Gå til innhold

Er datteren min tjukk???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, sikkert et dumt spørsmål, men jeg begynner å bli litt lei av alle kommentarene jeg får. Altså, hun er 6 1/2 måned gammel, hun er 67 cm lang og veier 8015 gram. Uansett hvem jeg snakker med så får jeg kommentarer om at; ja der har vi en som spiser opp alle måltidene sine, ja. Eller, ja mamma passer nok på å få i deg nok mat ja..., hei tjukka..og sånne litt "morsomme" kommentarer som jeg ikke synes er så morsomme lengre. For meg er hun helt normal, både i lengde og i vekt. Er hun virkelig så stor som alle skal ha det til??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

6 mnd 67 cm og 8 kg :o Synes jeg høres tjukkt ut ja.

Babyer skal jo være tjukke, men ikke for mye heller da.

Gjest Violetta
Skrevet

Ærlig talt, kan spedbarn bli tjukke??! Det har jeg aldri hørt om før. Om du er virkelig bekymret kan du jo prate med helsestasjonen. Da med tanke på barnets helse, ikke hva folk synes.

Skrevet

NEI, NEI, NEI!!!

Barnet ditt er IKKE tykt! Jeg ilte til og fant frem helseboken til mine to små, og kan gi deg følgende og sammenligne med;

Da min første var 6,5 md veide hun 9600gr og var 72 cm. Hun var i godt hold, men fikk bare pupp og vann til hun var 7 md. Idag er hun 5 år og er 116cm og 21kg.

Da min andre var 6,5 md veide hun 8090 og var 68,5cm. Idag er hun 13md og veide 9900gr for ett par uker siden.

Kos deg heller med barnet, og tenk ikke på dumme og utenksomme kommentarer. Og vær klar over at om barnet føst blir syk, har du det som mor "lettere" fordi hun kanskje er rundere enn andre barn i samme situasjon - og når maltlysten daler behøver du ikke stresse.

Skrevet

Sønnen min var veldig tjukk når han var baby. Folk lo og kommenterte at de hadde sett noe lignende en gang før...han hadde kolikk, allergi osv. så han fikk pupp nesten hele tiden. Men jeg ble lei meg av disse kommentarene.

Nå er han 8 år, den høyeste i klassen og TYNN!! En flott stram gutt som får kommentarer om hvor høy og kjekk han er! Han spiser godt, men har høy forbrenning.

Så ta det helt med ro, det er da ikke noe særlig med tynne babyer heller. Klem :)

Skrevet

Hei igjen. Fant forresten kortet til sønnen min. Han var 10,3 kg og 72 cm. når han var 6,5 mndr. gammel... :o

Skrevet

Det er forøvrig så innmari trist at voksne folk kan komme med slike dumme kommentarer, særlig ovenfor en førstegangs-mor. Noen barn ER store med gode mål over magen, noen ER små og får like mye mat.....

Og å trimme eller slanke disse søte små er jo ikke mulig og helt absurd, så HVORFOR slenge kommentarer om akkurat dét?

Skrevet

Så gale har altså samfunnet blitt desverre.(Ikke deg altså,men utenforstående.)

At de kommenterer/reagerer på vekten til et spebarn.

:roll:

Det er sunt at barn har litt å gå på.Ingen burde si noe annet.

Jeg blir så irritert over slike meninger fra folk.Å si og mene slike ting.

Men over til spørsmålet ditt,så vet jeg ikke fasiten.Et barn er som det er.Og statistikken vet jeg ikke noe om.

Selv fikk jeg et barn som var 1550 når hun var født.Og DET skapte bekymring det.

Det er bra om barnet ditt har litt å gå på.Et tegn på trivsel.

Skrevet

Snuppa mi var 72 cm og 9440 gram da hun var på datteren din sin alder, altså enda et hakk større. (Hun var ca det samme som din er nå da hun var 4 mnd - god næring i puppen ja! :sikle: )

Det ble gjerne bemerket av de fleste at hun var stor, men heldigvis ikke sånn at jeg oppfattet det som sårende eller irriterende. (Egentlig litt snedig hvordan "alle" tar seg den frihet å kommentere vekt / utseende på en baby, når vanlig folkeskikk som regel forhindrer det samme når det gjelder voksne... :wink: )

Vel, snuppa er nå snart 10 mnd og er fortsatt stor og rund, skikkelig Michelin-figur, faktisk, men pappa'n og jeg synes hun er utrolig deilig :hjerter2: , så får nå andre mene hva de vil!

