AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #1 Skrevet 16. november 2019 Må man ha en fastlege eller kan man bare velge å gå privat til en random lege ved behov? Anonymkode: e87ba...f43
Kaisada Skrevet 16. november 2019 #2 Skrevet 16. november 2019 Du kan velge å stå utenfor ordningen, men da blir du ikke prioritert, og noen fastleger vil nekte deg time før du står på lista. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #3 Skrevet 16. november 2019 Hvis du har råd kan du selvsagt bruke en privat lege i stedet, men det lønner seg uansett å holde seg til én lege. Ellers vil sykdom raskt bli oversett/vanskelig å få korrekt oppfølging. Men alt i alt virker det helt idiotisk å ikke ha fastlege. Per i dag er fastlegen nøkkelpersonen som hjelper deg eller hjelper deg videre nesten uansett hva som feiler deg og hva du trenger. Anonymkode: b1aa3...fdd 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #4 Skrevet 16. november 2019 + at du betaler mye høyere egenandel hos andre leger, og det vil være vanskelig å få time hos noen som er del av fastlegeorningen. Det reelle alternativet er å betale fra 750 - 2000 kroner pr. konsultasjon hos lege som står utenfor ordningen. Anonymkode: dfc2d...24f 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #5 Skrevet 16. november 2019 4 minutter siden, Kaisada said: Du kan velge å stå utenfor ordningen, men da blir du ikke prioritert, og noen fastleger vil nekte deg time før du står på lista. Går man til en fastlege når man går privat? Kan man ikke bare bestille seg time på nett på et medisinsk senter? Skulle man få kreft så får man vel behandling på et sykehus? Anonymkode: e87ba...f43
CabinCruiser Skrevet 16. november 2019 #6 Skrevet 16. november 2019 Hvorfor vil man evt ikke ha fastlege ?
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #7 Skrevet 16. november 2019 2 minutter siden, CabinCruiser skrev: Hvorfor vil man evt ikke ha fastlege ? Kanskje fordi det ikke er noen gode ledige leger der man bor. Anonymkode: d890b...198 2
Kaisada Skrevet 16. november 2019 #8 Skrevet 16. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Går man til en fastlege når man går privat? Kan man ikke bare bestille seg time på nett på et medisinsk senter? Skulle man få kreft så får man vel behandling på et sykehus? Anonymkode: e87ba...f43 Jo du kan velge å betale over 1000,- for en time, men hvis du skulle få kreft vil jeg anbefale deg en lege du da har fast, og det er dyrt nok å ha kreft om ikke en skal betale ekstra pr time. Fastlege er en rettighet, ikke en plikt. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #9 Skrevet 16. november 2019 Just now, Kaisada said: Jo du kan velge å betale over 1000,- for en time, men hvis du skulle få kreft vil jeg anbefale deg en lege du da har fast, og det er dyrt nok å ha kreft om ikke en skal betale ekstra pr time. Fastlege er en rettighet, ikke en plikt. Takk for informasjon. Vet du hvordan legejournaler og epikriser blir håndtert dersom man hopper av fastlegeordningen. Vil en ny privatlege ha tilgang til gamle epikriser og journal? Anonymkode: e87ba...f43
C8H10N4O2 Skrevet 16. november 2019 #10 Skrevet 16. november 2019 Hvis du har en helsetilstand som tilsier at du trenger regelmessig/hyppig oppfølging av lege er fastlegen gull verdt. Går du til lege annenhver år, og knapt det, er det kanskje ikke like viktig. Her jeg bor er det stort sett et par turnusleger på legekontoret, og de er sannsynligvis enklere å få tilfeldige timer hos.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #11 Skrevet 16. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for informasjon. Vet du hvordan legejournaler og epikriser blir håndtert dersom man hopper av fastlegeordningen. Vil en ny privatlege ha tilgang til gamle epikriser og journal? Anonymkode: e87ba...f43 Hvis det er det du er redd for kan du bare bytte fastlege og si at du IKKE ønsker journal overført til ny fastlege. Det velger man selv, men det overføres som regel automatisk om man ikke sier noe. Privat lege har ikke tilgang til noe som helst. På godt og vondt. Anonymkode: b1aa3...fdd
Kaisada Skrevet 16. november 2019 #12 Skrevet 16. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk for informasjon. Vet du hvordan legejournaler og epikriser blir håndtert dersom man hopper av fastlegeordningen. Vil en ny privatlege ha tilgang til gamle epikriser og journal? Anonymkode: e87ba...f43 De vil antagelig spørre etter de, særlig om det gjelder kroniske plager og sykdom, og da også ifht utskriving av A og B-preparater. Noe finnes også tilgjengelig for legene, men det kan du sjekke på helsenorge.no. Det gjelder muligens epikriser og noen journalnotat samt medisinhistorikk. Du kan sperre for innsyn pånoe, men det vil nok spørres om hvorfor du ikke ønsker dele. Det finnes mange gode grunner for å sperre så det trenger ikke være noe problem, men altså en fordel for legen å vite noe om historikk.
CabinCruiser Skrevet 16. november 2019 #14 Skrevet 16. november 2019 Klarer ikke å skjønne problemet verken med å ha fastlege, bytte fastlege, la nye leger få innsyn i journal eller ikke ha fastlege. Det jeg ser problemet i er pasienter som ikke vil gi fra seg journalen. Dere sørger altså selv for at legen ikke kan behandle dere på en adekvat måte. Noe informasjon i journal er ganske jævla viktig for legene å ha.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #15 Skrevet 16. november 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er det du er redd for kan du bare bytte fastlege og si at du IKKE ønsker journal overført til ny fastlege. Det velger man selv, men det overføres som regel automatisk om man ikke sier noe. Privat lege har ikke tilgang til noe som helst. På godt og vondt. Anonymkode: b1aa3...fdd Nei, journalen overføres ikke automatisk. Legen har ikke lov til å gi ut journalen eller deler av journalen om ikke pasienten godkjenner det. Man må selv be om utskrift, hente den og betale for utskriften av journalen og levere den til den nye legen. Anonymkode: 43a3a...a2b 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #16 Skrevet 16. november 2019 Jeg har fastlege, men har aldri vært der. Bor i Oslo og bruker Dr. Dropin ved behov. Er frisk og trenger bare lege når jeg har influensa og trenger sykemelding, og den type enkle, forbigående ting. Jeg orker ikke forholde meg til fastlegekontor med masse andre pasienter, aaaaaaaaaaltid forsinkelser, time tre uker frem i tid om man ikke har ekstremt flaks med når man ringer og leger som har 2500 pasienter på lista si og er stressa og overarbeidet. Betaler litt mer for legetime, men det har jeg mer enn god nok råd til. Anonymkode: ae733...6b2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå