Gå til innhold

Mistrives på arbeidet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg misliker jobben min. Jeg miskliker den såpass at jeg heller vil gå på nav frem til jeg får til omskolering. 

Jeg liker den ikke av forskjellige årsaker:

- Leder har en affære med den 10 år yngre ny ansatte. 

- Det er en selvfølge at du vet alt etter det har blitt nevnt en gang. 

- Strengt, altfor optimistisk opplæringsregime. 

- Null toleranse for sykdom. 

Jeg er ganske fersk på denne arbeidsplassen, jeg kommer ikke ordentlig inn i gruppen da gruppen allerede har satt seg. Jeg får ingen oppfølging, før jeg plutselig må kunne svare på alt på stående fot, og blir da stående som en idiot. 

Idag braste jeg sammen i tårer foran leder, da leder skulle "kvalitetsikre" meg, og jeg kunne ikke svare på det aller meste leder spurte om. Jeg føler meg dum, ubrukelig, enstøing og fullstendig tilsidesatt. Jeg gjorde mitt aller beste på å ikke brase sammen, men jeg klarte ikke å holde tilbake når leder forsatte å grave etter om det gikk bra. 

Jeg er veldig flink til å lese meg opp selv, prøver å lære meg det jeg klarer i bedriften, men uten oppfølging så blir det dessverre så som så. 

Jeg lider dessverre av angst, depresjon og svært store søvnvansker, og kan med det søke til NAV om omskolering. Og det er det eneste jeg vil nå. Jeg klarer ikke å se for meg selv i denne jobben i altfor lang tid til. Jeg orker ikke å se på leder og de andre i teamet kun dra opp og frem den andre nyansatte, vedkommende er jo så mye viktigere og flinkere enn meg. 

Jeg har så lyst til å bare slutte å møte opp, er ikke som om det hadde gjort noen skade for teamet akkurat.. 

Ja, dette er en sutre tråd, jeg måtte bare få noe av det ut før en ny jævlig dag på jobb venter.. 

Anonymkode: 6c488...64e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke ta deg en prat med lederen så snart som mulig, og forklare situasjonen? Altså at du sliter med å komme inn i gruppa, føler du ikke har fått tilstrekkelig oppfølging og føler du henger etter rutinemessig? Hva tenker du om det? Det er da en ærlig sak det. Og da prøver du jo i det minste. Kanskje justerer lederen sine krav mot deg i en periode, hvis han eier et snev av forståelse. 

Du burde kanskje ikke nevne dine personlige plager, iallefall hvis det ikke er forståelse for slikt på din arbeidsplass.

Jeg tenker at NAV burde ikke være et mål for deg nå. Du er jo ganske fersk, og når man er fersk på en arbeidsplass så virker som oftest alt bare tungt og uforståelig. I tillegg står man på sidelinja sosialt. Det kommer seg! Du må faktisk bare prøve å gi det litt tid. 
Har du noen du føler du får lettere kontakt med enn andre? Hva med å prøve å finne deg en slags medspiller, som du kan støtte deg ekstra på. Føler du at noen har lettere for å ta imot deg enn andre?

 

Endret av Juks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du jobbet der? Har du snakket med lederen din om dette? Du kan ikke bare slutte, uten å gi lederen din en sjanse. Du må si ifra, på en tydelig måte, ikke pakk det inn. Vær konkret på hva du trenger. Hvis ingenting endrer seg, kan du snakke med NAV. Men det er alltid vanskelig å starte i en ny jobb, det er slitsomt, man føler seg ubrukelig, det tar tid å bli kjent med kollegene. Du mister selvtillit hvis du gir opp med en gang.

Anonymkode: 9a566...aaa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg misliker jobben min. Jeg miskliker den såpass at jeg heller vil gå på nav frem til jeg får til omskolering. 

Jeg liker den ikke av forskjellige årsaker:

- Leder har en affære med den 10 år yngre ny ansatte. 

- Det er en selvfølge at du vet alt etter det har blitt nevnt en gang. 

- Strengt, altfor optimistisk opplæringsregime. 

- Null toleranse for sykdom. 

Jeg er ganske fersk på denne arbeidsplassen, jeg kommer ikke ordentlig inn i gruppen da gruppen allerede har satt seg. Jeg får ingen oppfølging, før jeg plutselig må kunne svare på alt på stående fot, og blir da stående som en idiot. 

Idag braste jeg sammen i tårer foran leder, da leder skulle "kvalitetsikre" meg, og jeg kunne ikke svare på det aller meste leder spurte om. Jeg føler meg dum, ubrukelig, enstøing og fullstendig tilsidesatt. Jeg gjorde mitt aller beste på å ikke brase sammen, men jeg klarte ikke å holde tilbake når leder forsatte å grave etter om det gikk bra. 

Jeg er veldig flink til å lese meg opp selv, prøver å lære meg det jeg klarer i bedriften, men uten oppfølging så blir det dessverre så som så. 

