Gå til innhold

Høy hvilepuls

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er 168 høy og 55 kilo. Trener ikke, men har hund, så turer blir det mange av. Er litt bekymret for pulsen min. I skrivende stund sitter jeg i sofaen og har hvilepuls på 110. Har pulsklokke, men tror den skal stemme. Den er sjelden under 90, men varierer mellom 90 og 140. 

Sjekket det hos legen for et par år siden, og tok da et par minutters EKG på legekontoret. Legen sa alt var normalt, og har ikke vært der siden. 

Er en del sliten, men har ikke noen andre symptomer. Er det noe som bør sjekkes videre? Eller kan jeg slå meg til ro med at det faktisk er helt normalt? 

Anonymkode: 7909b...90a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å skrive at jeg er 20 år. 

Skrevet

Pulsklokke stemmer ikke alltid, det beste er å måle pulsen ved å telle den. Tell antall pulsslag på 15 sekunder og gang det med fire.

Men det er ikke unormalt å ligge over 100. Selv om normal hvilepuls er 40-100 så vil det alltid være noen utenfor i hver ende av skalaen, uten at det er noe feil. Så lenge den er normal for deg, og ikke har økt sånn plutselig, så skal det ikke være noen grunn til bekymring. Men å øke aktivitetsnivået vil jo bidra til at du føler deg mindre sliten, og hvilepulsen vil også synke:)

Anonymkode: f596a...249

Skrevet

Enig med det som sies over. Ettersom dette er normal puls for deg og du ikke har noen symptomer utover det at du føler deg normalt sliten så er det ingenting å bekymre seg over. Er du usikker kan du jo alltids høre med lege for sikkerhetsskyld, men ut i fra det du skriver her ser jeg ikke grunn til det egentlig. 

Anonymkode: bb396...9f6

Skrevet

Har samme hvilepuls som deg, og er 28. Har ikke dødd av det enda 🤷‍♀️ Jeg trener ikke så mye nå, men løp før og da kom pulsen min opp i 205. Det er vel som mye annet, det varierer fra person til person. 

Anonymkode: ebd65...31b

Skrevet

En forhøyet puls over tid kan føre til hjerte og karsykdommer, ville absolutt sjekket det ut. Jeg ville også sjekket meg for hypertyreose. Det er ikke normalt å ha en så høy puls. 

Anonymkode: 5a357...c3d

• Liker 1
Skrevet

Er det bare nå, eller skjer det ofte? Kan skyldes stress, for mye kaffe (koffein?), inntak av sukker osv

Skrevet

Er ikke enig i de som skriver at dette ikke er en bekymringsverdig puls. En konstant hvilepuls mellom 90 og 140 er altfor høyt. Jeg syns du skal sjekke det igjen. Til personen som skriver at vedkommende får en puls på 205 under trening: Det er normalt. Pulsen skal stige dramatisk under trening, og verdier rundt 200 er normalt når man er ung og trener hardt. Men hvilepulsen bør være under 80 når du slapper helt av. 

Anonymkode: a1cb4...a30

• Liker 6
Skrevet
13 minutter siden, Lill3My skrev:

Er det bare nå, eller skjer det ofte? Kan skyldes stress, for mye kaffe (koffein?), inntak av sukker osv

Den er konstant høy, uavhengig av hva jeg gjør. Har vært sånn i hvert fall et par år, så det er vel normalt for meg. Ts

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke enig i de som skriver at dette ikke er en bekymringsverdig puls. En konstant hvilepuls mellom 90 og 140 er altfor høyt. Jeg syns du skal sjekke det igjen. Til personen som skriver at vedkommende får en puls på 205 under trening: Det er normalt. Pulsen skal stige dramatisk under trening, og verdier rundt 200 er normalt når man er ung og trener hardt. Men hvilepulsen bør være under 80 når du slapper helt av. 

Anonymkode: a1cb4...a30

Den bør helst være under 80, ja. Men det varierer fra person til person. Selv 90-100 kan regnes som normalt så lenge det er den normale hvilepulsen for den enkelte personen og man heller ikke har andre symptomer eller plager. Hvis det stemmer som hun skriver at hun alltid har hatt hvilepuls på 90-100 og attpåtil har fått beskjed av lege at det er normalt etter undersøkelser, så er det normalt for henne og ikke grunn til bekymring. 

Anonymkode: bb396...9f6

• Liker 3
Skrevet

Det første du bør gjøre er å ha pulsklokken på når du sover. Dersom pulsen synker på nettene så hadde jeg ikke bekymret meg så mye om døgnvariasjoner. Men om den holder seg høy når du er helt i ro og sover så bør du ta en ny sjekk hos legen. 

Å ha en hvilepuls opp mot 140 er uansett ikke bra. Når jeg har så høy puls så føler jeg at kroppen er i panikk og hjertet raser av gårde. 

Anonymkode: 6de76...596

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det første du bør gjøre er å ha pulsklokken på når du sover. Dersom pulsen synker på nettene så hadde jeg ikke bekymret meg så mye om døgnvariasjoner. Men om den holder seg høy når du er helt i ro og sover så bør du ta en ny sjekk hos legen. 

Å ha en hvilepuls opp mot 140 er uansett ikke bra. Når jeg har så høy puls så føler jeg at kroppen er i panikk og hjertet raser av gårde. 

Enig, jeg fikk ikke med meg at den var opptil 140, så bare at det sto 110. En hvilepuls på 140 er ikke helt bra nei, hvis man ikke nettopp har vært i aktivitet el.l

Anonymkode: f596a...249

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal prøve å sove med den i natt. 😊 Ts

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er jeg uenig med deg. For å få diagnostisert forhøyet puls må du bruke andre metoder enn pulsklokke på mens du sover. Den er ikke tilstrekkelig pålitelig til å fungere som diagnostisk verktøy, og vil bare gjøre vedkommende mer stresset og gi høyere og falske registreringer. La fastlegen ta seg av utredningen, som vil innbefatte flere ting enn et EKG og pulspalpering. 

Skrevet

Jeg er atletisk og er veldig det pga jobb. Men har puls på 110. Blodtrykk normalt. Alle kvinner jeg har kjent sier jeg er ekstremt varm. Så jeg vet ikke? Bra eller dårlig?

• Liker 1
Skrevet

Jeg er middelaldrende, utrent, bmi 24 og har hvilepuls på ca 60 når jeg sitter i ro. Normalt eller?

Anonymkode: 1150c...435

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...