med å ha bryllupet så seint på lørdag, var at de som ikke har økonomi til å sove der en hel helg, kan kjøre opp på lørdagen, og dermed bare betale for en overnatting. Jeg er redd for at om vi har opplegg på fredag føler flere seg forpliktet til å delta på fredagen, og at de da må betale for overnatting en hel helg, selv om de egentlig bare vil komme fra lørdag til søndag. Og du må seriøst slutte å være så forutinntatt!! Selv om det er slottsbryllup betyr det ikke at det skal "være så fint og flott". Du aner ikke hvordan det ser ut der vi skal ha bryllupet. Den plassen betyr mye for oss, og er langt fra fin og flott. Den er mer idyllisk, eventyrlig og sjarmerende. Det betyr ikke at vi har masse penger for det om og kan spandere i hue og ræva på gjestene fra fredag morgen til søndag kveld, når det i utgangspunktet er frivillig for gjestene når de ønsker å komme. Syntes du skal tenke deg om litt neste gang du skal skrive meningene dine her inne. Det er ikke om å gjøre å være slemmest mulig, men å diskutere meninger på en saklig og fin måte:) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
seriousgirl Skrevet 20. november 2019 Forfatter #68 Del Skrevet 20. november 2019 1 time siden, Addie skrev: En ting er at dere tenker at 2500-3000 ikke er så dyrt fot den opplevelsen dere ønsker å gi. Men de årene vi var i mye bryllup så kunne det fort være 4-5 bryllup i løpet av en sommer. Da blir det dyrt. i tillegg er det ikke bare-bare å få barnevakt hele helgen. Jeg hadde nok dratt, men irritert meg litt over at det ble så dyrt. Vi gir alltid gave uansett, og klær og mat/drikke underveis... Det er helt sant og jeg er enig i dette:) Men det blir jo veldig vanskelig hvis vi skal tenke på og gå ut fra hvor mange bryllup hver enkelt gjest er bedt i det året og da. Og det er jo noe som tyder på at det kanskje har blitt ganske vanlig med litt reisevei og overnatting for bryllup, med tanke på at mange blir bedt i flere slike bryllup hvert år. Men er helt enig i at det kanskje er en litt uheldig utvikling:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 20. november 2019 #69 Del Skrevet 20. november 2019 4 minutter siden, seriousgirl skrev: Og jeg blir flau på dine vegne at du skriver en så slem og nedlatende kommentar at du ikke en gang tør å vise brukernavnet ditt. Helt greit at folk har forskjellige meninger, men måten du formulerer deg på syntes jeg du kunne spart deg!! Som jeg har skrevet flere ganger oppover i tråden, er frokost inkludert på hotellet der de fleste gjestene skal bo. Det er kun på slottet frokost ikke er inkludert. Jeg prøver å få en avtale ang frokost der også. Men det er ikke vi som bestemmer dette!! Og ja, vi vurderer å stille med mat og opplegg fredag, men hele poenget med å ha bryllupet så seint på lørdag, var at de som ikke har økonomi til å sove der en hel helg, kan kjøre opp på lørdagen, og dermed bare betale for en overnatting. Jeg er redd for at om vi har opplegg på fredag føler flere seg forpliktet til å delta på fredagen, og at de da må betale for overnatting en hel helg, selv om de egentlig bare vil komme fra lørdag til søndag. Og du må seriøst slutte å være så forutinntatt!! Selv om det er slottsbryllup betyr det ikke at det skal "være så fint og flott". Du aner ikke hvordan det ser ut der vi skal ha bryllupet. Den plassen betyr mye for oss, og er langt fra fin og flott. Den er mer idyllisk, eventyrlig og sjarmerende. Det betyr ikke at vi har masse penger for det om og kan spandere i hue og ræva på gjestene fra fredag morgen til søndag kveld, når det i utgangspunktet er frivillig for gjestene når de ønsker å komme. Syntes du skal tenke deg om litt neste gang du skal skrive meningene dine her inne. Det er ikke om å gjøre å være slemmest mulig, men å diskutere meninger på en saklig og fin måte:) Hva er da liksom vitsen med slottsbryllup? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 20. november 2019 #70 Del Skrevet 20. november 2019 På 18.11.2019 den 4.50, AnonymBruker skrev: Jeg syns det er ekstremt egoistisk av brudepar å påføre gjestene den belastningen det er, å ha bryllupet så langt unna. Bare fordi man har sett et såååå romantisk sted og der mååå de bare gifte seg. Jeg hadde ikke reist i det bryllupet. Ikke fordi jeg ikke har råd, men fordi jeg i utgangspunktet syns det er for dyrt og fordi jeg ikke har lyst til å kaste bort en hel helg bare fordi noen skal gifte seg et sted de gjerne ikke har noen tilknytning til. Anonymkode: 60181...73f Vi giftet oss i søreuropa og noen av gjestene våre "kastet bort" en hel uke der vi bodde. Tenk det!! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
