Gå til innhold

Nygravid og nattevakt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere som jobber som nattevakt og er gravide? Leser at dette øker faren for spontanabort, men føler ikke jeg vil fortelle om graviditeten til arbeidsgiver så tidlig heller... Noen råd? Beroligende ord? 😕 

Anonymkode: 147f8...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sannsynligheten er jo likevel liten.

»“Working night shifts seems to carry an increased risk of spontaneous abortion — but the magnitude is not alarming. Among 100 women with night shifts we would expect one extra case than among women only working day shifts, namely in the range of five rather than four spontaneous abortions after gestational week eight,” Molenberg Begtrup said.»

https://www.healthline.com/health-news/night-shift-work-can-increase-risk-of-miscarriage

Anonymkode: 46d19...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhenger jo veldig av nattevaktene dine. Både hvor ofte, hvor lenge, og hvor tøffe. Mine er på 19 timer, og da jeg var gravid fant jeg på noen unnskyldninger i starten slik at jeg byttet noen timer med en kollega (kollegaen gikk noen timer utover kvelden for meg, så kom jeg senere, og så byttet vi en annen dag). De gangene jeg hadde flere netter i strekk (de er kortere, men tunge, utgjør oppimot 40 timer på 3 dager) fikk jeg tilrettelagt (slapp 1 av 3), men det var i samråd med sjefen. Så sjefen fikk vite det tidlig, men det var ikke noe problem. 

Anonymkode: d692e...f19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med søvn etter nattevakt. I tillegg hadde jeg svangerskapskvalme. Fikk legeerklæring på fritak fra natt slik at arbeidsgiver måtte tilrettelegge uten at det ble et økonomisk tap for meg. Var 6 uker på vei når jeg var hos legen og fikk denne erklæringen. 

Anonymkode: 6c908...a7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Avhenger jo veldig av nattevaktene dine. Både hvor ofte, hvor lenge, og hvor tøffe. Mine er på 19 timer, og da jeg var gravid fant jeg på noen unnskyldninger i starten slik at jeg byttet noen timer med en kollega (kollegaen gikk noen timer utover kvelden for meg, så kom jeg senere, og så byttet vi en annen dag). De gangene jeg hadde flere netter i strekk (de er kortere, men tunge, utgjør oppimot 40 timer på 3 dager) fikk jeg tilrettelagt (slapp 1 av 3), men det var i samråd med sjefen. Så sjefen fikk vite det tidlig, men det var ikke noe problem. 

Anonymkode: d692e...f19

Forstår ikke hvordan du klarer å få en nattevakt til å vare i 19 timer. Heller ikke nattevakt 40 timer over 3 dager er mulig🤔 Er det døgnvakter du egentlig snakker om? Har dere da sovende nattevakt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg slet med søvn etter nattevakt. I tillegg hadde jeg svangerskapskvalme. Fikk legeerklæring på fritak fra natt slik at arbeidsgiver måtte tilrettelegge uten at det ble et økonomisk tap for meg. Var 6 uker på vei når jeg var hos legen og fikk denne erklæringen. 

Anonymkode: 6c908...a7e

Arbeidsgiver må jo ikke tilrettelegge. Har han ikke mulighet må du gå hjemme med svangerskapspenger så lenge det er arbeidsoppgavene (eller tidene) som gjør at du ikke kan utføre de som gravid. Er du syk, så må du ha sykemelding. Arbeidsgiver plikter å tilrettelegge om det går for driften og han ikke har økonomiske tap med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Alvario skrev:

Forstår ikke hvordan du klarer å få en nattevakt til å vare i 19 timer. Heller ikke nattevakt 40 timer over 3 dager er mulig🤔 Er det døgnvakter du egentlig snakker om? Har dere da sovende nattevakt?

Dette er vakter som sykehuslege. Nattevakt er kanskje feil begrep, men det er jo kveld+natt i samme vakt. 19 timer er maks man kan gå aktivt, men det er mange lokale varianter. 40 timer over 3 dager er også mulig, i legenes vernebestemmelser er det maks 60 timer på en uke, 8 timer mellom vaktene, og 28 timer sammenhengende fri i løpet av en uke. 

https://beta.legeforeningen.no/jus-og-arbeidsliv/arbeidsforhold/arbeidstid/arbeidstid-for-sykehusleger/#19418

Anonymkode: d692e...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber nattevakt å er gravid. Snakket med legen min om det tidlig i svangerskapet, å hun sa at så lenge det var trygt for meg og barnet, at jeg fikk sove godt etter vakt og følte meg bra så var det ikke noe problem.

Har til nå hatt et enkelt svangerskap. Ingen plager annet enn urolige ben og litt halsbrann. Jeg er nå 17+1. 
 

Jeg jobber på institusjon for ungdom med ulike utfordringer (rus, vold, omsorgssvikt ol.) Frem til nå har jeg følt meg trygg og har faktisk sovet bedre etter vakt nå enn før jeg ble gravid, men nå har situasjonen endret seg og det er trykk hele vakta (10 timer) og jeg er helt utslitt i både kropp å hode og klarer ikke hente meg inn til neste vakt. Så pr nå vurderer jeg å snakke med lege igjen for å høre om jeg bør sykemeldes, jobbe redusert eller fortsette.

Så det er som de andre her sier, det kommer ann på jobben, risikoen og restitusjonen etter vakt.

Anonymkode: 01a0f...2a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Alvario skrev:

Arbeidsgiver må jo ikke tilrettelegge. Har han ikke mulighet må du gå hjemme med svangerskapspenger så lenge det er arbeidsoppgavene (eller tidene) som gjør at du ikke kan utføre de som gravid. Er du syk, så må du ha sykemelding. Arbeidsgiver plikter å tilrettelegge om det går for driften og han ikke har økonomiske tap med det.

Klart arbeidsgiver må tilrettelegge, de har tilretteleggingsplikt så langt det går. Hvis ikke det går er det omplassering, svangerskapspenger eller sykemelding. Arbeidstaker skal ikke tape på å få tilrettelegging, så om du må flyttes fra nattevakt til dagvakt skal du beholde tillegg. 

https://www.arbeidstilsynet.no/tema/graviditet-og-arbeidsmiljo/

Anonymkode: 6c908...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok kontakt med jordmor å fikk beskjed om at nattevakt var greit så lenge man sov godt etterpå. Mistet på nattevakt i uke 8+. Har heller ikke klart å blitt gravid de 8 mnd etter spontan aborten. Fått beskjed fra legen om å finne ny jobb desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Alvario skrev:

Arbeidsgiver må jo ikke tilrettelegge. Har han ikke mulighet må du gå hjemme med svangerskapspenger så lenge det er arbeidsoppgavene (eller tidene) som gjør at du ikke kan utføre de som gravid. Er du syk, så må du ha sykemelding. Arbeidsgiver plikter å tilrettelegge om det går for driften og han ikke har økonomiske tap med det.

Noe så feil 😆

Anonymkode: 40101...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Klart arbeidsgiver må tilrettelegge, de har tilretteleggingsplikt så langt det går. Hvis ikke det går er det omplassering, svangerskapspenger eller sykemelding. Arbeidstaker skal ikke tape på å få tilrettelegging, så om du må flyttes fra nattevakt til dagvakt skal du beholde tillegg. 

https://www.arbeidstilsynet.no/tema/graviditet-og-arbeidsmiljo/

Anonymkode: 6c908...a7e

Var det ikke det jeg skrev da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...