Gå til innhold

Erfaring med OCR/terrenghinderløp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er nysgjerrig på å høre om hvordan du som liker OCR/hinderløp legger opp treningsprogrammet ditt :) Finnes det noen her? Jeg er ute etter egenerfaringer, ikke generelle tips. Takk !

Anonymkode: 4df8b...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært på 3 OCR løp. Min erfaring er at det er lurt med kondisjonstrening, for det er endel hinder som krever kondisjon og i tillegg så kan løypene være i veldig ulent terreng. Ellers så er det lurt med styrke i armer og overkropp for å klare å forsere hinder uten å brenne for mange krefter. 

Så min anbefaling er å trene både styrke og kondisjon.
Ellers så er sånne løp utrolig morsomme og gir en god motivasjon for trening både før og etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger OCR og hinderløp. Akkurat nå er ikke fokuset akkurat der, men gleder meg til å komme tilbake igjen. 

 Ved siden av en utendørs bootcamptrening i uken, i hinderløype, så trente jeg crossfit og løping. Det viktigste er utholdenheten, både kondisjon, men også musklene. Styrken bør sitte i overkroppen (inkludert kjerne) da det er flere hindere som krever en del der. 

Når jeg trente aktivt så uken min gjerne slik ut: 

Mandag: Crossfit
Tirsdag: OCR trening
Onsdag: Løping (intervall eller langkjøring)
Torsdag: Crossfit
Fredag: Crossfit
Lørdag: Styrketrening
Søndag: Løping (intervall eller langkjøring)

Siden jeg trente en del crossfit så fikk jeg mye "gratis" gjennom den treningen. Skulle jeg trent noe annet så ville det nok blitt utholdende styrke, mye kjerne, mobilitet og egenvektstrening ved siden av løping (som må være hovedfokus).

Gleder meg til å ta fatt på trening mot neste års sesong, og håper at formen blir enda bedre enn hva det enn var om et par år. Mengden jeg trente var mye, men jeg hadde tid og kapasitet til det den gang. Nå vil det bli annerledes, og hvis jeg klarer 4 økter i uka etter nyttår skal jeg være fornøyd. Livssituasjonen er en annen nå, og da må man legge lista deretter.

Anonymkode: c30b5...dd2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2019 den 22.33, AnonymBruker skrev:

Jeg digger OCR og hinderløp. Akkurat nå er ikke fokuset akkurat der, men gleder meg til å komme tilbake igjen. 

 Ved siden av en utendørs bootcamptrening i uken, i hinderløype, så trente jeg crossfit og løping. Det viktigste er utholdenheten, både kondisjon, men også musklene. Styrken bør sitte i overkroppen (inkludert kjerne) da det er flere hindere som krever en del der. 

Når jeg trente aktivt så uken min gjerne slik ut: 

Mandag: Crossfit
Tirsdag: OCR trening
Onsdag: Løping (intervall eller langkjøring)
Torsdag: Crossfit
Fredag: Crossfit
Lørdag: Styrketrening
Søndag: Løping (intervall eller langkjøring)

Siden jeg trente en del crossfit så fikk jeg mye "gratis" gjennom den treningen. Skulle jeg trent noe annet så ville det nok blitt utholdende styrke, mye kjerne, mobilitet og egenvektstrening ved siden av løping (som må være hovedfokus).

Gleder meg til å ta fatt på trening mot neste års sesong, og håper at formen blir enda bedre enn hva det enn var om et par år. Mengden jeg trente var mye, men jeg hadde tid og kapasitet til det den gang. Nå vil det bli annerledes, og hvis jeg klarer 4 økter i uka etter nyttår skal jeg være fornøyd. Livssituasjonen er en annen nå, og da må man legge lista deretter.

Anonymkode: c30b5...dd2

Takk for utfyllende svar!

BLir det ikke litt mye for kroppen å trene hver eneste dag? Jeg vil jo anta det er en del overlapp i crossfit-trening ocr-trening og løping?

Har du noen tanker om hvordan du vil prioritere treningen når du kun har maks 4 dager til rådighet? 

 

Anonymkode: 4df8b...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.11.2019 den 19.14, AnonymBruker skrev:

Takk for utfyllende svar!

BLir det ikke litt mye for kroppen å trene hver eneste dag? Jeg vil jo anta det er en del overlapp i crossfit-trening ocr-trening og løping?

Har du noen tanker om hvordan du vil prioritere treningen når du kun har maks 4 dager til rådighet? 

 

Anonymkode: 4df8b...04d

Jeg bygget opp kapasitet til å trene såpass mye over en lang periode, 1 år +. Begynner man rett på blir det altfor mye.

Det er en del overlapping ja. Løping for kondisjon og utholdenhet, sammenhengende. I crossfit blir det litt mer naturlige pauser, men også intervaller med ordentlig høy puls. Ocr treningen kombinerer alt sammen godt. 

Nå blir fokuset mitt å bygge opp igjen kroppen etter et svangerskap, samt vektnedgang, så treningen blir annerledes. 

Fordelingen blir noe sånt ca: 

Løping med mobilitet/egenvektstrening og tung styrke med mobilitet en dag hver i uken, og to crossfit-type økter. 

Skulle jeg fokusert mer mot ocr enn crossfit ville jeg droppet dagen med tunge vekter og lagt inn løping med mobilitet og noe egenvekt i stedet for.

Anonymkode: c30b5...dd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Hvor godt trent bør man være for å stille opp i løp?

Anonymkode: fbd6d...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har deltatt i 2 ocr løp. Har meldt meg på 2 i år også, men må nok stå over da jeg pga skade ikke har fått trent noe overkroppstyrke siden desember. Det ble litt mye straffe runder i fjor fordi jeg ikke klarte mange av hindrene som krever grep/overkropps styrke, og det gidder jeg ikke i år.

Men, det er like viktig, om ikke viktigere å trene kondis. Er jo lagt opp til at man skal løpe mellom hindrere. Gjerne i ulent terreng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...