seriousgirl Skrevet 20. november 2019 Forfatter #71 Del Skrevet 20. november 2019 5 minutter siden, O.G. skrev: Hva er da liksom vitsen med slottsbryllup? Hvis du gidder å lese de to setningene rett etter setningen du har markert ut, så har du svaret😉👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 20. november 2019 #72 Del Skrevet 20. november 2019 1 minutt siden, seriousgirl skrev: Hvis du gidder å lese de to setningene rett etter setningen du har markert ut, så har du svaret😉👍 Med mindre du eller din mann vokste opp på slottet, ser jeg ikke vitsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #73 Del Skrevet 20. november 2019 4 hours ago, O.G. said: Vel, jeg synes slike destinasjonsbryllup blir annerledes enn bryllup hjemme. Hva er "hjemme"? De færreste nå til dags har alle slekt og venner i samme nabolag så noen må reise for å delta, og de færreste har bryllupfesten i eget hus. 1 hour ago, O.G. said: Med mindre du eller din mann vokste opp på slottet, ser jeg ikke vitsen. Det er da veldig få som gifter seg i lokalene man vokste opp? De fleste leier et lokale. Et slott eller herskapshus er bare et lokale. Det er ikke nødvendigvis dyrere eller mer eksklusivt enn å leie en fin låve eller restaurant. Anonymkode: b501f...07f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #74 Del Skrevet 20. november 2019 På 19.11.2019 den 1.28, seriousgirl skrev: Så du mener at et par skal droppe drømmestedet på det som for mange er den viktigste dagen i deres liv. Ikke fordi du ikke har råd til det, men fordi du ikke gidder å bruke en helg på det?? Da ville jeg helt ærlig heller at denne personen kunne sittet hjemme i sofaen sin, mens vi hadde drømmebryllupet vårt akkurat der vi ønsker å ha det:) Brudeparet må jo selvfølgelig feire hvor de måtte ønske, men de bør betale for gjestenes opphold dersom bryllupsfeiringen krever overnatting for de fleste gjestene. Anonymkode: b0b2a...486 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 20. november 2019 #75 Del Skrevet 20. november 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Brudeparet må jo selvfølgelig feire hvor de måtte ønske, men de bør betale for gjestenes opphold dersom bryllupsfeiringen krever overnatting for de fleste gjestene. Anonymkode: b0b2a...486 Det er ikke vanlig at brudeparet betaler for gjestenes opphold. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassiopeia8 Skrevet 20. november 2019 #76 Del Skrevet 20. november 2019 Jeg synes det høres helt superfint ut med et slikt bryllup! Blir nok flott og romantisk. En fordel med å reise bort slik er jo at da er alle gjestene samlet og kommer "nærmere" hverandre. En hake med å velge et bryllup der det er en kostnad tilknyttet feiringen er jo at man må vise forståelse for at noen velger å takke nei. Både av familie og venner. Man må ha tenkt over hvordan man skal håndtere det når det oppstår, og at man da ikke blir så lei seg at det går utover selve feiringen. Ellers tenker jeg det er veldig lurt å sørge for felles transport, med mindre alle har bil. Det er jo helt opp til dere om dere har råd/mulighet til å stå for alt av mat/drikke/overnatting hele oppholdet eller ikke. Og det er nok blitt mer og mer vanlig at det er sånne typer egenandeler i brylluper, hvertfall dersom det innebærer å reise bort. