Gå til innhold

Valg av symaskin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg er en ung student som ønsker meg en symaskin. Jeg har sydd noe før (uten å lære så veldig mye syteknikk), og klarer fint å sy handlenett med håndtak, lappe sammen noen hull og sånt. Jeg er veldig fascinert av historie og generelt å lage ting selv, og strikker også litt. Symaskinen jeg ser etter må altså kunne fungere også litt frem i tid, slik at jeg potensielt kan bli litt flink før jeg trenger å bytte til noe mer avansert, men samtidig ikke koste skjorta. Det er jo en viss risiko for at jeg ikke får det til noe særlig, og mister motivasjonen.

Ideelt sett skulle jeg gjerne sydd lappetepper, barneklær, klesplagg, prøvd meg på et historisk korsett (som da innebærer litt finere sømmer og stoffer), sydd kjoler osv. Det er også noen av ideene mine som innebærer å sy i lær, men inntrykket mitt da er at dette krever en helt annen type symaskin? 

Har noen erfaringer med ulike symaskiner, evt. billigere symaskiner? Jeg ser en del på finn.no fra Toyota og også billigere versjoner fra Singer, men er usikker på hva som fungerer. Min mor har Husqvarna, så jeg er jo litt bortskjemt, hehe.

Anonymkode: b6d6a...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig! Ikke kjøp billigmaskiner, de ødelegger sygleden. Se etter brukte maskiner på finn.no eller sjekk symaskiner.no (tror det er det siden heter). 

Anonymkode: 022e1...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kaisada skrev:

Gå et hakk opp til bernina el. Styr unna billigvarianteme fra obs og andre som ikke burde selge symaskiner. 

Ikke sant, jeg vet jo at symaskin er noe man bør legge litt penger i. (og som man jo kan ha svært lenge).

Er det slik at selv de billigste fra Bernina duger? Det er jo tusenvis av valg! Uavhengig av merke har jeg innsett at det nesten ikke finnes tester av symaskiner. Jeg vil jo gjerne ha en litt stillegående maskin som kan sy uten masse tull og krøll. Helst vil jeg kunne stole på at den tåler litt feil også, hehe. Jeg har skjønt at hvor mange sømtyper de har ikke er så avgjørende? Inne på symaskiner.no og Bernina så ser jeg at det finnes mellom typ 10 og 200 sømmer, og da blir jeg så forvirra!

https://www.symaskiner.no/symaskiner/bernina-symaskiner <- Altfor mange valg :(
https://www.symaskiner.no/symaskiner/bernina-symaskiner/bernina-symaskin-bernette-sewgo-1 <- Dette virker kanskje litt vel enkelt? Hva vil en slik type maskin duge til?

Anonymkode: b6d6a...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er utrolig mange valg! 
ja til å begynne med ville jeg valgt en mekanisk uten alle ekstra funksjoner, og evt hatt en liten overlockmaskin i tillegg, da blir det moro. Da får du fine avslutninger i kantingene og et bedre resultat. Jeg tror jeg ville dratt til en forhandler, de selger av og til brukte maskiner med full overhaling og du får noen gode råd på kjøpet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sant, jeg vet jo at symaskin er noe man bør legge litt penger i. (og som man jo kan ha svært lenge).

Er det slik at selv de billigste fra Bernina duger? Det er jo tusenvis av valg! Uavhengig av merke har jeg innsett at det nesten ikke finnes tester av symaskiner. Jeg vil jo gjerne ha en litt stillegående maskin som kan sy uten masse tull og krøll. Helst vil jeg kunne stole på at den tåler litt feil også, hehe. Jeg har skjønt at hvor mange sømtyper de har ikke er så avgjørende? Inne på symaskiner.no og Bernina så ser jeg at det finnes mellom typ 10 og 200 sømmer, og da blir jeg så forvirra!

https://www.symaskiner.no/symaskiner/bernina-symaskiner <- Altfor mange valg :(
https://www.symaskiner.no/symaskiner/bernina-symaskiner/bernina-symaskin-bernette-sewgo-1 <- Dette virker kanskje litt vel enkelt? Hva vil en slik type maskin duge til?

Anonymkode: b6d6a...b97

I utgangspunktet er jeg skeptisk til maskiner som er litt billige. De bråker gjerne mer og syr hakkete og får ofte slark i trådene. Men jeg er ingen ekspert på dette. Sikkert kommet mye bra til redusert pris også. En jungel🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

symaskiner.no kjører nå kampagne på Janome Idun, har jeg hørt. Dette er den billigste brukbare maskinen du får kjøpt nå. Om prisen har mye å si i og med du er student. https://www.symaskiner.no/symaskiner/janome-symaskiner/kampanje-janome-symaskin-920-idun-m-gratis-bonuspakke

 

Anonymkode: 06ac9...103

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Pfaff, og den er spesielt utviklet for å sy klær og patchwork. Super maskin! Dessverre er den dyr. Jeg betalte vel 11.000 for den for flere år siden. 

Anonymkode: 82777...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

symaskiner.no kjører nå kampagne på Janome Idun, har jeg hørt. Dette er den billigste brukbare maskinen du får kjøpt nå. Om prisen har mye å si i og med du er student. https://www.symaskiner.no/symaskiner/janome-symaskiner/kampanje-janome-symaskin-920-idun-m-gratis-bonuspakke

 

Anonymkode: 06ac9...103

 

Har du brukt denne noe selv? :) Den har jo "bare" 12 sømmer, Men den duger kanskje?  

