Jump to content
Sign in to follow this  
Preggo92

Burma

Recommended Posts

Preggo92

Jeg har fått til tyn for dette, men er det ikke greit å fremdeles si Burma? Må man si Myjanmar? Syns det høres så teit ut

Fortsetter under...

AnonymBruker

De fleste sier Myanmar. Hvor greit det ikke er å si Burma, vet jeg ikke. 

Anonymkode: 05aef...d0b

PrinsesseNila

De jeg har møtt som er derfra sier Burma, så jeg lever godt med å si Burma. Har forøvrig også vært der.
Navneendringen fra Myanmar til Burma ble gjort uten folkets samtykke under et ikke-demokratisk militærregime, derav grunnen til at flere stater ikke anerkjenner navnebyttet.

Edited by PrinsesseNila

AnonymBruker
1 minutt siden, PrinsesseNila skrev:

De jeg har møtt som er derfra sier Burma, så jeg lever godt med å si Burma. Har forøvrig også vært der.

De jeg møtte sa Myanmar. Så da er det vel greit med begge deler. 

Anonymkode: 05aef...d0b

aglaea

Slik jeg har forstått det så dekker Myanmar mer hele landet og alle folkeslagene i landet, mens Burma er et navn som ble gitt da engelskmennene hadde koloni der. Burma henviser til burmeserne, som bare er en av folkegruppene i landet (men den største folkegruppen, og den som har styrt landet stort sett), og som gjerne da gjør at resten av folkegruppene føler seg ekskludert, noe de allerede er. Derfor er det gjerne mer rett å si Myanmar. Aung San Suu Kyi vil at man fortsatt skal si Burma, men hun er selv burmeser og er mao ikke fra en undertrykt folkegruppe, og har vel ikke akkurat vist seg å være like demokratisk i det siste som man trodde tidligere.. Men selv bruker jeg egentlig begge deler. Burma er raskere å si, men jeg føler at Myanmar blir mer historisk og politisk korrekt likevel.