Gå til innhold

Menssmerter, legevakt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor er terskelen deres på å ringe legevakt ved menssmerter? 

Nå har jeg tatt 250mg proxan, 500mg paracet og 200mg ibux på under 2 timer uten at smertene har avtatt litt engang. Har også ligget i dusjen i en time med høyeste varme på vannet, drukket masse vann etc... Til vanlig kan jeg i det minste stå/gå med den mixturen, men nå er jeg helt lik som før. Vet at mange tar mye mer smertestillende enn meg gjennom det her, så er nesten sikker på at legevakten ber meg ta mer - men det er likevel unormalt for meg, i tillegg til at jeg har hatt småblødninger i 3 dager på forhånd av mensen, som kom 3 dager for sent (30 dager syklus HVER eneste gang) (så småblødningen og utsettelsen er unormalt). Tok en graviditetstest i går for å være sikker, men var negativ, og i dag begynte jeg å blø skikkelig seinere på dagen. Har hatt smertefulle cyster som har sprukket før, som jeg har fjernet med lap, men da har man feks bare vondt på en side osv og nå har jeg vondt i hele magen og ryggen, pluss hodepine, pluss jeg har sovet mesteparten av de siste 4 dagene (unormalt)...

Burde jeg ringe legevakt eller la være? Jeg har brukket bein før uten å dra på legevakta før og fant ut først flere dager seinere hos fastlegen at jeg hadde brukket bein, så for meg å vurdere legevakt engang er ganske sykt, for å prøve å forklare nivået av smertene mine nå. Har også fastlegetime til uka og ny gynekologtime i desember (4. for i år), så vet ikke om jeg bør vente eller si ifra eller dra til legevakta eller hva jeg bør

Anonymkode: 6a20f...896

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du mistenker at det er noe annet enn mensen Kan du vel ringe inn å høre hva de sier

Anonymkode: e43db...3a7

• Liker 1
Skrevet

Ring og spør om råd til mer smertelindring. 

Anonymkode: 9e682...391

• Liker 3
Skrevet

Du kan alltid ringe og spørre om råd. 

Anonymkode: 7ea00...1aa

• Liker 4
Skrevet

Jeg har generelt aldri brukt smertestillende utenom mensen. Har jo som sagt brukket varierte kroppsdeler, hatt åpne sår og flere operasjoner og omtrent aldri ha brukt smertestillende, utenom mensen, så alt dette med å ikke blande type smertestillende og hvor mye som er normalt eller ikke er liksom helt nytt for meg 🙈 Men takk for svar! Skal ringe inn og høre om råd i hvertfall! 

Hilsen TS 

Anonymkode: 6a20f...896

Skrevet

Har du prøvd Naproxen?

Skrevet

Jeg er ødelagt når det gjelder menssmerter, har endometriose, så jeg har aldri ringt dem. De kan ikke hjelpe særlig mye, de gir samme legemidler som jeg har hjemme. Ikke en gang Tramadol funker her. 

Men for deg er det kanskje annerledes, hvis du vil ringe så ringer du! ❤️

Anonymkode: 214f9...e8b

• Liker 2
Skrevet

Har du virkelig sterke menssmerter så funker ikke hverken naproxen, ibux eller paracet, eller å gå på p-piller... Det eneste som funker for meg, i hvert fall for et par timer, er paralgin forte. Det er på resept da.

Kan også høres ut som du har endometriose? 

Anonymkode: c4d95...fae

Skrevet

Er det noe sjanse for at du kan ha vært gravid?

Anonymkode: 0246d...851

Skrevet

Hvis du vet at det er menssmerter du har, så er det vel ikke vits å dra på legevakten og måtte risikere å sitte der og vente i timesvis for å få snakke med en lege som sikkert bare sender deg hjem igjen uten noe mer smertestillende?

