Gå til innhold

Medikamentlære sykepleier/vernepleierstudenter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Visste dere at sykepleierstudenter stryker oftere på medikamentutregningseksamen enn vernepleierstudenter?

Anonymkode: 09a16...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er jo ikke rart. Mange flere på sykepleie enn vernepleie så derfor det er flere

Anonymkode: b3fd8...56b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er jo ikke rart. Mange flere på sykepleie enn vernepleie så derfor det er flere

Anonymkode: b3fd8...56b

Haha! Du må være sykepleier!😄

prosentvis, kjære deg, prosentvis

Anonymkode: 09a16...875

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Haha! Du må være sykepleier!😄

prosentvis, kjære deg, prosentvis

Anonymkode: 09a16...875

Haha, nei er radiograf! Vi stryker så det synger på første forsøk vi også

Anonymkode: b3fd8...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medikamenteksamen er annerledes på vernepleie enn sykepleie. Vi må ha alt rett og har kun medikamentregning, og min erfaring er at det er veldig lite og dårlig undervisning på skolen jeg går. Vernepleie har medikament sammen med andre temaer, og der må en viss prosent være riktig (totalt på eksamen). 

Anonymkode: b28b4...801

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Medikamenteksamen er annerledes på vernepleie enn sykepleie. Vi må ha alt rett og har kun medikamentregning, og min erfaring er at det er veldig lite og dårlig undervisning på skolen jeg går. Vernepleie har medikament sammen med andre temaer, og der må en viss prosent være riktig (totalt på eksamen). 

Anonymkode: b28b4...801

Da må eksamen for vernepleierstudentene ha forandret seg siden jeg tok den. Vi måtte ha alt riktig. Jeg hadde alt riktig og strøk pga en mellomberegning var annerledes enn fasit (kom frem til riktig svar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Medikamenteksamen er annerledes på vernepleie enn sykepleie. Vi må ha alt rett og har kun medikamentregning, og min erfaring er at det er veldig lite og dårlig undervisning på skolen jeg går. Vernepleie har medikament sammen med andre temaer, og der må en viss prosent være riktig (totalt på eksamen). 

Anonymkode: b28b4...801

Dårlig unnskylding med tanke på hvor enkle oppgaver er. Ja, jeg har tatt medikamentregning og bestod ved første forsøk. Jobbet veldig lite med det i forkant av testen da det er veldig enkel matte. Skjønner ikke at så mange stryker (40% på mitt kull), og noen trenger 2 eller 3 forsøk..Jeg blir flau når andre sykepleierstudenter eller sykepleiere kommer med all slags bortforklaringer (typisk er "du må ha alt rett"). Den eneste forklaringen er at en gjennomsnittlig sykepleierstudent er veldig dårlig i matematikk. Bare se på hvordan et krav om å ha 3 i matte ble møtt. Fremtidige sykepleierstudenter synes at å ha 3(!!) i matte er for mye å forlenge

Anonymkode: bbcdd...120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Medikamenteksamen er annerledes på vernepleie enn sykepleie. Vi må ha alt rett og har kun medikamentregning, og min erfaring er at det er veldig lite og dårlig undervisning på skolen jeg går. Vernepleie har medikament sammen med andre temaer, og der må en viss prosent være riktig (totalt på eksamen). 

Anonymkode: b28b4...801

Det er helt feil. Lik eksamen og alt må være rett for alle. Det sier seg selv. Man kan ikke gjøre feil, det kan koste liv.

Anonymkode: 09a16...875

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Medikamenteksamen er annerledes på vernepleie enn sykepleie. Vi må ha alt rett og har kun medikamentregning, og min erfaring er at det er veldig lite og dårlig undervisning på skolen jeg går. Vernepleie har medikament sammen med andre temaer, og der må en viss prosent være riktig (totalt på eksamen). 

Anonymkode: b28b4...801

Jeg tok medikamentregning i vår på vernepleien, må ha 100% vi og... har det parallelt med sykdomslære, anatomi og farmakologi ja, regnes som et «underemne» man må få bestått for å stå i medisinske fag totalt sett. Vernepleiere er likestilt med sykepleiere når det kommer til medikamenthåndtering. 
 

vi hadde forøvrig nesten 50% som strøk på første forsøk. Tror det er omtrent likt som på sykepleien. 

Anonymkode: a8574...918

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matten på medikamentregning er ikke vanskelig type matte, det er mer eller mindre bare standard pluss, minus, gange og dele, og man får jo bruke kalkulator, så er ikke sånn at man trenger å være flink i hoderegning heller. Det gjelder bare å holde tunga rett i munnen så alle kommaer og 0'er og det som er ender opp på rett sted:) Jeg er elendig i matte, jeg stod så vidt i mattefagene mine på VGS, men medikamentregningen fikk jeg fint til på første forsøk. Men strykprosenten er foruroligende høy, ja, husker det var rett under halvparten (noen-og-40 prosent) som strøk på første forsøket når jeg tok den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, vscare said:

Matten på medikamentregning er ikke vanskelig type matte, det er mer eller mindre bare standard pluss, minus, gange og dele, og man får jo bruke kalkulator, så er ikke sånn at man trenger å være flink i hoderegning heller. Det gjelder bare å holde tunga rett i munnen så alle kommaer og 0'er og det som er ender opp på rett sted:) Jeg er elendig i matte, jeg stod så vidt i mattefagene mine på VGS, men medikamentregningen fikk jeg fint til på første forsøk. Men strykprosenten er foruroligende høy, ja, husker det var rett under halvparten (noen-og-40 prosent) som strøk på første forsøket når jeg tok den...

