AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #2 Skrevet 17. november 2019 fordi det er en statlig bedrift. Anonymkode: f18fa...ec4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #3 Skrevet 18. november 2019 21 hours ago, AnonymBruker said: fordi det er en statlig bedrift. Anonymkode: f18fa...ec4 Ruter er privat Anonymkode: b87a2...20d
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #4 Skrevet 18. november 2019 Hvorfor har ikke betalingsløsningen på legekontoret konkurrenter? Han er visst mangemilliardær han som eier de maskinene. Anonymkode: 8b0a0...548
AnonymBruker Skrevet 18. november 2019 #5 Skrevet 18. november 2019 Det er neppe andre hindere enn økonomiske som gjør at det ikke finnes nevneverdige alternativer til Ruter. Anonymkode: ecb2b...4ca
solmåneogstjerner Skrevet 18. november 2019 #6 Skrevet 18. november 2019 Fordi de har avtale med kommunene (Oslo og akershus). Inkl driftstilskudd 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2019 #7 Skrevet 19. november 2019 21 hours ago, AnonymBruker said: Ruter er privat Anonymkode: b87a2...20d Ruter er offentlig eid. Ruter eies av Oslo kommune (60 prosent) og Akershus fylkeskommune (40 prosent). https://no.wikipedia.org/wiki/Ruter Anonymkode: f18fa...ec4 5
Gjest padawan Skrevet 19. november 2019 #8 Skrevet 19. november 2019 På 17.11.2019 den 19.52, AnonymBruker skrev: fordi det er en statlig bedrift. Anonymkode: f18fa...ec4 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Ruter er privat Anonymkode: b87a2...20d Feil begge to.
Whistler Skrevet 21. november 2019 #9 Skrevet 21. november 2019 Det er fordi kollektivtrafikk er konsesjonsbelagt, og rutene er gitt etter anbud. Konkurransen er med andre ord over når selskapene har busser/sporvogner i trafikk. 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #10 Skrevet 21. november 2019 Ruter er et privateid selskap som staten eier aksjer i. Ferdig snakket. Anonymkode: 5b6d3...adf
Illuminatum Skrevet 21. november 2019 #11 Skrevet 21. november 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ruter er et privateid selskap som staten eier aksjer i. Ferdig snakket. Anonymkode: 5b6d3...adf Tull. Er nok ikke ferdig snakket https://no.m.wikipedia.org/wiki/Ruter
AnonymBruker Skrevet 21. november 2019 #12 Skrevet 21. november 2019 1 minutt siden, Illuminatum skrev: Tull. Er nok ikke ferdig snakket https://no.m.wikipedia.org/wiki/Ruter Les under, Aksjeeid selskap. Altså ruter er opprettet PRIVAT og Kommunen (Oslo og Akershus) eier 100% av aksjene. Skal du ha det inn med teskje? Anonymkode: 5b6d3...adf
Gjest padawan Skrevet 21. november 2019 #13 Skrevet 21. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Les under, Aksjeeid selskap. Altså ruter er opprettet PRIVAT og Kommunen (Oslo og Akershus) eier 100% av aksjene. Skal du ha det inn med teskje? Anonymkode: 5b6d3...adf Selv om det er et AS er det like fult ut eid av fylkene Oslo og Akershus.
Illuminatum Skrevet 21. november 2019 #14 Skrevet 21. november 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Les under, Aksjeeid selskap. Altså ruter er opprettet PRIVAT og Kommunen (Oslo og Akershus) eier 100% av aksjene. Skal du ha det inn med teskje? Anonymkode: 5b6d3...adf Ja, hva har staten med dette å gjøre?
Druid Skrevet 21. november 2019 #15 Skrevet 21. november 2019 På 17.11.2019 den 19.05, AnonymBruker skrev: ? Anonymkode: 0279b...5d1 Fordi det er selskapet som skal definere rutenettet og interaksjonen i kollektivnettet. Det er kun ulemper og ingen fordeler med å ha konkurrenter her, siden ingen av rammene, (priser, antall avganger osv ) er markedsstyrte.
skrue Skrevet 23. november 2019 #16 Skrevet 23. november 2019 (endret) On 11/17/2019 at 7:05 PM, AnonymBruker said: ? Anonymkode: 0279b...5d1 Om selve busstilbudet er styrt av konsesjoner vet jeg faktisk ikke, men i praksis ville det ikke gå rundt for en konkurrent økonomisk. Ruter får dekket en god del av det det koster å drive systemet fra eierene (Oslo og Akershus fylkeskommune) hvert år slik at billettprisen kan være det den er. Fra Wikipediaartikkelen linket i et tidligere innlegg ser du at billettinntektene bare utgjør litt over halvparten av hva det koster å drifte systemet. En konkurrent måtte ha hatt mye høyere billettpriser. «Ruters omsetning var i 2008 på 4,478 milliarder kroner. I 2010 steg den totale omsetningen i selskapet til 5,2 milliarder kroner, og av dette utgjorde offentlige tjenestekjøp 45 % mens billettinntektene dekket 55 %. I 2011 var omsetningen i selskapet på 5,595 milliarder kroner. Offentlig tjenestekjøp fra Oslo kommune og Akershus fylkeskommune finansierte i 2011 35,9 % av kollektivtrafikken i regionen. Inklusive driftsdelen av ble 46,1 % av kollektivtrafikken i Oslo og Akershus finansiert gjennom tilskudd i 2011.» Endret 23. november 2019 av skrue
BlueRaptor19 Skrevet 8. desember 2019 #17 Skrevet 8. desember 2019 På 17.11.2019 den 19.05, AnonymBruker skrev: ? Anonymkode: 0279b...5d1 Hvordan tror du det hadde sett ut med flere kollektivselskaper?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå