Gå til innhold

Bli kvitt negative tankemønstre?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, sliter noen ganger med negative tankemønstre. F.eks som ingen liker meg. Gjort det en stund. Kan sikkert også komme av mobbing i oppveksten og diverse. Hvordan bli kvitt negative tankemønstre? Og bli mer komplett og lykkelig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, Cinnamondiva skrev:

Hei, sliter noen ganger med negative tankemønstre. F.eks som ingen liker meg. Gjort det en stund. Kan sikkert også komme av mobbing i oppveksten og diverse. Hvordan bli kvitt negative tankemønstre? Og bli mer komplett og lykkelig?

Auda, det høres ikke bra ut nei. Jeg har selv slitt med det, den forsvant gradvis når jeg begynte med positiv-tanke trening. Jeg vet det er lett å si det, men ville bare oppmuntre deg at det finne håp. har du negative venner også? Ikke for å være for hard, men dem kuttet jeg ut, oppsøkte glede og venner som fikk meg til å føle meg bra, så mye på humor. Jeg var så heldig og hadde en mentor, har du en venn som kan være din mentor? Jeg er idag total forandret, men forstår meget godt hvordan du har det👌

Skrevet

Vel, ja har hatt en rekke dårlige venner. Men har heldigvis kuttet dem ut og mange menn har heller ikke vært så snille mot meg. Jeg er slltid hyggelig først og prøver å være så blid som mulig. Egebtlig en sprudlende person som en gang hadde mye livsglede. Virker som er mønster at folk er slemme😭 hadde også en venn som truet meg med våpen. Hadde ikke gjort han noe. Og vil også så gjerne finne kjærligheten. Men noe må nødt å forandres. Og jeg trives ikke helt heller i byen min som jeg bor i. Bor i Halden  og er litt dårlig miljø her noen steder vurderer å flytte til en annen by og starte et nytt liv. Men hvordan fungerer positiv tanke trening, hvordan gjorde du det? Vel har en kompis som er en slags mentor for meg. Men hadde trengt kanskje en profesjonell en. 

Skrevet

Kognitiv terapi er det som snur neg tanker 

Anonymkode: ab6c5...91f

Gjest theTitanic
Skrevet

Så reklame for en app for det nå nylig. Mindfulness - positiv tenking app. Og det står det er for å bryte negative tankemønstre. Det stod noe om å sette seg delmål osv.  Jeg har den ikke selv så kan ikke si noe annet enn at det finnes. Husker ikke hva den het så du må søke på ordene og se hva du finner. 

Skrevet

Spørs hvor mottakelig du er sånn iforhold til behandlingsmåte. Husk at litt medisin i form av kunnskap kan være til hjelp, men for mye medisin i form av kunnskap virker mot sin hensikt. Livet er uendelig enkelt, men pga tillærte elementer av ulike årsaker så har vi gjort livet til en vanskelig knute vi ikke klarer å løse opp igjen.

Noen kan få hjelp ved kognitiv behandling. Andre trenger andre metoder. Feks. noen kan hjelpes med litt veiledning fra noen som dette: (ikke alle får utbytte av det samme, så man må prøve hva som er best for en selv)

Anonymkode: 7a4b0...808

Skrevet

Ok tusen takk for svar. Skal lese litt mer på kognitiv terapi. Prøvd mindfullness og det merker at det hjelper litt på. Men skal undersøke mer på den kognitive

Skrevet

Du må rett og slett avbryte deg selv når du kommer på dårlige tanker, og finne et alternativ forklaring. Det blir som trening, du må gjøre det bevist hver gang, til det kommer automatisk,

• Noen er frekk mot deg, og du tenker «noe må være galt med meg» - nei! HAN må ha hatt en dårlig dag!
  • noe du ikke får til: «jeg må være dum» - nei! Dette her var vanskelig, kanskje jeg burde spurt om hjelp. 

osv. Snu oppmerksomhet fra deg selv og ut mot verden, eller annen person, finn en alternativ forklaring som ikke grunner i deg. Ennå bedre om du blir din egen komiker, så du finner humøret i det negative, da kan du gå rundt og humre for deg selv. Noen er frekk mot deg? Han er en skikkelig solskinn.. solskinnsbolle.. Han burde tatt seg en bolle haha. Det trenger jo ikke være morsomt for andre, bare for deg selv. 

Annen tips, er å nyte enkle ting i livet ditt som du liker. Liker du følelsen av rennende vann på kroppen i dusjen? Husk å bevist nyte det, bare ta en pause, stå og nyt. Liker du lukten av kaffé, eller te? Og det kan virkelig være hva som helst, små gleder i hverdagen. Dette er en måte å stresse ned, samt en måte å like hverdagen litt bedre. 

Anonymkode: 4e929...364

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...