Gå til innhold

Ordet kjedelig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mener at veldig mange bruker ordet kjedelig feil nå til dags. Da jeg vokste opp for 20 - 30 år siden, betydde ordet kjedelig at man ikke hadde noe å gjøre på, og at man satt og tvinnet tommeltotter og så i veggen. Eller for eksempel at man så en film som ikke engasjerte, slik at man ikke klarte å følge med i handlingen, og bare satt å ventet på at filmen skulle bli ferdig. Nå bruker mange ordet kjedelig for å beskrive tragiske, triste eller farlige hendelser. Hvorfor har det blitt sånn? I dag snakket jeg med en nabo som fortalte at broren hadde blitt brannskadet i en eksplosjon, og lå bevisstløs på sykehuset. Det var veldig kjedelig, sa han. Hvis jeg skulle ha fortalt om dette,hadde jeg sagt at det var en forferdelig hendelse eller grusom hendelse. 

Anonymkode: 6d71d...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 timer siden, Nugattikjeks skrev:

Haha! Dette har jeg også tenkt mye på. Passer absolutt ikke å bruke ordet "kjedelig" i sånne omstendigheter 

Da får du sjekke i ordboka hva slags betydninger ordet kjedelig faktisk kan ha. 

Anonymkode: e5473...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke språkets skyld at dere ikke kjenner alle bruksområdene til et ord. Bruken av ordet "kjedelig" om negative hendelser og situasjoner er gammel og innarbeidet, og endrer seg ikke fordi dere ikke synes det passer.

Det er rett og slett litt kjedelig at man ikke orienterer seg bedre om ordene man bruker.

Anonymkode: 48c02...dec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...