Må bare fortelle hva min svææært bekymrede mormor sa da snuppa var ca 3 mnd: "Du må la jenta få bevege seg litt mer, det er jo farlig for hjertet å være så tjukk!" Jeg måtte bare le, jeg altså, og lurte litt i det stille på hvordan man får en så liten baby til å begynne å trimme?? :klø: :ler2:

Skrevet

Nyt ungen din og gi f*** i sånne kommentarer, evt. ta igjen litt. :wink:

Sjøl ble jeg så lei at jeg fikk skrevet ut kurven til dattera mi på helsestasjonen for å stoppe kjeften på den nærmeste familien ihvertfall. Hun var sju måneder på kontrollen sist og var 72,5 cm og 8,9 kg! HELT normal og gjennomsnittlig, men du verden så ofte jeg får høre at hun må være i tyngste laget ja. "glad i mat ja", "herregud, nå er hun blitt ENDA rundere" osv. :frustrert: Jeg skjønner meg virkelig ikke på folk. Slankegalskapen har faktisk nådd spedbarna også nå! :o

Gjest mine var og fete
Skrevet

Jeg tror egentlig at folk mener å si at babyer SKAL VÆRE godt i stand, og litt "tjukke". Alle vet at små magre barn fortere blir syke, og kanskje ikke kommer seg så fort igjen. Men så misforstår man på grunn av måten det blir sagt.

Jeg har og kommentert en rund baby, senest her om dagen. Jeg vet ikke om mora ble fornærmet, men tanken jeg hadde var at det var et komplemang til mora, som hadde mye melk. Og en unge som var sterk og hadde matvett. Jeg mente det positivt. Ungen var nydelig med smilehull overalt! :P Og 99% av alle disse knadde babyene ender jo opp som smale tråder med det samme de begynner å gå for egen maskin.

Men jaggu skal jeg tenke meg om før jeg nevner på akkurat det neste gang....

Skrevet
Jeg tror egentlig at folk mener å si at babyer SKAL VÆRE godt i stand' date=' og litt "tjukke". Alle vet at små magre barn fortere blir syke, og kanskje ikke kommer seg så fort igjen. Men så misforstår man på grunn av måten det blir sagt.[/quote']

Dessverre er det ofte IKKE godt ment. Moren min konstaterte at datteren min har blitt tynnere i det siste, og tilføyde: "jeg er glad for å se at hun er tynnere, det er ikke noe pent når de blir alt for fete vet du!" og da er det snakk om en unge som er LANGT fra feit, men mangler vaskebrett. :o

Naboen ble forøvrig bestemor på samme tid som jeg fødte, og hver gang jeg spør hvordan det går med barnebarnet; "ja, nå er hun enda tjukkere. Jeg skjønner ikke hvor det skal ende" osv. At hun har begynt å krabbe og sier mamma og pappa og hei får jeg ikke greie uten at jeg spør og graver... Viser bare hva som er viktig for folk i 2005! :murvegg:

Skrevet

Jeg synes det er skremmende at vi skal påføre babyer spisevegring før de kan gå og lenge før de kan snakke. Dette er et problem som kommer altfor tidlig uansett.

Helsesøster kan sikkert gi beskjed om barnet er innenfor normalvekt og størrelse, og da er det bare å avfeie enhver påstand som ikke har relavans.

Skrevet
Det er forøvrig så innmari trist at voksne folk kan komme med slike dumme kommentarer, særlig ovenfor en førstegangs-mor. Noen barn ER store med gode mål over magen, noen ER små og får like mye mat.....

Og å trimme eller slanke disse søte små er jo ikke mulig og helt absurd, så HVORFOR slenge kommentarer om akkurat dét?

Eg e heilt enig..

Blir heilt sjokkert over ka folk kan få seg til å seie.

Min var nesten 10kg og 72cm når han var 6mnd.

Skrevet

Tusen takk for mange flotte svar :-) . I begynnelsen synes jeg det ikke gjorde noe at folk kommenterte litt, men etterhver så synes jeg faktisk at det kan bli litt for mye. I følge helsestasjonen er hun helt fin, frisk og innenfor normal størrelse. Det som jeg ikke liker er at istedet for å kommentere at hun er blid, søt osv..så kommenterer folk alltid at hun er rund og at hun er glad i mat. Jeg kan jo ikke akkurat nekte henne å spise da :ler: Kanskje dette ikke akkurat er noe å skrike så høyt om, men jeg ville høre litt om hva dere synes. Og det kommer jo frem her at stort sett så er folk enige med meg og det er jo bra.

