Gå til innhold

Så mange som ikke kommer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann...

Ja da var fristen ute for svar på invitasjonene og jeg sitter her med hengeleppe og triste tanker... :roll:

Vi inviterte 72 gjester til bryllupet og nå viser det seg at det bare kommer 48 stk.. Er det bare meg eller er dette stort frafall??

Det som svir litt ekstra er alle de "dårlige" unnskyldningene.... Skal i et annet bryllupe senere i sommer....Fikk invitasjonen etter at jeg hadde bestemt ferien....Det er så dyrt med overnatting.... Veldig lite hyggelig må jeg si. Vi sendte invitasjonene i begynnelsen av mars og overnatting kan man få for 250 kroner natta!!! :-x

Men nå skal jeg prøve å tenke positivt og unngå å ta det hele personlig.. Er litt sårbar fra før av og et så stor frafall gjør ikke saken bedre!! :oops:

Mange andre der ut som sitter igjen med ganske så amputert gjesteliste??? Hva gjør man liksom?? Driter i det og lar dagene gå? Er vel kanskje det beste... :wink:

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Er nok ikke noe du kan gjøre med, foruten å se det positive med at det faktisk er 48 stykker som virkelig ønsker å feire dagen med dere.

Er jo litt frafall, men det er det som regel i ferietidene.

Kos deg med de som kommer :wink:

Skrevet

Kos deg med de som kommer - problemet med for mange gjester er at man ikke rekker å si mer enn 'hei' til halvparten av dem!

Ellers finnes det noen ting man kan gjøre:

Skaffe mindre lokale. Er du redd for at lokalet blir seende tomt ut? Kan du skaffe et mindre lokale i samme område, som kanskje blir koseligere dersom det blir 'tomt i rekkene'?

Inviter flere. Var det en del dere i første omgang gjerne ville ha der, men som ble kuttet fra gjestelisten grunnet penger/plass? I så fall kan dere jo ta en vurdering på om dere kanskje kan spørre noen av disse pent om de kunne tenke seg å komme allikevel?

Vi endte opp med å be en venninne bare dager før bryllupet - vi fikk frafall i siste liten, og ville gjerne beholde bordplassering og 50/50 mann/kvinne-forholdet. Hun ble kjempeglad, svarte ja, og kom og hadde det kjempegøy på festen!

Uansett blir dagen deres helt sikkert kjempespesiell og fantastisk - gi blaffen i tynne unnskyldninger og andre idioter, og gled deg over at de som kommer tydeligvis vil være der og feire dagen deres sammen med dere!

LYKKE TIL!

Skrevet

Skjønner veldig godt at du synes det er trist at de ikke kommer. Og det var jo ganske mange! Men likevel er det ikke noe å få gjort med det, så det beste å gjøre da er vel som de andre sier. Å kose seg med de som faktisk kommer! Og være glad for det! (Selvom jeg så klart skjønner at du blir lei deg!)

En flott og minnerik dag kommer du til å få uansett!

Gjest gjesten
Skrevet

Vi har også fått et stort frafall, omlag 40 stk har meldt fra at de ikke kommer. Vi har bestemt oss for å gjøre det beste ut av det.

Skrevet

Man må nesten bare gjøre det beste ut av det,, selv om det sikkert er trist at såpass mange melder avbud,

Bestill et mindre lokale dersom dere synes det andre blir for stort.

Be inn flere mennesker.. (kan kanskje be noen venner,, de har sikkert forståelse for at de blir bedt senere,, skjønner vel at man ikke kan ha ubegrenset med gjester,,med tanke på hva det koster)

Og med mindre antall gjester for dere jo bedre tid til gjestene deres :) (så dere kan prate mer emd hver gjest)

Skrevet

Synd at det ble skuffende mange frafall for din del, men dere får det helt sikkert veldig fint med de som kommer. -Og de har ihvertfall veldig lyst til å være tilstede :)

Vi blir sytten til bords vi, og skal ha det kjempekoselig har vi tenkt:-)

-Og som en sier her, desto bedre tid får du til de gjestene som kommer...Blir så bra at!

Skrevet

Konsentrer deg om de som kommer i bryllupet ditt!

Jeg syns gjester må ha lov til å takke nei til bryllup uten at vertskapet blir fornærmet. Med mindre de selv sier hvorfor de ikke kommer, har ikke jeg spurt noe. Om det er fordi de ikke har råd, ikke får barnevakt, skal på ferie, ikke har lyst etc er opp til dem.

Du må ikke ta det personlig i alle fall!

Gjest Brudeberta
Skrevet

Synes den unnskyldningen med at de skulle i et annet bryllup senere, var litt :o

Men sier som fler her, ikke ta det personlig. Nyt dagen med de som kommer!

Det blir sikkert et flott bryllup!!! :-)

Skrevet
Synes den unnskyldningen med at de skulle i et annet bryllup senere, var litt :o

Men sier som fler her, ikke ta det personlig. Nyt dagen med de som kommer!

