Gå til innhold

Bryllup i Sverige. Er dette innafor?


seriousgirl

Anbefalte innlegg

Vi skal gifte oss i en nydelig slottshage i Sverige neste sommer. Dette er ca 5 timers kjøretur fra Oslo. Med tanke på at det er et utenlands bryllup, er vi så redd for at det skal bli for dyrt for gjestene.

De finnes to alternativer for overnatting, avhengig av hvor "fint" gjesten ønsker å bo. 900 kr eller 1600 kr per rom per natt. Frivillig om gjestene kommer fra lørdag til søndag eller fredag til søndag.

Når det kommer til transport, ønsket vi å stille med litt service, og har bestilt felles buss fra Oslo for de som ønsker å benytte seg av det. Her tenkte vi å ta ca. 600 kr per person for tur/retur. (Dette vil være billigere, da det koster ca. 2000 kroner i drivstoff for en vanlig bil tur/retur destinasjonen)

Overnatting og transport for gjestene fredag til søndag vil da komme på 2400 kr - 3800 kr avhengig av hvilke av overnattingsstedene de velger. Hotellprisene er per rom så overnattingen vil bli billigere om venner deler rom etc.

 Vi vil stå for lunsj, middag, nattmat og all drikke på bryllupsdagen. Vi kommer også til å skrive i innbydelsen at vi ikke ønsker gave. At det å komme og feire dagen med oss er det største gaven.


Hva hadde du tenkt om du ble bedt i et slikt bryllup?

Endret av seriousgirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan i alle dager koster det 2000kr i drivstoff for en tur på 5t pr vei?🤔 Vi kjørte i 14-15 timer på maks en tank, eller litt over og det koster maks en tusenlapp. Hadde nok ikke kommet med mindre vi var veldig nære. Hadde muligens fristet mer om bussen var endel billigere.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

😳

Det hadde jeg aldri hatt råd til. 
Jeg var i et utdrikningslag en gang da det var utgifter på 2000kr per pers deretter tillegg på mat og extra drikke. Økonomisk hang jeg etter resten av måneden. 

Min mening: Dette blir dyrt for gjestene.

Men kanskje kompensere med at dere ikke ønsker gave?

Anonymkode: 6d633...ce9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Kanskje jeg husker feil ang drivstoffutgiftene. Men minns vi brukte 1,5 tank hvertfall🤪

Helt enig at 2000 for utrykningslag er altfor mye! Har gitt streng beskjed til forloveren min om at jeg ikke vil ha dyrt utrykningslag. Men føler det er annerledes med bryllup. Særlig når det er i utlandet. Vet ikke helt hvordan vi skal få bryllupsutgiftene enda mer ned for gjestene, da jeg har jobbet ganske hardt for å få de ned til 2400 kroner for en helg (for de som ønsker å gjøre det rimeligst mulig). Men kan kanskje forstå at det er dyrt for enkelte.. Derfor er det jo bra å høre andres mening:)

Ja, som sagt skal vi ikke ha gaveønske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, seriousgirl skrev:

Takk for svar! Kanskje jeg husker feil ang drivstoffutgiftene. Men minns vi brukte 1,5 tank hvertfall🤪

Helt enig at 2000 for utrykningslag er altfor mye! Har gitt streng beskjed til forloveren min om at jeg ikke vil ha dyrt utrykningslag. Men føler det er annerledes med bryllup. Særlig når det er i utlandet. Vet ikke helt hvordan vi skal få bryllupsutgiftene enda mer ned for gjestene, da jeg har jobbet ganske hardt for å få de ned til 2400 kroner for en helg (for de som ønsker å gjøre det rimeligst mulig). Men kan kanskje forstå at det er dyrt for enkelte.. Derfor er det jo bra å høre andres mening:)

Ja, som sagt skal vi ikke ha gaveønske!

Men selv 1,5 tank blir ikke 2000,-?

Kjører et par sammen så blir det 1200,- for buss, vil ikke si det er rimeligere enn bil + at man er mer fleksibel med bil (vet heller ikke om alle gjestene bor i Oslo og skal bussen gå fredag eller lørdag?) Mange synes kanskje det er kjekt med egen bil for å handle litt da man først er på tur.

Ellers synes jeg det ikke var så ille, vi ville fint kunne dratt i et slik bryllup, men da kjørt selv.

Men i stedet for å bruke penger på en buss som du ikke vet hvor mange tar, så ville jeg ha lagt et opplegg rundt rimelig mat på fredagen evt forhandlet inn frokost i romprisen etc.

Anonymkode: 37802...3f5

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overnatting va grei nok men synest reisen va dyr per person allså 🤷‍♀️

Anonymkode: 7ee70...d3f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men selv 1,5 tank blir ikke 2000,-?

Kjører et par sammen så blir det 1200,- for buss, vil ikke si det er rimeligere enn bil + at man er mer fleksibel med bil (vet heller ikke om alle gjestene bor i Oslo og skal bussen gå fredag eller lørdag?) Mange synes kanskje det er kjekt med egen bil for å handle litt da man først er på tur.

Ellers synes jeg det ikke var så ille, vi ville fint kunne dratt i et slik bryllup, men da kjørt selv.

Men i stedet for å bruke penger på en buss som du ikke vet hvor mange tar, så ville jeg ha lagt et opplegg rundt rimelig mat på fredagen evt forhandlet inn frokost i romprisen etc.

Anonymkode: 37802...3f5

Nei, tenkte nok fort der ja. Ved nærmere omregninger så har jeg funnet ut at vi brukte 12-1300 på bensin tur/retur. 

