Gå til innhold

blodtypedietten

smil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hehe... jeg gleder meg til å se hva fortsettelsen p denne trenden blir, jeg...

Øyenfargedietten?

Hårfargedietten?

Skonummerdietten?

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er enig i at det finnes mye rart på "slankemarkedet", men tror faktisk at denne "dietten" kan være noe. Klikket meg inn her for å lese svaret fra deg, men det kunne jeg jo egentlig spart meg for. Ble ikke mye klokere nei.

Smil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest florence

Sorry, men er nok enig med Arnie. Med den kunnskap som finnes i dag , så vet vi jo at normalt kosthold kombinert med trening er den beste måte å slanke seg på. Vet gså at hvis en skal følge så spesielle dietter, så blir det vanskelig å følge opp i praksis. Hva gjør du når du blir budt bort, når du er på ferie o.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tror jeg Fedon A. Lindberg er inne på noe. (Søk på google om du ikke kjenner til ham, men han er vel velkjent for de fleste nå, tror jeg)

Han snakker forøvrig ikke om å gå på diett, men å legge om kostholdet på permanent basis, spise sunt også videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei smil

For å komme med et adekvat svar her.

Så har jeg tittet i boken (fikk låne den av mamma), veldig interessant lesning. Jeg er en typsik skeptiker, men dette tror jeg har noe for seg. Mye forsking ligger bak disse blodtypediettene. Men, jeg følger den ikke. Og grunnen er at vi er to personer i dette husholdet med to forskjellige blodtyper. Jeg er B og sambo A. Det betyr at vi måtte legge opp to forskjellige matlager og det synes jeg blir mye pes. Det jeg tålte, tålte ikke han og omvendt, skjønner? Så da gidder jeg ikke. Men hvis du er alene og motivert for det, så vil jeg anbefale det. Hadde en tidligere sjef som hadde god effekt av denne dietten, men da må den følges. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først og fremst ,- jeg har også hørt om denne dietten og tror virkelig det har noe for seg. Det er tydelig at vi er forekjellige og tåler forskjellig mat. Jeg anbefaler deg å prøve den, men vet ikke helt hvor du skal henvende deg, da. Søk på nettet, kanskje ? Hvis du ikke har gjort det ?

Evt. helsenett av noe slag ?

Evt. høre med homeopater, naturterapeuter el. ?

P.S : Synes det var mange negative forslag her, bla.a fra Arnie. Hvorfor kaster dere bort tiden på slikt tøys ? Smil var klart interessert i å høre om dietten, ikke merkelige kommentarer ! Dere kunne latt vær å svare!

Ellers slutter jeg meg til Care`s svar

:D

Hilsen Kattepus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, Kattepus - du har vel rett i at jeg kanskje ikke burde "våse-svare" slik, når spørsmålet var seriøst stilt. Men når jeg ser slikt, blir jeg faktisk "fliren".

Jeg gjorde et kjapt søk på nettet nå, og fant en relativt "knusende" artikkel om dette fra legehold: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LTS...._SEKS_ID=258321

Jeg oppfordrer dere til å lese denne artikkelen, og så gjøre opp deres egen mening, før dere putter penger i lomma på opphavsmannen ved å kjøpe boka hans.

Nå er det vel en del av dere som hevder at dette er "utenfor det leger forstår og gidder sette seg inn i", at det er mer mellom himmel og jord osv... Det er for så vidt en interessant nok diskusjon.

Men når opphavsmannen i sin bok gir inntrykk av å ha vitenskapelig grunnlag å bygge teorien sin på, og dette lett kan "plukkes fra hverandre" som tøv - vel... skal vi da ta det alvorlig?

Det er for all del flott at folk er opptatt av kosthold, men å avholde seg fra enkelte ellers sunne matvarer pga dette - nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Arnie.

Jøssenam for en lang artikkel. Er du lege ?

Vet du i såfall at de fleste leger ser med arge blikk på naturmedisin ?

(dette gjelder da ikke de smartingene som faktisk er både lege og homeopat / naturmedisiner). Du skjønner at flest leger HAR knusende ord å si om naturmedisin og deres teorier.

Få en naturmedisiners blikk på dette i tillegg, så skal jeg velvillig lese HELE artikkelen. Jeg har fått nok av leger som fordømmer naturmedisin.