Jeg lider dessverre av angst, depresjon og svært store søvnvansker, og kan med det søke til NAV om omskolering. Og det er det eneste jeg vil nå. Jeg klarer ikke å se for meg selv i denne jobben i altfor lang tid til. Jeg orker ikke å se på leder og de andre i teamet kun dra opp og frem den andre nyansatte, vedkommende er jo så mye viktigere og flinkere enn meg. 

Jeg har så lyst til å bare slutte å møte opp, er ikke som om det hadde gjort noen skade for teamet akkurat.. 

Ja, dette er en sutre tråd, jeg måtte bare få noe av det ut før en ny jævlig dag på jobb venter.. 

Anonymkode: 6c488...64e

Nå er det heldigvis ikke slik at man kan velge å gå på nav bare fordi man mistrives på jobb.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke omskolere deg mistrivselen har med arbeidsmiljøet og gjøre, og ikke selve arbeidet. Prøv å få deg jobb et annet sted og gi det en til sjanse?

Anonymkode: 61d2c...963

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke omskolere deg mistrivselen har med arbeidsmiljøet og gjøre, og ikke selve arbeidet. Prøv å få deg jobb et annet sted og gi det en til sjanse?

Anonymkode: 61d2c...963

Dersom mistrivselen har med arbeidsmiljøet og gjøre, skulle det stå*

Anonymkode: 61d2c...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge har du jobbet der? Har du snakket med lederen din om dette? Du kan ikke bare slutte, uten å gi lederen din en sjanse. Du må si ifra, på en tydelig måte, ikke pakk det inn. Vær konkret på hva du trenger. Hvis ingenting endrer seg, kan du snakke med NAV. Men det er alltid vanskelig å starte i en ny jobb, det er slitsomt, man føler seg ubrukelig, det tar tid å bli kjent med kollegene. Du mister selvtillit hvis du gir opp med en gang.

Anonymkode: 9a566...aaa

Jobbet der i 8 mnd. 

19 timer siden, Traktor skrev:

Nå er det heldigvis ikke slik at man kan velge å gå på nav bare fordi man mistrives på jobb.

Nå er det heldigvis ikke sånn, nei, og det er heller ikke slik. Jeg kan bli sykemeldt nå om jeg ønsker, da jeg har såpass store problemer at fastlege og psykolog helst ser til at jeg går hjemme. Så kan ikke du pakke inn det der en annen plass? 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke omskolere deg mistrivselen har med arbeidsmiljøet og gjøre, og ikke selve arbeidet. Prøv å få deg jobb et annet sted og gi det en til sjanse?

Anonymkode: 61d2c...963

Om du leser hva jeg skriver, så sier jeg ingenting om at omskolering og arbeidsmiljøet går hånd i hånd. Jeg har godt nok grunnlag, om det kalles det, til å aller mest sannsynlig få omskolering da mitt arbeid og arbeidstid er svært ødeleggende for mine allerede svært store søvnvansker. 

Det er dessverre lite jobber ute i mitt yrke nå. 

Ts

Anonymkode: 6c488...64e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobbet der i 8 mnd. 

Ts

Anonymkode: 6c488...64e

Jeg registrerer at du hoppet over alt det viktige jeg skrev i innlegget mitt, så jeg limer det inn på nytt:

"Har du snakket med lederen din om dette? Du kan ikke bare slutte, uten å gi lederen din en sjanse. Du må si ifra, på en tydelig måte, ikke pakk det inn. Vær konkret på hva du trenger. Hvis ingenting endrer seg, kan du snakke med NAV. Men det er alltid vanskelig å starte i en ny jobb, det er slitsomt, man føler seg ubrukelig, det tar tid å bli kjent med kollegene. Du mister selvtillit hvis du gir opp med en gang."

Har du snakket med lederen din om dette?

Anonymkode: 9a566...aaa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge har du jobbet der? Har du snakket med lederen din om dette? Du kan ikke bare slutte, uten å gi lederen din en sjanse. Du må si ifra, på en tydelig måte, ikke pakk det inn. Vær konkret på hva du trenger. Hvis ingenting endrer seg, kan du snakke med NAV. Men det er alltid vanskelig å starte i en ny jobb, det er slitsomt, man føler seg ubrukelig, det tar tid å bli kjent med kollegene. Du mister selvtillit hvis du gir opp med en gang.

Anonymkode: 9a566...aaa

Selvfølgelig kan man det.

Anonymkode: 311b0...b3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan man det.

Anonymkode: 311b0...b3e

TS vil "heller gå på nav frem til jeg får til omskolering". Klart man bare kan slutte, men da får man karantene på dagpenger, og det blir vanskeligere å få neste jobb, fordi neste arbeidsgiver vil mistenke (med rette!) at TS bare gir opp.

Anonymkode: 9a566...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS vil "heller gå på nav frem til jeg får til omskolering". Klart man bare kan slutte, men da får man karantene på dagpenger, og det blir vanskeligere å få neste jobb, fordi neste arbeidsgiver vil mistenke (med rette!) at TS bare gir opp.

