Gå til innhold

Nygravid og nattevakt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere som jobber som nattevakt og er gravide? Leser at dette øker faren for spontanabort, men føler ikke jeg vil fortelle om graviditeten til arbeidsgiver så tidlig heller... Noen råd? Beroligende ord? 😕 

Anonymkode: 147f8...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sannsynligheten er jo likevel liten.

»“Working night shifts seems to carry an increased risk of spontaneous abortion — but the magnitude is not alarming. Among 100 women with night shifts we would expect one extra case than among women only working day shifts, namely in the range of five rather than four spontaneous abortions after gestational week eight,” Molenberg Begtrup said.»

https://www.healthline.com/health-news/night-shift-work-can-increase-risk-of-miscarriage

Anonymkode: 46d19...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhenger jo veldig av nattevaktene dine. Både hvor ofte, hvor lenge, og hvor tøffe. Mine er på 19 timer, og da jeg var gravid fant jeg på noen unnskyldninger i starten slik at jeg byttet noen timer med en kollega (kollegaen gikk noen timer utover kvelden for meg, så kom jeg senere, og så byttet vi en annen dag). De gangene jeg hadde flere netter i strekk (de er kortere, men tunge, utgjør oppimot 40 timer på 3 dager) fikk jeg tilrettelagt (slapp 1 av 3), men det var i samråd med sjefen. Så sjefen fikk vite det tidlig, men det var ikke noe problem. 

Anonymkode: d692e...f19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med søvn etter nattevakt. I tillegg hadde jeg svangerskapskvalme. Fikk legeerklæring på fritak fra natt slik at arbeidsgiver måtte tilrettelegge uten at det ble et økonomisk tap for meg. Var 6 uker på vei når jeg var hos legen og fikk denne erklæringen. 

Anonymkode: 6c908...a7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev: