AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #21 Skrevet 17. november 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: De kommer hovedsaklig fra gress, som kua klarer å konvertere til næring vi kan benytte oss av gjennom å spise kjøttet, innmaten og drikke melka deres. Og gresset får næring fra kua og døde insekter og dyr. Planter nærer seg på døde dyr og mennsker. Det er en grunn for at trær og busker på gamle gravlunder ofte er frodige. De finner stadig trerøtter som har vokst langs skjeletter fordi der fant de masse næring. Visste du kan utarme en flekk med matjord på ca 10 år med åkerdrift, og det vil ta 1000 år med beiting for å bygge opp næringen igjen? Beiting gir næring til matjorda, åkerdrift tar næring fra matjorda. Minkende matjord er et stort problem i verden. Anonymkode: 4b23f...8cd Dyrene får kraftfôr tilsatt vitaminer. Melka du drikker er tilsatt vitaminer,smøret og osten du spiser er tilsatt vitaminer osv osv Anonymkode: e3bce...7ca 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #22 Skrevet 17. november 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dyrene får kraftfôr tilsatt vitaminer. Melka du drikker er tilsatt vitaminer,smøret og osten du spiser er tilsatt vitaminer osv osv Anonymkode: e3bce...7ca Nope, jeg spiser som sagt kjøtt fra dyr som ikke har fått kraftfôr. Jeg drikker ikke mye melk, men det smaker veldig godt med upasteurisert, fersk melk en gang i blant. Jeg får forsyne meg rett fra melketanken, jeg. Men jeg ser at vanlig Tine helmelk ikke har tilsatt vitaminer. Men ser derimot at mange plantevann har tilsatt vitaminER (ja, flertall) pluss kalsium. Ikke bare vitamin D altså... så hva var argumentet ditt egentlig? Når norsk melk er tilsatt vitamin er det kun D-vitamin. D-vitamin er det veldig mange som sliter med å få nok av fordi man ikke er nok ute i sola, fordi man ikke spiser nok kolesterol (kun i animalske råvarer) til å produsere nok vitamin D gjennom soleksponering, fordi man spiser for lite animalske råvarer og fordi man spiser for lite fett så man ikke tar opp D-vitamin (D-vitamin er fettløselig). Smøret mitt er kjøpt i butikken og er uten tilsatt vitamin (kjøper rørossmør), men jeg har lyst til å lage selv siden jeg har fri tilgang på tankmelk, men da må jeg separere melka og jeg har ikke melkeseparator. Jeg spiser ikke så mye ost, men jeg spiser litt Norvegia og Jarlsberg, som heller ikke er tilsatt vitamin. Spiser man sunn mat trenger man ikke å tilsette vitaminer fordi maten man spiser inneholder alt man trenger. Meat heals! ❤️ Anonymkode: 4b23f...8cd 6
Pierre Gynt Skrevet 17. november 2019 #23 Skrevet 17. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nope, jeg spiser som sagt kjøtt fra dyr som ikke har fått kraftfôr. Jeg drikker ikke mye melk, men det smaker veldig godt med upasteurisert, fersk melk en gang i blant. Jeg får forsyne meg rett fra melketanken, jeg. Men jeg ser at vanlig Tine helmelk ikke har tilsatt vitaminer. Men ser derimot at mange plantevann har tilsatt vitaminER (ja, flertall) pluss kalsium. Ikke bare vitamin D altså... så hva var argumentet ditt egentlig? Når norsk melk er tilsatt vitamin er det kun D-vitamin. D-vitamin er det veldig mange som sliter med å få nok av fordi man ikke er nok ute i sola, fordi man ikke spiser nok kolesterol (kun i animalske råvarer) til å produsere nok vitamin D gjennom soleksponering, fordi man spiser for lite animalske råvarer og fordi man spiser for lite fett så man ikke tar opp D-vitamin (D-vitamin er fettløselig). Smøret mitt er kjøpt i butikken og er uten tilsatt vitamin (kjøper rørossmør), men jeg har lyst til å lage selv siden jeg har fri tilgang på tankmelk, men da må jeg separere melka og jeg har ikke melkeseparator. Jeg spiser ikke så mye ost, men jeg spiser litt Norvegia og Jarlsberg, som heller ikke er tilsatt vitamin. Spiser man sunn mat trenger man ikke å tilsette vitaminer fordi maten man spiser inneholder alt man trenger. Meat heals! ❤️ Anonymkode: 4b23f...8cd Jepp, og da tror jeg vi har skjønt ditt ståsted i saken.