Gå til innhold

Eksem :(

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg får veldig lett eksem om vinteren. Noen som har noe gode tips for å få det bort? 

Prøver egentlig å unngå kortisonkremer, men får se hvor lenge det lar seg gjøre. Om noen har tips på hvordan få det bort uten, setter jeg stor pris på tips fra folk med erfaring! 🙏

Anonymkode: de8be...142

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har kronisk eksem, mye tørr hud og flass på det verste. Å få det helt bort er ikke helt sikkert, vanlig med tørr hud om vinteren. 

Tips: 

- Ikke dusj for varmt vann, og ikke for lenge i dusjen.

- Apobase fet krem selges reseptfri på apoteket. Billig for en stor flaske. Smør på om morgenen, etter dusj, og på kvelden. Fikk høre fra andre at de ser ikke til eksemet lenger. Har tidligere brukt masse penger på dyre produkter men det hjalp aldri, men heller invester i svært milde og fete kremer! 

- Fungoral sjampo selges på apoteket, hjelper utrolig mye for tørr/flassete hud. Når du dusjer smører du på de stedene du er mest utsatt for i ansiktet, men hold unna øyeområdet. 

Man merker forskjell :) 

Hilsen en som fant ut hvordan å takle seboreisk eksem (tidligere var totalt avhengig av krem på resept, men den er ikke like bra som å følge det jeg skrev ovenfor!) Håper det fungerer for deg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har atopisk eksem og har hatt små utbrudd på føtter eller hender hele livet. Ikke noe store greier, og nesten usynlig for det blotte øye. 

MEN, plutselig en dag endret det seg. Så hudarealet på en del av kroppen gikk fra at 2% var dekket av eksem til 70%. 

Jeg vet ikke sikkert, men jeg er ikke overrasket om dette var fordi jeg ikke tok vare på meg selv. 

Brukte "sterke" såper og shampooer, parfyme i fleng, smurte aldri med mindre det ble så ille at jeg MÅTTE. 

Så mitt tips er å ivareta, tiltross for at det ikke ser ille ut der og da. Har du eksem er huden svak, så det å utsette den unødig ble mulig veldig katastrofalt for min del iallefall.

Det som hjelper for meg er rene kremer uten parfyme og masse tilsetningsstoffer. Karbamid krem, fete kremer med 70% fettinnhold(bruker decubal 70% selv), bruk eksemhansker + krem om natten og ila dagen. Og smør, smør, smør, smør! 

Anonymkode: 00c4e...c7f

• Liker 1
Skrevet

Kan også legge til at jeg tidligere også bare hadde eksem på vinteren, og pass på at hendene dine er dekket når du er ute. 

Anonymkode: 00c4e...c7f

• Liker 1
Skrevet

Hadde holdt meg unna all såpe og shampo/balsam med parfyme og parabener i seg. Det samme gjelder kremer. Viktig å smøre morgen og kveld med en god hudkrem uten parfyme. Det viktigste er nok å gi huden nok fuktighet.

Anonymkode: c4acc...578

• Liker 2
Skrevet

For meg er hva slags klær jeg går med også ganske avgjørende. Prøver å gå med bomull som puster. Jeg hadde visst kjøpt med en jakke med nylon for litt siden, det var etter jeg begynte å bruke den jeg fikk veldig masse plager igjen. Pluss at jeg har brukt en BH med blonder rundt ryggen, og det har ikke akkurat vert ideelt. 

Takker for alle tips!

TS

Anonymkode: de8be...142

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...