Gå til innhold

Hva synes du om 1-roms leiligheter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det egentlig stas å leve så minimalistisk at man ikke har dør fra stua/kjøkkenet til soverommet? Tenker da særlig på når man skal legge seg og det lukter matlukt der man skal sove?

Noen som har noen tanker rundt 1-roms leiligheter (også kallt studioleiligheter om jeg ikke tar feil)

Er det bra greier eller bedre å heller bo i en leilighet med seperate rom med dører?

Anonymkode: 61b08...a4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er som regel billigere. Foretrekker helt klart å ha separat soverom, både pga matlukt, temperatur, og rett og slett føle jeg har bedre plass. 

Anonymkode: 3ca6c...585

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De er som regel billigere. Foretrekker helt klart å ha separat soverom, både pga matlukt, temperatur, og rett og slett føle jeg har bedre plass. 

Anonymkode: 3ca6c...585

har du bodd i en? Ikke sikkkert det er et så stort problem, men jeg såg det liksom for meg... har bodd på hybel selv og da var det matluktgreiene bare irriterende.

Skrevet

Jeg bor i en. Har delte meninger om det. Selvfølgelig ville jeg helst hatt soverommet vekk fra matlukt, men lufter godt. Savner av og til å kunne få rundt i huset, men savner ikke å ha flere tom å gjøre rent.

savner vedovn. Det er deilig og koselig. Vinner jeg i Lotto, bytter jeg kanskje til enebolig 2 eller 3 roms. Kanskje ikke. Et veldig stort hus vil jeg uansett ikke ha. Det blir for mye å gjøre rent, til at jeg gidder. Savner også hageflekk. 

Ellers er jeg veldig fornøyd. Bor sentralt nok, men samtidig ikke midt oppi alt mulig. Er glad for at jeg slipper å leie. Det eneste jeg ikke er glad for, er gjelda til banken, og et par plagsomme naboer. Men jeg er fortsatt ung, og mye kan skje. Snart 32, og livet har så vidt begynt :) 

Anonymkode: b01ee...4e1

Skrevet

Dumme telefon, retter selvfølgelig feil i innlegg jeg ikke kan redigere. Overse det ;) 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i en. Har delte meninger om det. Selvfølgelig ville jeg helst hatt soverommet vekk fra matlukt, men lufter godt. Savner av og til å kunne få rundt i huset, men savner ikke å ha flere tom å gjøre rent.

savner vedovn. Det er deilig og koselig. Vinner jeg i Lotto, bytter jeg kanskje til enebolig 2 eller 3 roms. Kanskje ikke. Et veldig stort hus vil jeg uansett ikke ha. Det blir for mye å gjøre rent, til at jeg gidder. Savner også hageflekk. 

Ellers er jeg veldig fornøyd. Bor sentralt nok, men samtidig ikke midt oppi alt mulig. Er glad for at jeg slipper å leie. Det eneste jeg ikke er glad for, er gjelda til banken, og et par plagsomme naboer. Men jeg er fortsatt ung, og mye kan skje. Snart 32, og livet har så vidt begynt :) 

Ja, det er jo bra at det ikke er så store å derfor mindre å holde styr på sånne boliger.

Men har du noe som du dekker over soverommet slik at matlukten ikke kommer inn der når du skal sove?

Skrevet

Bodde i 1 roms hybel i nesten 10 år før jeg fikk kjøpt min første bolig. Det er fantastisk å endelig ha eget soverom, men når man er alene, så trenger man ikke allverdens med plass. Det gikk helt greit å bo trangt, men selvsagt. Hadde jeg hatt valget, hadde jeg ikke bodd i 10 år på 18 kvadrat. Jeg ville spare til bolig og da må man ofre noe. Å bo billig er et av valgene jeg tok

• Liker 1
Skrevet

Man bor i en ett-roms av økonomiske årsaker, ikke fordi man foretrekker alt i ett rom! 

Anonymkode: 47d60...4f0

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er jo bra at det ikke er så store å derfor mindre å holde styr på sånne boliger.

Men har du noe som du dekker over soverommet slik at matlukten ikke kommer inn der når du skal sove?

Matlukt? Hvem er det egentlig som driver å kokkelerer masse illeluktende greier rett før de skal legge seg? :klo: 

Plassmangelen vil jeg tro er den største utfordringen. 