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #24 Skrevet 17. november 2019 Kjæresten min er pescitarianer, han tar det utrolig dårlig og er veldig fristet eller har lyst på dyrekjøtt men tillater ikke seg selv. Han har vært det en stund nå. Spiser mye grønt, bønner, tar B-vitamin, fisk, egg og ris/pasta (karbohydrater). Humøret er helt annerledes helt siden han endret livsstilen, la på seg, dårligere selvfølelse/selvtillit, gretten og irritabel. Han snakker for mye om livsstilsendringen og oppfører seg som om han er frelst og veldig svart/hvitt på hva som er riktig eller galt. Synes det er voldsomt og han virker ikke mental sterk for denne livsstilen, men vil støtte han for valget hans men det går ut over andre og han selv utrolig mye. Så har jeg venner som har nærmest vært veganere hele livet og har ingen negative påvirkninger som jeg personlig har merket. Utenom ene venninnen min virker ikke frisk og har mistet menstruasjon etter vegangerlivsstilen som er tegn på at hun får ikke nok næring eller energi for at kroppen skal fungere. Er for at man skal finne matinntak-livsstil som fungerer/at man føler seg vel. Er imot matinntak-syn der man ser på visse spiseritualer og sier a la setningen "Dette er eneste rette måten". Anonymkode: 38d28...441
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #25 Skrevet 17. november 2019 Har helsen blitt dokumentert bedre? Hva opplever du av helsefordeler og ulemper? Vurderer om vår familie skal gå over til et pescetarianer kosthold. Og jeg lurer på hvorfor er du som vegetarianer ikke veganer? For å svare deg på spørsmålene: 1. Vet ikke om helsen har blitt bedre. Føler meg lik. Alle blodprøver hos legen er fine. Testet ikke da jeg spiste kjøtt, så har ikke noe sammenlikningsgrunnlag. 2. Jeg skulle gjerne vært veganer, men ser på det som en mye større utfordring mtp tilrettelegging. Her hjemme er vi fire stk med ulikt kosthold - merkelig nok fungerer det bra. Bruker gjerne samme elementer i middagen med ulike vrier 😉 Å kutte kjøtt er ikke så vanskelig. Skal du være «ordentlig» veggis, så husk også på gelatin i godteri og animalsk løpe i mange ostetyper. Lykke til! 😃 Anonymkode: f345d...e52
AnonymBruker Skrevet 17. november 2019 #26 Skrevet 17. november 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjæresten min er pescitarianer, han tar det utrolig dårlig og er veldig fristet eller har lyst på dyrekjøtt men tillater ikke seg selv. Han har vært det en stund nå. Spiser mye grønt, bønner, tar B-vitamin, fisk, egg og ris/pasta (karbohydrater). Humøret er helt annerledes helt siden han endret livsstilen, la på seg, dårligere selvfølelse/selvtillit, gretten og irritabel. Han snakker for mye om livsstilsendringen og oppfører seg som om han er frelst og veldig svart/hvitt på hva som er riktig eller galt. Synes det er voldsomt og han virker ikke mental sterk for denne livsstilen, men vil støtte han for valget hans men det går ut over andre og han selv utrolig mye. Så har jeg venner som har nærmest vært veganere hele livet og har ingen negative påvirkninger som jeg personlig har merket. Utenom ene venninnen min virker ikke frisk og har mistet menstruasjon etter vegangerlivsstilen som er tegn på at hun får ikke nok næring eller energi for at kroppen skal fungere. Er for at man skal finne matinntak-livsstil som fungerer/at man føler seg vel. Er imot matinntak-syn der man ser på visse spiseritualer og sier a la setningen "Dette er eneste rette måten". Anonymkode: 38d28...441 Mister hun mensen er nok det plantebaserte dessverre bare et skalkeskjul for en form for spiseforstyrrelse. Det er ingen motsetning mellom næring og plantebasert. Anonymkode: f345d...e52 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå