Gå til innhold

Varsling kritikkverdige forhold - dårlig ledelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forlot en lederjobb jeg hadde hatt i 10 år i vår etter en veldig stor uenig med styret om driften. Da det ble kjent at jeg hadde sagt opp, var det en ansatt som jobbet sterkt for å få jobben min, og fikk den. Dette var en person som ingen av de andre ansatte hadde tillit til eller følte seg komfortable med. Etter overtakelsen gikk det veldig fort nedover, og flere ansatte sa opp og fant seg nye jobber.
 

Jeg har blitt godt informert om tingenes tilstand i etterkant og skjønner at ikke alt er slik det skal være med hensyn på driften og ledelsen. Virksomheten ble solgt til nye eiere i september som siden har jobbet for å endre mange av tingene. Men lederen er ett tilbakeheng.

Nå står jeg i den situasjon at de vanlige ansatte har henvendt seg til meg for råd om hva de skal gjøre, siden de ikke lengre er motiverte eller får lov å utføre jobben sin. Det de beskriver er ett tyranni hvor de ikke står fri til å gjøre noe som helst og at de blir stående som ansvarlig for det nye styret fordi denne lederen ikke utøver jobben slik han skal. De klarer derfor heller ikke å innfri målene til budsjett og leveranse, noe osm gjør at hverdagen deres er preget av kontinuerlig press og trusler.

La oss slå fast en ting først: Ja, det er egentlig illjolalt av de ansatte å komme til meg med dette. Men, jeg tror de er veldig fortvilet og søker støtte og hjelp i den personen som var en konstant figur i 10 år og som løste problemene som kunne oppstå, kanskje litt vel mye til tider. Jeg var heller ikke verdens beste leder, men jeg løy og bedro de aldri.

Vi kan videre slå fast at jeg har egentlig ingenting med dette, siden jeg har begynt i en ny jobb og har det egentlig fint. Det er for meg bare vanskelig å "legge vekk" 10 år av livet mitt på ett par mnd og personer som har vært en del av livet mitt hver dag i 10 år klarer jeg ikke å avvise på flekken.

Noen av de tingene de har fortalt meg er rett og slett grove og kvalifiserer til avskjed på dagen. Økonomisk utroskap f.eks. Dette kan forøvrig bevises. Andre ting er måten å håndtere folk på, misbruk (f.eks kreve at en ansatt vasker bilen til leder i arbeidstiden - jepp, det skjer, i Norge, i 2019), trusler om oppsigelse, manglende evne til å jobbe frem resultater osv.

Det ville egentlig vært uansvarlig av meg å ikke melde dette videre til det nye styret. Samtidig er det ett tillitsbrudd ovenfor de ansatte, og hvilke konsekvenser får det for de om jeg melder fra? Jeg har oppfordret de til å lese seg opp på varsling av kritikkverdige forhold og stå i samla flokk til styret om dette. Det hører med til historien at det nye styret har henvendt seg til meg for informasjon om div ting og at samtalen om denne lederen har vært gjort mellom meg og styret, og også fra mange andre steder.

Kinkig situasjon det her. Det er jo så vanskelig å ordne opp i sånne her ting. Skal man varsle eller skal man ikke?

 

Anonymkode: b8f3b...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har sluttet. Ta av glorien, og send dine game medarbeidere riktig vei: verneombud, tillitsvalgte, fagforening eller politi. Alt avhengig av hva problemet er. 

Anonymkode: 61136...b25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2019 den 19.24, AnonymBruker skrev:

Du har sluttet. Ta av glorien, og send dine game medarbeidere riktig vei: verneombud, tillitsvalgte, fagforening eller politi. Alt avhengig av hva problemet er. 

Anonymkode: 61136...b25

Støttes. Dette er ikke ditt problem. Og du vil ikke like å stå i det når det begynner å brenne. Du har gjort ditt ved å be de ansatte varsle. De kan varsle Arbeidstilsynet om grove tilfeller.

Anonymkode: 6d837...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke lenger noen part i dette, det eneste du kan gjøre er å varsle arbeidstilsynet om du vet om kritikkverdige forhold som sjikane, trusler etc. Dersom du skal si fra for dine gamle kolleger må de uansett være forberedt på det og helst så samlet, så de kan jo egentlig like gjerne si fra selv. Økonomisk utroskap/kriminalitet tipser du politiet om, så får de eventuelt etterforske om de mener det er hold i det før det evt. tas ut siktelse. Dette bør du vurdere, siden man er pliktig til å varsle om utroskap man kjenner til. Men du bør gå varsomt frem, og jeg ville ikke ha sendt inn bevis selv, da skjønner styret med en gang hvem som har gjort det. Kun et anonymt tips til Politiet som kan se videre på det. 

Anonymkode: eaf88...ad7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...