Hvis du ofte er plaget med ekstra store menssmerter, så hadde jeg heller kontaktet fastlegen og bedt om hjelp, kanskje bli henvist til gynekolog? Det finnes helt sikkert hjelp å få, men tror ikke du finner den hjelpen på legevakten. Det er bedre å ligge i sin egen seng enn å sitte på venterommet der nede når du har så vondt :) God bedring😊 

Anonymkode: 17b63...93e

• Liker 3
Skrevet

Har vært på legevakten en gang, da en endometriosecyste sprakk. Klarte ikke å gå. Dessverre spres jo dritten i buken slik. Endometriose cyster er jo ikke fylt med bare vann. Ble sendt på sykehus, men de gjorde jo ikke all verden. De kunne se at leukocyttene hadde skutt i taket.

For Endometriosepasienter, så skal smertestillende tas i forkant, når man forventer smerter, slik virker det best, og så tas løpende.  Du må nok gjennom fastlege - spesialist-mølla igjen. Akutt gjør de lite for oss. 

Anonymkode: 76e96...ec3

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner. 

_popcorn_, mod

Skrevet

Bruk propan og Ibux. Dropp Paracet,Paracet virker ikke på menssmerter. Det står det på hyllen på apoteket og. De anbefaler Proxan/Naproxan

Anonymkode: 7f180...54b

Skrevet

Ser det ikke er lov å si noe om dosering av medisiner her, men du kan ta mer smertestillende enn du sier, men google det og sjekk hvilke som kan tas sammen og ikke (den første du nevner har jeg ikke hørt om). Du kan sjekke maks dose på felleskatalogen feks.

Er det slik at du alltid har sterke mensensmerter og det bare er det så tenker jeg at legevakten vil gjøre lite.. men om du ikke vanligvis har så vondt så kan det jo være noe annet galt? Sprukket cyste, eggstokk som har vridd seg eller liknende, det kan man (bør man?) få hjelp med.

Anonymkode: 23749...e31

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bruk propan og Ibux. Dropp Paracet,Paracet virker ikke på menssmerter. Det står det på hyllen på apoteket og. De anbefaler Proxan/Naproxan

Anonymkode: 7f180...54b

Nei og nei. Man bør ta paracetamol i kombinasjon med NSAIDS for optimal effekt. Paracetamol ligger i grunn for ca all smertebehandling som gis. Naproxen er en NSAID på samme måte som ibux og jeg skriver igjen selv om innlegget er fjernet (fordi moderatorne tydeligvis ikke greier å fjerne bare de delene av innleggene de mener er feil) at man bør absolutt holde seg til 1 type NSAIDS og ikke flere forskjellige typer. 

Cataflam kan man forøvrig få på resept og har bedre effekt enn naproxen. 

Anonymkode: 39add...55e

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei og nei. Man bør ta paracetamol i kombinasjon med NSAIDS for optimal effekt. Paracetamol ligger i grunn for ca all smertebehandling som gis. Naproxen er en NSAID på samme måte som ibux og jeg skriver igjen selv om innlegget er fjernet (fordi moderatorne tydeligvis ikke greier å fjerne bare de delene av innleggene de mener er feil) at man bør absolutt holde seg til 1 type NSAIDS og ikke flere forskjellige typer. 

Cataflam kan man forøvrig få på resept og har bedre effekt enn naproxen. 

Anonymkode: 39add...55e

Det her er veldig individuelt. Cataflam, det samme som Voltaren, gir ikke meg noen bedre effekt enn Naproxen. Naproxen er best for min del. I tillegg er Diklofenak (virkemiddelet) mer skadelig for magen og større risiko for hjerte og karsykdommer. Derfor prøver de å få igjennom at Diklofenak kun selges på resept.

Paracetamol gjør svært lite for meg, også sammen med Naproxen. Da skal man også gå ned på dosene, og da får jeg mindre smertelindring enn kun Naproxen.

TS: Men, du kan ringe legevakten og få doseanbefalinger. Så slipper du å ta for lite eller for mye.

Anonymkode: c7404...dff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...