 

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har Pfaff, og den er spesielt utviklet for å sy klær og patchwork. Super maskin! Dessverre er den dyr. Jeg betalte vel 11.000 for den for flere år siden. 

Anonymkode: 82777...1f6

 Ja, 11.000 har jeg ikke til symaskin - jeg vet jo ikke hvor interessert jeg er i å faktisk sy over tid. Jeg liker det jo - men om det blir supernyttig er vanskelig å si...

Anonymkode: b6d6a...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:
Har du brukt denne noe selv? :) Den har jo "bare" 12 sømmer, Men den duger kanskje?  

Anonymkode: b6d6a...b97

Nei, min første maskin var husqvarna viking, tilsvarende denne - https://www.symaskiner.no/symaskiner/husqvarna-symaskiner/kampanjemodell-husqvarna-symaskin-tribute-145m-inkl-gratis-trykkfotsett

men som du ser, den koster over det dobbelte. Jeg var fornøyd med den ganske lenge, oppgraderte etter nesten 10 år. :) 

Anonymkode: 06ac9...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, min første maskin var husqvarna viking, tilsvarende denne - https://www.symaskiner.no/symaskiner/husqvarna-symaskiner/kampanjemodell-husqvarna-symaskin-tribute-145m-inkl-gratis-trykkfotsett

men som du ser, den koster over det dobbelte. Jeg var fornøyd med den ganske lenge, oppgraderte etter nesten 10 år. :) 

Anonymkode: 06ac9...103

Ay ja! Mamma har en Husqvarna Emerald, tror det er 116 eller 118. Den er jo veldig behagelig å sy med, jeg synes jo det. Er litt redd for å kaste bort 2000 kroner, da kan jeg like gjerne slenge på 2000 til..

Anonymkode: b6d6a...b97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nettopp på sykurs og hun som holdt det mente janome easyjeans var en super maskin. Det er den typen jeg har/låner med mamma. 😅 Har ikke sydd veldig mye, men den har fungert fint i alle fall. 😊

Anonymkode: 0e203...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husquarna esmerald, Den har jeg vært veldig fornøyd med. Syr mye, lappeteknikk, quilting, monterer strikkeplagg og syr samiske kofter :) kjøpte min brukt på Facebook, men den var nesten ubrukt, betalte 3500,- men dette er over 10 år siden. Før det hadde jeg en Janome jeg også likte godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2019 den 10.18, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg er en ung student som ønsker meg en symaskin. Jeg har sydd noe før (uten å lære så veldig mye syteknikk), og klarer fint å sy handlenett med håndtak, lappe sammen noen hull og sånt. Jeg er veldig fascinert av historie og generelt å lage ting selv, og strikker også litt. Symaskinen jeg ser etter må altså kunne fungere også litt frem i tid, slik at jeg potensielt kan bli litt flink før jeg trenger å bytte til noe mer avansert, men samtidig ikke koste skjorta. Det er jo en viss risiko for at jeg ikke får det til noe særlig, og mister motivasjonen.

Ideelt sett skulle jeg gjerne sydd lappetepper, barneklær, klesplagg, prøvd meg på et historisk korsett (som da innebærer litt finere sømmer og stoffer), sydd kjoler osv. Det er også noen av ideene mine som innebærer å sy i lær, men inntrykket mitt da er at dette krever en helt annen type symaskin? 

Har noen erfaringer med ulike symaskiner, evt. billigere symaskiner? Jeg ser en del på finn.no fra Toyota og også billigere versjoner fra Singer, men er usikker på hva som fungerer. Min mor har Husqvarna, så jeg er jo litt bortskjemt, hehe.

Anonymkode: b6d6a...b97

Bortskjemt med en Husqvarna-maskin... Vel, det kan vel absolutt diskuteres. Janome og Pfaff er vesentlig bedre enn Husqvarna. 

Anonymkode: d05f3...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Bortskjemt med en Husqvarna-maskin... Vel, det kan vel absolutt diskuteres. Janome og Pfaff er vesentlig bedre enn Husqvarna. 

Anonymkode: d05f3...ce7

jeg tror det er smaksans? Jeg har både Janome (cover), Pfaff og Husqvarna. Jeg vil ikke si at en merke er bedre enn annen. Jeg vil heller si at akkurat i Norge Janome overpriset, og man får mer for pengene hvis man velger en annen merke. Pfaff, de dyre modellene, er bra for de som liker innebygd transportør. Jeg ble ikke begeistret for den. 

TS, Husqvarna 145, den jeg linket til, er jubeleiums model av Husqvarna Emerald 122, du får like mange sømmer og funksjoner, men til lavere pris. Absolut bra valg. Din alternativ i den prisklassen er Janome Easy Jeans. Eller du kan se på Pfaff Smarter, som er elektronisk maskin. Det beste er selvsagt å gå i butikk og prøve de. Men hvis du er vant til denne Husqvarna, så kanskje bare kjøpe den? Da slipper du å lære ny maskin. Evt å spørre om din mor ønsker å oppgradere, og du kan overta hennes maakin.😄

Anonymkode: 06ac9...103

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...