Det blir sikkert et flott bryllup!!! :-)

Ja, hva var det for noe?

For en merkelig ting å si!

Skrevet

Jeg vil bare si at nesten alle vi inviterte kom i vårt bryllup (noe jeg ikke hadde trodd på forhånd), og det gjorde at vi ble så mange at vi nesten ikke fikk snakket med folk.

Er det noen veldig nære blant de som ikke kommer, så skjønner jeg at det er leit, men er det litt mer perifer familie f. eks, så hadde jeg vært glad til.

Lykke til!

Skrevet

I følge vanlig etikette har ikke vertskapet noe med hvorfor den inbudte takker nei, og vedkommende forplikter seg ikke til å oppgi grunn. Et "Nei takk!" holder i bøtter og spann, og vertskapet skal da ikke be om noen mer grunn.

For alt dere vet kan det ligge mer bak neiet enn hva dere har blitt fortalt, så ikke trekk egne slutninger, men aksepter bare at vedkommende har sagt nei takk, og vær glad for de som kommer. Prøv å fokusere på de som har sagt ja istedet.

Gjest Brudeberta
Skrevet

Ja, hva var det for noe?

For en merkelig ting å si!

Deg om det!

JEG synes det var litt rart, hvis det da ikke var en veldig god grunn til ikke å komme i dette bryllupet også da. Det være seg kostnadsmessig selvfølgelig!

Jeg hadde fint taklet to brylluper på en sommer!

Gjest bryllupsgjest
Skrevet
Heisann...

Det som svir litt ekstra er alle de "dårlige" unnskyldningene.... Skal i et annet bryllupe senere i sommer....Fikk invitasjonen etter at jeg hadde bestemt ferien....Det er så dyrt med overnatting.... Veldig lite hyggelig må jeg si. Vi sendte invitasjonene i begynnelsen av mars og overnatting kan man få for 250 kroner natta!!! :-x

quote]

Og der fikk jeg bekreftet det igjen, at det ikke er akseptert som gjest å takke nei til bryllup uten at bruden blir sur/fornærmet/lei seg. Det ER faktisk ikke alle som har så god økonomi at man kan gå i alle brylluper man blir invitert i! Og forventer du virkelig at alle du inviterer skal "ofre" hele feriebudsjettet sitt på ditt bryllup? Det er ikke din oppgave å avgjøre hva andre bør ha råd til å gjøre, eller hva de skal prioritere.

Gled deg heller over de som kommer, og ikke bli sur på de som takker nei!

Skrevet

Vi bruder må innse at bryllupet ikke alltid er like viktig for gjestene som det er for brudeparet.

Som gjest hadde jeg nok ikke endret ferieplaner om jeg hadde blitt bedt i et bryllup - om da ikke brudeparet var svært nær familie, el.l (men da hadde jeg vel visst om bryllupsdatoen før jeg fikk invitasjonen, og planlagt ut fra det også)

Kos deg med de sm faktisk vil komme i bryllupet du

Skrevet

Jeg må si meg enig med Chiquita her - det må være lov å takke nei uten at bruden blir fornærmet. Vi ba 32 stk, og 6 av de takket nei, deriblant min egen bestemor som synes reisen ble for lang. Jeg ble så klart skuffet, men respekterer fullt ut at hun og de andre av forskjellige grunner ikke kommer. Er glad alle de andre kommer og skal kose meg sammen med dem!

Skrevet

Og der fikk jeg bekreftet det igjen, at det ikke er akseptert som gjest å takke nei til bryllup uten at bruden blir sur/fornærmet/lei seg. Det ER faktisk ikke alle som har så god økonomi at man kan gå i alle brylluper man blir invitert i! Og forventer du virkelig at alle du inviterer skal "ofre" hele feriebudsjettet sitt på ditt bryllup? Det er ikke din oppgave å avgjøre hva andre bør ha råd til å gjøre, eller hva de skal prioritere.

Gled deg heller over de som kommer, og ikke bli sur på de som takker nei!

Endelig fikk vi et eksempel på at det ikke er lett å takke nei. Noe nesten alle i en annen tråd mente ikke var noe problem. Skal man i 2 bryllup en sommer kan det fort bli dyrt. Trenger man overnatting i tillegg skjønner jeg faktisk at de takket nei.

Jeg hadde heller ikke flyttet ferien min om den allerede var bestemt da invitasjonene kom.

Skrevet

Takker for mange svar...

Jeg tror nok også at dagen blir fin uansett..Lokalet blir litt stort og ingenting annet er ledig, men pytt pytt, mere danseplass :P

Jeg og skjønner godt at det ikke er lett å måtte si nei. Økonomi er absolutt en viktig ting!!! Det er dyrt å måtte reise rundtom....

Det som gjør det hele litt trist er at mange av avbuda er nær slekt (bestemor,tanter, veninner)... Men jeg skal slutte å grine på nesa.. Fra nå av skal jeg glede meg over de som faktiske kommer, også kan jeg glede meg over at jeg slipper å lage 70 sanghefter og 70 bordkort :hoho:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...