Vennlig hilsen fra Kattepus, helsesekretær, naturmedisintilhenger og kommende kjemiingeniør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan vel koste på oss å lime inn konklusjonen fra artikkelen, som altså er skrevet av:

Torolf Moen

Institutt for laboratoriemedisin

Det medisinske fakultet

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Trondheim

Temmelig klar tale...

"Konklusjon

Hva skal så helhetsvurderingen av D'Adamos verk bli? Etter min mening er det peneste man kan si om boken at den er meget sterkt preget av fantasi. Riktignok finnes det en del elementer også av riktig medisinsk informasjon, men når dette oftest kobles opp mot blodtyper på en måte som ikke på noen måte er rettferdiggjort, så blir også dette galt. Noen hederlige unntak finnes det riktignok i form av utsagn som "alle kvinner kommer i overgangsalder uansett hvilken blodtype de har" eller "alle blodtyper kan få forstoppelse under visse forhold". Når D'Adamo presenteres som en kjent forsker og vitenskapsmann, så er det forståelig at mennesker med begrensede muligheter til innsikt i problematikken vil tro at det han forteller er riktig. Er det så verre at folk prøver seg på noen rare diettopplegg enn at de bruker hårsjampo med vitaminer eller tror at deres skjebne er bestemt i et stjernebilde? Når folk henvender seg til blodbanken for å få sine barn blodtypet slik at de kan settes på blodtypediett, så blir man uvilkårlig betenkt, og når man av D'Adamos kasuistikker ser hva dette tankegods brukes til, så er det vanskelig å la være å oppfatte det hele som grov svindel. Av D'Adamos kasuistikker kan vi se at han med sitt diettopplegg blant annet behandler barn med ørebetennelse som ikke skal bruke antibiotika, lupus, diabetes, Crohns sykdom, magesår, AIDS-pasient som er redd for å bruke AZT, levertransplantert kreftpasient som slutter å ta medisiner. Alt dette er alvorlige tilstander som krever kvalifisert medisinsk behandling. Selv heksedoktorene i Soweto i Sør-Afrika er beskjedne nok til å annonsere at de behandler alle sykdom mer bortsett fra AIDS."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinn
helsesekretær, naturmedisintilhenger og kommende kjemiingeniør

Kattepus! Som kommende kjemiingeniör burde du se vekten i å före vitenskaplige bevis for sine påstander. Det er ikke sikkert denne legen kun har rett, men han har i alle fall grunnlagt sine påstander i andres forskningsresulteter, noe som er grunnleggende for en hver forsker.

Dermed er det egentlig opp til "tilhengere" å vise til at det finns grunnlag i forskning og historie for å trekke de konklusjoner d'Ardarno gjör.

Det er vel verdt å lese artikkelen, faktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattepus,

Jeg er ikke lege, men ingeniør.

Med min bakgrunn forarger det meg når noen (uansett om det er innen medisinske eller andre sammenhenger) bevisst legger frem vrøvl og kaller det vitenskap - noe som pussig nok ofte skjer idet de har noe å selge, f.ek.s en bok... Til et klientell som helt ukritisk svelger unna. Slikt kalles svindel.

Forstå meg rett: Det jeg reagerer mest på er altså ikke påstanden om at det kan være en sammenheng mellom blodtype og anbefalt kosthold (selv om hjeg personlig velger å ikke tro på det), derimot reagerer jeg sterkt på at argumentene som føres i marken gjøres i form av "liksom-vitenskap" som nok antagelig er bevisst "oppkok" som skal gi inntrykk av at vi snakker om "hard facts".

Forsøk å se forskjellen mellom denne diskusjonen, og det du sier om leger "ikke liker naturmedisin". Det er en helt annen sak, etter min mening - som vi gjerne kan diskutere på en egen tråd - og hvor jeg faktisk tror vi kommer til å være relativt enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, dette var jo interessant. Skal lese den artikkelen når jeg får tid. Forøvrig har jeg også tro på det Dr. Fedon Lindberg skriver. Har lest en av bøkene hans, og prøver å følge rådene hans (ikke fanatisk). Kanskje jeg skal holde meg til det. Bor ikke alene, nei, og vi har ikke samme blodtype, så det blir vel litt tungvint med den blodtypedietten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...