Anonymkode: 380ae...0d9

Skrevet

Nå er ikke jeg så veldig glad i å lage mat, men jeg har noen knep for å unngå drittlukt. Setter på vifta før jeg begynner, slik at trekken kommer i gang.

De som har sterk matlukt, har det ofte fordi de bruker for sterk varme, og svir maten, i stedet for å få den gjennomstekt. Har noen i nær slekt som har gjort det i alle år. Hjelper ikke å si noe der, for det går ikke inn. 

har også stor skyvedør ut til balkongen. Åpner opp, og lager gjennomtrekk etter matlaging. Har noen gardiner foran sovealkoven. Bytter også sengetøy ofte, og dusjer før jeg går ut. Lager ikke mat med klær jeg er redd for å få lukt og søl på.

Tørketrommel så jeg tidligere på som luksus. Nå ser jeg det som en nødvendighet, siden klesvask ville tatt hele stuekroken.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man bor i en ett-roms av økonomiske årsaker, ikke fordi man foretrekker alt i ett rom! 

Stemmer det. Jeg hadde klart valgt en annen type bolig om jeg kunne, men vil heller ha en ettroms enn å leie.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis, noen liker minimalisme. Jeg hadde ikke hatt noe imot å bo i en middels stor leilighet, men blir litt dumt når det ikke er dører osv.

Skrevet

Jeg og mannen bodde i 1-roms i 8 år. Utelukkende for å kjøpe noe større og ha romslig økonomi mens vi reiste mye både på jobb og privat.

Nå har vi en 2-roms og det holder massevis for oss middelaldrende mennesker. Det føles som en slott fremdeles flere år etterpå.

Skrevet
1 minutt siden, LittDiva skrev:

Jeg og mannen bodde i 1-roms i 8 år. Utelukkende for å kjøpe noe større og ha romslig økonomi mens vi reiste mye både på jobb og privat.

Nå har vi en 2-roms og det holder massevis for oss middelaldrende mennesker. Det føles som en slott fremdeles flere år etterpå.

Høres bra ut. Jeg ønsker heller ikke noe veldig stort. Ettroms er godt nok, men jeg ville gjerne hatt litt mer plass om mulig. Kanskje en dag, men per i dag, er det absolutt godt nok :) 

Skrevet

Høres bra ut. Jeg ønsker heller ikke noe veldig stort. Ettroms er godt nok, men jeg ville gjerne hatt litt mer plass om mulig. Kanskje en dag, men per i dag, er det absolutt godt nok :) 

Fordelen også det at vi har nedbetalt bolig før vi var 45. Og 2 mennesker i full jobb, så vi har veldig romslig og tenker å pensjonere oss rundt 55 års alder.

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer det. Jeg hadde klart valgt en annen type bolig om jeg kunne, men vil heller ha en ettroms enn å leie.

Det skjønner jeg kjempegodt. Å eie en ettroms er mye bedre enn å leie. 

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis, noen liker minimalisme. Jeg hadde ikke hatt noe imot å bo i en middels stor leilighet, men blir litt dumt når det ikke er dører osv.

Du beviser jo bare det jeg skrev. 

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg vært alene så kunne jeg godt ha bodd i en studioleilighet i noen år mens jeg sparte til å kjøpe/kjøpe noe større. Tenker at er man bare én så kan det være praktisk med studioleilighet; lite areal å holde rent, mindre mulighet for å la ting hope seg opp, og studioleiligheter kan være utrolig koselige! Men tror ikke jeg hadde ønsket å slå meg ned i en studioleilighet "for alltid"; ikke fordi jeg trenger enormt med plass, men fordi jeg hadde savnet dører😅

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

har du bodd i en? Ikke sikkkert det er et så stort problem, men jeg såg det liksom for meg... har bodd på hybel selv og da var det matluktgreiene bare irriterende.

Jeg har bodd i to ettroms-leiligheter og det har gått greit ifh matlukt i begge. Jeg hadde ikke noe valg så måtte bare gjøre det beste ut av det. Men jeg luftet mye. Nå som jeg har eget soverom setter jeg pris på muligheten til å ha det varmt i stuen og kaldt på soverommet. 

Anonymkode: 8d389...d44

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor lager du en tråd om dette da, når du synes matlukt ble et problem? 

Anonymkode: 8d389...d44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...