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nooni Skrevet 20. november 2019 #77 Del Skrevet 20. november 2019 (endret) Jeg synes ikke dere er verken egoistiske eller urimelige, som noen sier i tråden. Spørsmålet blir heller, slik jeg ser det, hva man kan forvente at inviterte ønsker å betale. For å si det enkelt. På et tidspunkt i livet hadde jeg måtte takke nei, uansett relasjon til brud/brudgom fordi det ble for dyrt. Og det er også om utgiftene hadde blitt redusert med 1500 kroner. I dag hadde jeg sagt ja om jeg hadde en nær relasjon til brud/brudgom og det hadde ikke spilt noen rolle for meg om bussturen kostet 600 eller 2000, om frokost er inkludert eller ei og så videre. Hadde jeg ikke opplevd at relasjonen var SÅ nær ville jeg antagelig takket nei, satt pengene på egen feriekonto og tenkt "nei det gidder jeg ikke, så mye penger for så lite". Joda, jeg er litt egoist. Og det er det kanskje flere som er, hvis de er ærlige og ikke skylder på alt mulig annet. Endret 20. november 2019 av Nooni 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #78 Del Skrevet 20. november 2019 Ville definitivt droppet bussen, med mindre alle gjestene kjenner hverandre godt er det jo ultra kleint med en felles busstur. Økonomi, det kommer an på gjestenes alder og økonomi. Er dere rundt 30 er det for dyrt. Er dere nærmere 40 år, er det innafor. Anonymkode: 82d9f...bc9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 20. november 2019 #79 Del Skrevet 20. november 2019 2 timer siden, seriousgirl skrev: Og ja, vi vurderer å stille med mat og opplegg fredag, men hele poenget med å ha bryllupet så seint på lørdag, var at de som ikke har økonomi til å sove der en hel helg, kan kjøre opp på lørdagen, og dermed bare betale for en overnatting. Jeg er redd for at om vi har opplegg på fredag føler flere seg forpliktet til å delta på fredagen, og at de da må betale for overnatting en hel helg, selv om de egentlig bare vil komme fra lørdag til søndag. Og du må seriøst slutte å være så forutinntatt!! Selv om det er slottsbryllup betyr det ikke at det skal "være så fint og flott". Du aner ikke hvordan det ser ut der vi skal ha bryllupet. Den plassen betyr mye for oss, og er langt fra fin og flott. Den er mer idyllisk, eventyrlig og sjarmerende. Det betyr ikke at vi har masse penger for det om og kan spandere i hue og ræva på gjestene fra fredag morgen til søndag kveld, når det i utgangspunktet er frivillig for gjestene når de ønsker å komme. Men hvis det er lagt opp til at det skal gå greit å komme samme dag, hvorfor må bussen gå fredag? Tidligere i tråden sier du at bussen må gå fredag fordi det blir altfor tidlig avgang om den skal gå lørdag morgen - det er jo derfor så mange av oss mener dere bør stå for mat og opplegg fredag. Kan en bil kjøre lørdag, kan vel en buss gjøre det også, og halvere gjestenes utgifter. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 20. november 2019 #80 Del Skrevet 20. november 2019 Jeg tenker jo som så at det ikke er noen tvang til å takke ja til å komme, om man ikke har råd eller vil bruke en helg på noe sånt. Jeg har vært i noen bryllup med en del reisevei, og det har blitt dyrere enn dette, så jeg syns ikke det var såå ille, sånn mtp at mange må reise et stykke og ha overnatting uansett, selv om det er i Norge og fra der den ene i brudeparet kommer fra. Nå skal jeg ærlig innrømme at den sommeren vi hadde flere bryllup med lang reisevei og feiring i tre dager, så tenkte jeg i mitt stille sinn at noen av dem kanskje kunne feiret der majoriteten av gjestene bodde, da, men... brudeparet kunne jo ikke vite hvor mange andre langdistanse-bryllup gjestene hadde vært i den sommeren. Men det jeg vil si er at dere må sørge for at det er lett for gjestene å få spist gjennom helga. Enten at det er inkludert i opplegget eller veldig enkelt å få tak i mat. Jeg var en gang i et bryllup langt utenfor allfarvei, hvor det var lagt opp til alt for lite mat, og det var umulig å få tak i mat på egenhånd. Og det jeg (og flere andre) husker best fra den helga, var hvor sulten jeg var... Og det med gaven. Hvis dere mener at dere ikke trenger gave (i disse "gokkete" bryllupene jeg var i ble det ikke nevnt noe om minus gave, så du skal ha pluss for det, ts), så presiser det veldig tydelig, ellers så kommer folk med gave likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå