Gå til innhold

hvilket felt skal man holde i veikryss?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

La oss si du står i et veikryss med 2 felt. Du står i det høyre feltet. Du skal til venstre. Der er det 3 felt. Hvilket felt skal du holde? Ytterste eller midterste?

Og samme om du står i venstre velt i et 2-feltskryss, og skal over i et med 3 felt. Skal du holde det innerste til venstre når du kjører gjennom krysset, eller det midterste?

Det jeg ofte opplever er at begge bilene i venstre og høyre felt legger seg i det midterste feltet i veikryss der det er 3 felt.

Hvem vil da få skylden om man kolliderer?

 

Anonymkode: fae0c...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal du til venstre, står du i venstre. Med mindre de to feltene til venstre begge har venstre-pil. Da kan du velge. Om du bytter fil i krysset har DU vikeplikt.

Anonymkode: 4dcbc...9b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du må kjøre til venstre uansett hvilket felt du står i.

Du står i et veikryss med trafikklys. Det er to felt. Du skal til venstre, og der er det 3 felt. 

Skal den som holder høyre felt i to-feltskrysset holde det ytterste feltet (høyre) når den kjører over i 3-feltskrysset? Eller midten?

Anonymkode: fae0c...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan aldri huske å ha sett et sånt kryss.. men om jeg lå i venstre felt og skulle svinge til høyre (at begge feltene svingte til høyre) ville jeg nok lagt meg i det helt til venstre feltet på ny vei også. Med mindre dte er tydlig at det feltet helt til venstre kommer fra en annen retning og de har grønt lys samtidig som meg feks.... Det vanligste er jo at om begge felt svinger så er det like mange felt etter svingen...? Om det er 2 felt i ny vei og 1 felt der jeg kommer fra tenker jeg at jeg kan velge men ser meg litt for tilfele det kommer biler fra andre steder i krysset. Generelt har du vikeplikt om du bytter felt eller for trafikk til din høyre. 

Anonymkode: 5edc2...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei nå har jeg laget en tegning av det jeg mente .. 😝 Hvilket felt skal BIL A holde og hvilket felt skal BIL B holde? Begge skal til venstre.

424408057_veikryss-Edited.jpg.77127a77c05bbb1a4b337450e35a4c9f.jpg

Anonymkode: fae0c...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan aldri huske å ha sett et sånt kryss.. men om jeg lå i venstre felt og skulle svinge til høyre (at begge feltene svingte til høyre) ville jeg nok lagt meg i det helt til venstre feltet på ny vei også. Med mindre dte er tydlig at det feltet helt til venstre kommer fra en annen retning og de har grønt lys samtidig som meg feks.... Det vanligste er jo at om begge felt svinger så er det like mange felt etter svingen...? Om det er 2 felt i ny vei og 1 felt der jeg kommer fra tenker jeg at jeg kan velge men ser meg litt for tilfele det kommer biler fra andre steder i krysset. Generelt har du vikeplikt om du bytter felt eller for trafikk til din høyre. 

Anonymkode: 5edc2...6ea

det er et sånn kryss der jeg bor 😛 Er flere ganger begge bilene velger feltet i midten.. Har holdt på å kræsje så nå velger jeg aldri midten uansett. Men lurer på hvem får skylden dersom begge velger feltet i midten og kræsjer.

Anonymkode: fae0c...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Okei nå har jeg laget en tegning av det jeg mente .. 😝 Hvilket felt skal BIL A holde og hvilket felt skal BIL B holde? Begge skal til venstre.

424408057_veikryss-Edited.jpg.77127a77c05bbb1a4b337450e35a4c9f.jpg

Anonymkode: fae0c...a20

I dette krysset står A og B riktig uansett da de MÅ svinge til venstre. Det er påbudt venstre på skiltet over trafikklyset

Anonymkode: 4dcbc...9b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei nå har jeg laget en tegning av det jeg mente .. 😝 Hvilket felt skal BIL A holde og hvilket felt skal BIL B holde? Begge skal til venstre.

424408057_veikryss-Edited.jpg.77127a77c05bbb1a4b337450e35a4c9f.jpg

Anonymkode: fae0c...a20

Men uansett så har bil A vikeplikt hvis den ikke legger seg helt til venstre, for da blir det filbytte, og må vike for bil B som logisk bør legge seg i midten. Min logikk iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/20/2019 at 11:58 AM, wahaj said:

Men uansett så har bil A vikeplikt hvis den ikke legger seg helt til venstre, for da blir det filbytte, og må vike for bil B som logisk bør legge seg i midten. Min logikk iallfall.

Ja, begge bilene har vikeplikt for hverandre om de velger å bytte fil. Her ville naturlig A kjørt i felt 1 og B kjørt i felt 2

Anonymkode: 4dcbc...9b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...