Og for meg er det helt uforståelig. Og 40-50 % kan virkelig ikke forklarer med at det var "slurvefeil"

Anonymkode: bbcdd...120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på mitt universitet har sykepleiestudenter en mer omfattende medikamentregningseksamen enn vernepleiestudentene, selv om begge må ha 100% riktig. Lurer på om det er infusjonsbiten som er mer kompleks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig unnskylding med tanke på hvor enkle oppgaver er. Ja, jeg har tatt medikamentregning og bestod ved første forsøk. Jobbet veldig lite med det i forkant av testen da det er veldig enkel matte. Skjønner ikke at så mange stryker (40% på mitt kull), og noen trenger 2 eller 3 forsøk..Jeg blir flau når andre sykepleierstudenter eller sykepleiere kommer med all slags bortforklaringer (typisk er "du må ha alt rett"). Den eneste forklaringen er at en gjennomsnittlig sykepleierstudent er veldig dårlig i matematikk. Bare se på hvordan et krav om å ha 3 i matte ble møtt. Fremtidige sykepleierstudenter synes at å ha 3(!!) i matte er for mye å forlenge

Anonymkode: bbcdd...120

Men så har det hittil ikke vært krav om 3 i matte før nå i år, så fram til siste medikamentregning har man kommet inn på sykepleien med 2 i matte. Vil tro at mange av de som strøk tilhører denne gruppen. Har man 2 i matte så er jo alt vanskelig.. Blir interessant å se strykprosentene i år etter de nye kravene kom, om det blir en forskjell.

Anonymkode: 15408...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde to i matte på ungdomsskolen og videregående. Er rett og slett helt elendig i matte, det er faktisk flaut. Skulle ønske jeg hadde fått ekstra undervisning i matte på ungdomsskolen, så hadde jeg kanskje skjønt litt mer. 

Jeg strøk på første forsøk. Gjorde en feil med utregning fra medikamentmengde i salve til prosent, tror jeg det var. (begynner på bli noen år siden). Det gikk på andre forsøk. Vi var mange som tok den andre gangen og det var flere som tok den tre ganger. 

Jeg gruet meg skikkelig til medikamentregning, for man hører så mye fælt om det. Jeg synes undervisningen var litt så som så. Det var helt tydelig at det ikke var en mattelærer som holdt undervisningen, for å si det sånn. Jeg lærte det ikke skikkelig før jeg satt meg ned og regnet i flere timer. Og når man først knekker koden (og da særlig på infusjon) så går det ganske så greit. Det er jo egentlig ikke så vanskelig, men det har blitt hauset opp så man får litt mer nerver enn man trenger. 

Anonymkode: 48f91...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Medikamenteksamen er annerledes på vernepleie enn sykepleie. Vi må ha alt rett og har kun medikamentregning, og min erfaring er at det er veldig lite og dårlig undervisning på skolen jeg går. Vernepleie har medikament sammen med andre temaer, og der må en viss prosent være riktig (totalt på eksamen). 

Anonymkode: b28b4...801

Nei, alt riktig eller stryk pp vernepleier også

Anonymkode: 87b30...f7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde to i matte på ungdomsskolen og videregående. Er rett og slett helt elendig i matte, det er faktisk flaut. Skulle ønske jeg hadde fått ekstra undervisning i matte på ungdomsskolen, så hadde jeg kanskje skjønt litt mer. 

Jeg strøk på første forsøk. Gjorde en feil med utregning fra medikamentmengde i salve til prosent, tror jeg det var. (begynner på bli noen år siden). Det gikk på andre forsøk. Vi var mange som tok den andre gangen og det var flere som tok den tre ganger. 

Jeg gruet meg skikkelig til medikamentregning, for man hører så mye fælt om det. Jeg synes undervisningen var litt så som så. Det var helt tydelig at det ikke var en mattelærer som holdt undervisningen, for å si det sånn. Jeg lærte det ikke skikkelig før jeg satt meg ned og regnet i flere timer. Og når man først knekker koden (og da særlig på infusjon) så går det ganske så greit. Det er jo egentlig ikke så vanskelig, men det har blitt hauset opp så man får litt mer nerver enn man trenger. 

Anonymkode: 48f91...35a

Det er barneskolematte, pluss, minus, gange, dele. Du skal kunne dette før du begynner på ungdomsskolen, undervisningen er bare for å sette det i kontekst. 

Anonymkode: 5d852...254

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men så har det hittil ikke vært krav om 3 i matte før nå i år, så fram til siste medikamentregning har man kommet inn på sykepleien med 2 i matte. Vil tro at mange av de som strøk tilhører denne gruppen. Har man 2 i matte så er jo alt vanskelig.. Blir interessant å se strykprosentene i år etter de nye kravene kom, om det blir en forskjell.

Anonymkode: 15408...56d

Hadde 4 i matte. Strøyk 3 ganger. 

Anonymkode: b28b4...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde 4 i matte. Strøyk 3 ganger. 

Anonymkode: b28b4...801

Oki, dét er godt gjort.

Anonymkode: 15408...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Oki, dét er godt gjort.

Anonymkode: 15408...56d

Man skal ikke bruke aksenttegn i «det» 

Anonymkode: 04071...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man skal ikke bruke aksenttegn i «det» 

Anonymkode: 04071...755

😂 Man skal bruke punktum på slutten av en setning. Var dét noé mér?

Anonymkode: 15408...56d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...