Gå til innhold

Kan dyr bli lei seg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan dyr bli lei seg? 

Hvis en hund som ofte er på turer og vet at ordet tur er ut og så sier eieren skal vi gå tur så blir jo alltid hunden helt propell men så drifter eieren iå gå tur? 

Blir da hunden lei seg? 

Anonymkode: 9a57c...f1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tviler jeg på. Dyr lever mer i nuet.

Jeg hadde en periode på tre år to hunder. Da jeg måtte avlive den yngste, gikk den eldste hunden rundt og snuste litt nå og da i fire-fem dager. Så virket det som hun trakk på skuldrene og tenkte "jaja, han er ikke her mer, så da går vi videre". Merket aldri noen direkte sorg eller at hun var "lei seg". 

Hvis man driver mye med å "lure" hunden ved å si at "nå skal vi går tur" og så ikke gjør det, så mister ordet etterhvert sin virkning, og hunden kan slutte å reagere på stikkordet "tur". Eller en hvilken som helst annen kommando som er falsk alarm for ofte. Hunden min blir alltid skikkelig gira når jeg sier "kylling" til henne, for det betyr tørket kyllingsnacks. Hadde jeg kastet ut av meg ordet "kylling" i tide og utide uten å følge opp med å faktisk gi henne det, så tror jeg hun etterhvert hadde sluttet å reagere nevneverdig. Ordet hadde mistet sin virkning.

Anonymkode: c562f...f9e

Skrevet

Jeg tror hunder kan bli lei seg. Har sett at når for eksempel eieren dør før hunden så sørger hunden og blir "deprimert":

Anonymkode: 97688...b60

• Liker 9
Skrevet

Enkelte dyr dør jo av sorg, så ja.

Anonymkode: 57fea...40f

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror hunder kan bli lei seg. Har sett at når for eksempel eieren dør før hunden så sørger hunden og blir "deprimert":

Anonymkode: 97688...b60

Har sett det samme. Tror definitivt at hunder føler sorg og depresjon, men om de blir «lei seg» fordi de ikke får tur der og da er jeg ikke sikker på. Jeg ville uansett aldri sagt tur og deretter ikke gitt hunden tur. Tror min hund ville blitt forvirret av det.

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Enkelte dyr dør jo av sorg, så ja.

Anonymkode: 57fea...40f

Det er veldig tydelig med burfugler som lever i par, og hvor den ene fuglen dør. Om man skal kalle det sorg eller depresjon kan sikkert diskuteres, men den gjenlevende fuglen kan dø av det.

Anonymkode: 510bb...6d2

Skrevet

Hunden vår ble fryktelig lei seg da katten vår døde. Han spiste dårlig, så miserabel ut og så etter han hele tiden. Selv nå kan vi ikke si navnet til katten, for da reagerer han. Det er to år siden katten døde.

Anonymkode: d0b68...3d2

• Liker 3
Skrevet

Ja,selvfølgelig kan dyr bli lei seg og også deprimerte. Dette er det jo forsket på.

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan dyr bli lei seg? 

Hva tror du? Selvfølgelig!

Skrevet
Akkurat nå, Sandie skrev:

Ja,selvfølgelig kan dyr bli lei seg og også deprimerte. Dette er det jo forsket på.

Hvis det bildet er av deg så hadde du kledd meg under en overfladisk middag i exit-ånden!

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Selvfølgelig, de har følelser de også.

Skrevet

Ja. Dyr er sannsynligvis lik på små menneskebarn i følelsene sine, med noen små ulikheter, selvsagt. Men evolusjonen har gitt dyr mange lignende egenskaper som mennesker har. Vi var nok på det samme nivået som dem i følelsene da vi var lengre bak i stamtreet. Det er ikke slik at menneske har noe magisk som skrur på følelser. Følelser er noe som har utviklet seg gradvis gjennom evolusjon og noe som kom gradvis. Dyr har kommet et visst stykke i prosessen med å utvikle følelser, selv om de ikke har utviklet den evnen til å tenke så abstrakt som mennesker gjør. Samt at de ikke har språk og kan ikke lære så godt av hverandre eller diskutere komplekse ideer med hverandre. Det er også en veldig kritisk egenskap mennesker har som gjør oss smarte. Dess mer vi blir "tvunget" til å tenke mer kompleks,d ess mer komplekst utvikler hjernen seg. Og menneskebarn lærer veldig mange komplekse greier som for eksempel språk og det å fungere i et kaos av et samfunn med mange arbitrære og merkelige regler

Anonymkode: cbc54...58c

• Liker 2
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hunden vår ble fryktelig lei seg da katten vår døde. Han spiste dårlig, så miserabel ut og så etter han hele tiden. Selv nå kan vi ikke si navnet til katten, for da reagerer han. Det er to år siden katten døde.

Stakkar ❤️ skal dere få en ny katt?

Anonymkode: ddb94...47a

Skrevet

Ja. Jeg har to katter, og de kan bli både lei seg, fornærmet, glade, sinte, irriterte, de kan være likegyldige og late som de er likegyldige. 

Før hadde jeg hund, og den hadde åpenbart også de samme følelsene. 

Jeg tror alle dyr har følelser. 

Anonymkode: 53d9f...d23

• Liker 2
Skrevet

Mennesker er jo dyr. Vi blir lei oss. Følelsesregisteret vårt er kanskje mer komplisert og utviklet enn hos hunder og katter og griser og sau, men jeg ser ikke bort i fra at vi kjenner på mye av det samme likevel. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Stakkar ❤️ skal dere få en ny katt?

Anonymkode: ddb94...47a

Vi fikk ny i år, men hunden er ikke særlig begeistret for han. Katten derimot elsker hunden, stryker seg på han og prøver å sove sammen med han og sånt. Hunden nærmest himler med øynene og snur seg vekk. Det er litt hjerteskjærende, men katten virker heldigvis dum som et brød og skjønner ikke at han blir avvist.

Hunden elsket den gamle katten vår. Løp han i møte når han kom inn katteluka, og lot han gjøre alt mulig. Da katten døde prøvde han å vekke han, men da det ikke gikk datt han liksom helt sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...