Anonymkode: 9a566...aaa

Ikke slutte, ts kan sykemelde seg opp til et år, deretter kommer aap og prøving med tilrettelagt arbeid/ annet jobb...går ikke dette blir det snakk om muligheten ufør.

For all del, ikke si opp, da blir det vanskeligere å få hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdningen din i denne tråden viser at du heller vil sutre og få støtte til det enn å være løsningsorientert og rette opp i problemene. 

Hvis det er så enkelt for deg å få sykemelding og omskolering fra nav, hvorfor gjør du ikke bare det da? Ingen her som må gi deg tillatelse til det. Eller er det fordi du skjønner at det ikke er så enkelt? Ingen kan garantere deg dekket omskolering fra nav pga depresjon og angst. I så fall skulle halve Norge fått omskolering. 

Snakk med sjefen din. Fungerer ikke det får du gå til legen. Så ser du hvor du kommer lengst. I tillegg bør du være så oppegående at du starter å søke nye jobber om du virkelig vil bort der ifra. Det er ingen som fikser ting for deg. Du må gjøre det selv.

Anonymkode: baf82...9c1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som droppet å lese siste setningen ser jeg. 

Ja, dette er en sutre tråd. 

Og jeg ler meg skakk av dere som gir tips etter tips uten å vite en drit om situasjonen. 

Jeg kan ikke jobbe i mitt yrke, har prøvd 5 forskjellige arbeidsplasser, 4 forskjellige skift planer, det går ikke! Jeg får ikke sove. 

Så gratulerer, kg, dere er jævlig flinke på å bare finne ut en sannhet som ikke har røtter i virkeligheten. 

Nå er jeg nok en gang lagt inn på psyk pga søvnmangel, og er herved sykemeldt, og skal ikke tilbake i arbeid i det yrket jeg er utdannet til. 

Igjen, gratulerer, dere er sabla gode til å finne deres egen sannhet. 

Anonymkode: 6c488...64e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere som droppet å lese siste setningen ser jeg. 

Ja, dette er en sutre tråd. 

Og jeg ler meg skakk av dere som gir tips etter tips uten å vite en drit om situasjonen. 

Jeg kan ikke jobbe i mitt yrke, har prøvd 5 forskjellige arbeidsplasser, 4 forskjellige skift planer, det går ikke! Jeg får ikke sove. 

Så gratulerer, kg, dere er jævlig flinke på å bare finne ut en sannhet som ikke har røtter i virkeligheten. 

Nå er jeg nok en gang lagt inn på psyk pga søvnmangel, og er herved sykemeldt, og skal ikke tilbake i arbeid i det yrket jeg er utdannet til. 

Igjen, gratulerer, dere er sabla gode til å finne deres egen sannhet. 

Anonymkode: 6c488...64e

I know...føler med deg. Håper du kommer ut av det og kan fokusere på deg selv nå. 

Anonymkode: e21cf...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere som droppet å lese siste setningen ser jeg. 

Ja, dette er en sutre tråd. 

Og jeg ler meg skakk av dere som gir tips etter tips uten å vite en drit om situasjonen. 

Jeg kan ikke jobbe i mitt yrke, har prøvd 5 forskjellige arbeidsplasser, 4 forskjellige skift planer, det går ikke! Jeg får ikke sove. 

Så gratulerer, kg, dere er jævlig flinke på å bare finne ut en sannhet som ikke har røtter i virkeligheten. 

Nå er jeg nok en gang lagt inn på psyk pga søvnmangel, og er herved sykemeldt, og skal ikke tilbake i arbeid i det yrket jeg er utdannet til. 

Igjen, gratulerer, dere er sabla gode til å finne deres egen sannhet. 

Anonymkode: 6c488...64e

Uff da, men nå må du prøve å ta vare på deg selv...det ordner seg nå. Gå ut sykemelding, gå til div behandlere og få dokumentasjon på at du er syk for denne typen jobb så har du en del papirer når aap perioden begynner. Jo mer du får avklart jo lettere for nav å hjelpe når du kommer til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg TS, har kjent p noe lignende. Og man skal ikke gå å mistrives i noe som er så stor del av livet. Å slutte pga mistrivsel og dårlig ledelse er helt greit i mine øyne. 

Anonymkode: c2e28...8cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 11/17/2019 at 5:45 PM, AnonymBruker said:

Jobbet der i 8 mnd. 

Nå er det heldigvis ikke sånn, nei, og det er heller ikke slik. Jeg kan bli sykemeldt nå om jeg ønsker, da jeg har såpass store problemer at fastlege og psykolog helst ser til at jeg går hjemme. Så kan ikke du pakke inn det der en annen plass? 

 

Anonymkode: 6c488...64e

Dette skjønner alle at er tull.

Når det gjelder jobben: snakk med lederen din om hvordan du opplever situasjonen. Er det en seriøs bedrift, vil det være i lederens interesse å få deg til å fungere optimalt. Det finnes dessverre dårlige bedrifter, og det er vanskelig for oss som ikke kjenner den, å vite om dette er en sånn. I så fall er det bedre å gå videre til noe annet, i stedet for å bli psyket ned.

Anonymkode: 3526c...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...