Gjest sjokka
Skrevet

Folk kan være ufattelige ufølsomme og slepphendte i kommentarene sine. Skjønner at du synes det begynner å bli litt i overkant og har egentlig ikke noe råd å komme med bortsett fra at du og dine må fokusere på de positive sidene hennes.

Kommenter det gode humøret hennes og at hun er frisk og sterk. Forhåpentligvis vil det kanskje bli "refrenget" hun hører mest og ikke flåsete morsomheter om vekta.

Innbiller meg at barn catcher kommentarer lettere enn vi tror og "plutselig" har de skjønt hva folk kommenterer om dem.

Er overbevist om at det beste for barnet uansett alder er å få høre positive ting om seg selv.

Skrevet
Jeg tror egentlig at folk mener å si at babyer SKAL VÆRE godt i stand, og litt "tjukke". Alle vet at små magre barn fortere blir syke, og kanskje ikke kommer seg så fort igjen. Men så misforstår man på grunn av måten det blir sagt.

Jeg har og kommentert en rund baby, senest her om dagen. Jeg vet ikke om mora ble fornærmet, men tanken jeg hadde var at det var et komplemang til mora, som hadde mye melk. Og en unge som var sterk og hadde matvett. Jeg mente det positivt. Ungen var nydelig med smilehull overalt!  :P Og 99% av alle disse knadde babyene ender jo opp som smale tråder med det samme de begynner å gå for egen maskin.

Men jaggu skal jeg tenke meg om før jeg nevner på akkurat det neste gang....

Jeg har i et tidligere innlegg i denne tråden sagt at mor i dette tilfellet bør "børste bort" kommentarer mht vekt.

Problemet er som du sier at det også kan være i god mening.

For en "utenforstående" er det fort gjort å komme med slike "komplemet". For foreldrene kan det imidlertid bli for mange av disse "komplementene" og kommentaren blir dermed tatt opp i værste mening.

Det kan være en vanskelig balansegang mellom slike komplement og foreldrenes reaksjon når det blir for mange av dem. Jeg tror likevel ikke at en skal la være å si slike ting selv om foreldrene kan reagere. For egen del ville jeg satt pris på det når barna var så små om jeg ikke hadde blitt usikker på om det var galt eller ikke.

Større problemer har jeg mht f.eks. besteforeldre som faktisk synes å komme med slike kommentarer som en litt kritisk holdning (ref et annet innlegg). De bør vite bedre.

Gjest Porselen
Skrevet

Mitt tantebarn var 13 kg. da han var 6 mnd., det var sumobryter det, men jaggu var han en aktiv krabat for det. Nå 7 år gammel skulle ingen tro at han var så rund og god, for nå er det bare en vandrende pinne igjen, får du av han klærne er det ingenting igjen.

Tror vi foreldre bør prøve å unngå å la oss merke med alle de kommentarene vi kommer til å få opp igjennom årene. For det er så mange foreldre og så mange forskjellige synspunkter på alt fra puppestell til mobiltelefoner.

Skrevet

Tror generelt at folk flest mener det positivt når de kommenterer at en baby skal være tykk. Det er nok litt ubetenksomt av dem, men desverre er det mange som snakker før de tenker, og det er lite man kan gjøre med det. Det beste er nok å prøve å ikke ta det til seg, du vet at barnet ditt er normalt og at folk mener det positivt.

Gjest Gjest nå
Skrevet
Tror generelt at folk flest mener det positivt når de kommenterer at en baby skal være tykk. Det er nok litt ubetenksomt av dem, men desverre er det mange som snakker før de tenker, og det er lite man kan gjøre med det. Det beste er nok å prøve å ikke ta det til seg, du vet at barnet ditt er normalt og at folk mener det positivt.

Enig. Føler meg faktisk litt truffet av innlegget. Jeg kan godt si slike ting til venninners barn "Så søt og rundt du var da lille venn" osv. Dette er da bare positivt ment! Spebarn er da ikke tykke men gode og runde. Positivt mener nå jeg. Datteren min har alltid vært tynn, og det å få kommentarer på dette gjør meg ingenting. Hun spiser godt, og er aktiv som bare av det. Om hun hadde hatt noen kilo "for mye" som liten hadde bare vært nusselig syntes jeg.

Syntes ikke dere skal tolke alt folk sier så negativt. Er ofte ikke slikt ment :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...