Gå til innhold

Traumatisert katt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

På nyåret 2019 hentet vi en katt som hadde blitt observert ute i 15 minus i flere dager, var utrolig pjusk og tydelig vært i en del slåsskamper (ukastrert hannkatt)

Vi chippet og kastrerte han med en gang.

Han var så fettete i pelsen og klarte ikke mjaue. Ikke vasket han seg heller.

Han har blitt tidenes familiemedlem. Så god, kjærlig og balansert. Og litt matvrak. 

Han har vært veldig glad i å være ute, og når han er inne så ligger han inntil og koser så mye han kan.

Men så kom snøen igjen. Han nekter å ut. Står å kikker bare mens han snur å går opp i sofaen igjen. Virker nesten traumatisert. Så da snøen begynte å forsvinne så tok jeg han med ut, da ble han ute til dagen etter, og virket ikke fornærmet eller noe da han møtte meg i trappa. 

Altså han nektet å ut på mange mange dager bare snøen hadde lagt seg bittelitt. Var heller ikke noe særlig kaldt. 

Energinivået hans steg jo deretter jo lengre han holdt seg inne.

Kjenner jeg blir så forbanna når folk tror at kattene overlever mange minus. Han her er en skikkelig barsk og stor typisk gatekatt. Likevel var han helt ødelagt da vi fant han. Og tydelig har det satt store spor i han. 

Anonymkode: 25805...e23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakkars pus, han har nok opplevd litt av hvert :( Så utrolig bra at dere fant ham ❤

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Rumle skrev:

Stakkars pus, han har nok opplevd litt av hvert :( Så utrolig bra at dere fant ham ❤

Vi var faktisk ganske frekke. Vi tok han..  Så sendte vi melding til eier om at nå var det nok og at pus har nå et godt hjem. Fikk svar "den er grei" 

Skal sies at naboer har observert og gitt tilbakemeldinger til disse i lang tid. Vi tok bare det steget. 

Dette er den mest behagligste katten du kan tenke. Så snill, tålmodig, og takler omplasseringshunden vår helt utmerket. Kan ikke fatte og begripe hvordan noen kunne klare å gi så blanke i han..  

Selv når vi møter på han ute kommer han løpende mot oss og blir gjerne løftet på for kos.

Ts 

• Liker 1
Skrevet

Stakkars lille. Så heldig han er som fikk bo hos dere! Jeg tenker dere bare skal la han få lov til å være innekatt på vinteren om det er det han ønsker, la han bestemme selv. Har dere chippet han?

Anonymkode: 621d0...2de

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Stakkars lille. Så heldig han er som fikk bo hos dere! Jeg tenker dere bare skal la han få lov til å være innekatt på vinteren om det er det han ønsker, la han bestemme selv. Har dere chippet han?

Så nå at han er chippet, bra! Jeg tenkte bare at han ikke måtte miste dere. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Chippet og kastrert. Det gjorde vi samme uken. Måtte ta en grundig sjekk pga han var i så utrolig dårlig tilstand.

Når det er snø ute så holder vi han inne, men vil ikke at han skal basere seg på negative minner at han blir inne. For han får helt raptuser og ser tydelig behov for litt lufting hehe. 

Ts

Skrevet

Katten min nekter også å gå ut når det er snø. Ingen traumer der, men liker nok ikke snø og kulde. Så fint katten din har fått et kjærlig hjem nå. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, atropos skrev:

Katten min nekter også å gå ut når det er snø. Ingen traumer der, men liker nok ikke snø og kulde. Så fint katten din har fått et kjærlig hjem nå. 

Mulig jeg overanalyserer ja. 

Var bare helt sykt heftige minusgrader han ble observert i i dagevis sist vinter. 

Ja, han har gått fra å være en barsking til en skikkelig kosebaby hehe ❤

Ts 

Skrevet

Jeg har to puser som hadde en alt for tøff start på livet. 
Den første  var ikke klar for utelivet sin første sommer, men kunne være litt ute den andre sommeren, så lenge døren var åpen og jeg var ute. Når vinteren kom så nektet han gå ut, så da fikk han være inne. Tredje sommeren gikk han mer ute, og nå når høsten kom så ville han fortsatt være ute litt. Men snø var ikke aktuelt! Nå vil han ikke ut igjen. 
Den andre pusen ble funnet alene i ekstremt dårlig forfatning, så dårlig at det var usikkert på om hun ville overleve det første døgnet. Hun ble funnet i en snøfylt skog i desember. Første sommeren hennes turte hun ikke gå ut, og påfølgende vinter var hun da innekatt. Nå andre sommeren oppdaget hun at utelivet var dødskult og spennende! Men vinter? nei takk! 
Så ser ut som jeg har to innekatter denne vinteren også! 
Jeg åpner døren daglig for dem, noen dager går dem ut i fem minutter, så dem har valgt innelivet selv. Og det får dem lov til :) 

Så det du opplever med din katt er ikke unormalt! Mange puser foretrekker innelivet på vinter. Mange puser som har hatt en drømmestart på livet vil også helst være inne når snøen og minusgradene kommer! 

Anonymkode: 3976c...a35

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var bare helt sykt heftige minusgrader han ble observert i i dagevis sist vinter. 

Ts 

Realiteten er nok at han ble helt neglisjert på sitt forrige hjemsted. Noen dager med minusgrader klarer voksne katter som regel fint, selv om man selvfølgelig ikke skal tilstrebe det. 

Anonymkode: e225f...383

Skrevet (endret)

For en ekkel eier denne katten har hatt.. "den er grei" ... bryr seg ikke i det heletatt. Skremmende at noen kan være så kalde og stygge mot et levende individ som de har påtatt seg ansvar for. Katter er ørkendyr og klarer seg absolutt ikke i kulde, de får skade på ører og nese som kan være permanente, i verste fall mister de øretuppene sine på grunn av kuldeskader. Folk MÅ begynne å skjønne at de må sette inn katteluke i døra, eller lage et isolert hus til katten ute så den finner ly og varme når den vil, IKKE når det passer seg sånn for eierne. 

Høres ut som katten din har kommet til et godt hjem hvor den kan velge selv om den vil ut og pines eller ei. Og det ønsker den åpenbart ikke, for det er klart den husker hva snø betyr. 

Endret av moonflower__
  • Liker 1
Skrevet

Høres litt ut som vår katt. Han er omplasseringskatt som har tilbrakt mye av to vintre ute (med unntak av når noen forbarmet seg over han). Så tok dyrebeskyttelsen han inn og nå har vi adoptert han. Nå er han et kosete matvrak som er nervøs ute, helst skal han stå i den åpne døra og skue ut... og er han ute og noen kommer så piler han inn.

Anonymkode: 26d1a...039

Skrevet
På 15.11.2019 den 10.23, AnonymBruker skrev:

Ts 

Hvis han ikke vil ut frivillig når det ligger snø på bakken, så lar dere ham være inne.

Alle frivillige organisasjoner har erfaring med katter som har hatt det så jævlig ute i kulden at de nekter å gå ut når det er snø og/eller kaldt :fryser:

Overskuddsenergi må dere la ham ta ut ved å leke med ham. En god vippe vil gjøre underverker. Gibbon sin Da Bird vippe kan anbefales, og kjøp gjerne 2 + en haug replacements for de får skikkelig juling og vil bli ødelagt :ler:

Anonymkode: 96788...b5e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...