Bussen går fredag. Hvis ikke måtte bussen gått fryktelig tidlig på lørdag.

Likte forslaget ditt med å heller lage i stand kveldsmat på fredagen! Det skal vi sjekke ut nærmere:)

Planen vår var vel å se an hvor mange som meldte seg til bussen. Jo flere som meldte seg jo billigere pris tar vi per person. Så 600 var liksom værsteprisen. Og om for få meldte seg ville vi kansellert hele bussen. Det kostet en del å leie bussen, så har ikke råd til å stå for såå stor ekstrautgift om vi skulle betalt for hele eller store deler av bussen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overnatting va grei nok men synest reisen va dyr per person allså 🤷‍♀️

Anonymkode: 7ee70...d3f

Takk for mening!

Planen var å sette prisen etter hvor mange som meldte seg på. Så 600 skulle liksom være maxprisen. Sjekket opp buss og togpriser dit. Det er på 750 for buss og 1300 for tog. Så rimeligste alternativet er jo å ta vår buss eller å kjøre flere sammen i egen bil. Men skal absolutt vurdere om vi kan sette bussprisen vår ned litt. Hvor langt ned er det du tenker vi burde gått for at det skulle vært innafor da?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utrykningslag? 

Anonymkode: 0bf99...1b0

Nei. Vet ikke hvorfor utrykningslag kom inn lenger oppe i tråden her. Føler det er noe helt annet.
Denne tråden er i forbindelse med utenlandsbryllup:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er ekstremt egoistisk av brudepar å påføre gjestene den belastningen det er, å ha bryllupet så langt unna. Bare fordi man har sett et såååå romantisk sted og der mååå de bare gifte seg. Jeg hadde ikke reist i det bryllupet. Ikke fordi jeg ikke har råd, men fordi jeg i utgangspunktet syns det er for dyrt og fordi jeg ikke har lyst til å kaste bort en hel helg bare fordi noen skal gifte seg et sted de gjerne ikke har noen tilknytning til. 

Anonymkode: 60181...73f

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, seriousgirl skrev:

Nei. Vet ikke hvorfor utrykningslag kom inn lenger oppe i tråden her. Føler det er noe helt annet.
Denne tråden er i forbindelse med utenlandsbryllup:)

Du skriver jo utrykningslag, helt konsekvent i hele tråden. Det heter -utdrikningslag! 

Anonymkode: 60181...73f

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy for TS å finne ut på denne måten at det hun alltid har trodd det het er helt feil 😂 
 

«utrykningslag»

Jeg lo.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er forskjell på å be foreldre og absolutt nærmere familie reise utenlands (Da mener jeg Italia,Frankrike, Portugal. Jeg anser ikke Sverige som et «utenlandsbryllup») men som tidligere nevnt sier jeg meg enig at det er egoistisk av brudeparet å påføre gjestene sine denne økonomiske belastningen. Noen må kanskje søke fri fra jobben, skaffe barnevakt, osv

Anonymkode: 6d633...ce9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver jo utrykningslag, helt konsekvent i hele tråden. Det heter -utdrikningslag! 

Anonymkode: 60181...73f

Skjønner ikke at det er noe å henge seg opp i at jeg skriver utdrikningslag på feil måte. Det har jo ikke noe med tråden å gjøre en gang..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er ekstremt egoistisk av brudepar å påføre gjestene den belastningen det er, å ha bryllupet så langt unna. Bare fordi man har sett et såååå romantisk sted og der mååå de bare gifte seg. Jeg hadde ikke reist i det bryllupet. Ikke fordi jeg ikke har råd, men fordi jeg i utgangspunktet syns det er for dyrt og fordi jeg ikke har lyst til å kaste bort en hel helg bare fordi noen skal gifte seg et sted de gjerne ikke har noen tilknytning til. 

Anonymkode: 60181...73f

Det har blitt ganske vanlig de senere årene dessverre. Jeg har blitt bedt i et bryllup i norge neste år med like lang kjøreavstand og like mye utgifter. Det blir jo det samme

Anonymkode: 43bda...8c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er ekstremt egoistisk av brudepar å påføre gjestene den belastningen det er, å ha bryllupet så langt unna. Bare fordi man har sett et såååå romantisk sted og der mååå de bare gifte seg. Anonymkode: 60181...73f

Ja, er det derfor? Eller er en av dem svensk og har tilknytning til stedet? Det hadde hatt betydning for om jeg hadde giddet å bruke såpass mye tid og penger på bryllupet.

Anonymkode: 69e8d...18a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt unødvendig med bussen. Men om man reiser utenlands for bryllup vil det oppfattes som smålig å måtte betale middag fredag og ikke minst frokost gjennom helgen selv. 

Har dere ikke råd til frokost til gjestene deres har dere ikke råd til dette bryllupet.

Anonymkode: c80ec...9ba

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, er det derfor? Eller er en av dem svensk og har tilknytning til stedet? Det hadde hatt betydning for om jeg hadde giddet å bruke såpass mye tid og penger på bryllupet.

Anonymkode: 69e8d...18a

Mannen min har familie i Sverige og de har et gammelt og fantastisk slott som de leier ut til selskaper og bryllup. I fjor var ca 3/4 av bryllupene norske. Og sånn har det visstnok vært i flere år nå. Det er vel stemningen, opplevelsen og omgivelsene, samt at kostnadene er relativt lave i forhold til hva man får for pengene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...