Gå til innhold

Må ha Facebook- profil grunnet jobben.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må jeg bruke mitt fulle navn? Vil egentlig ikke være på Facebook m:( Har deaktivert min egen konto. Kan jeg skrive navnet på bedriften feks etter etternavnet? Eller bare bruke fornavn og navnet på bedriften? Jeg vil helst ikke være på Facebook av private årsaker.

Anonymkode: d13c1...e14

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har ikke vi noen mulighet for å vite. Du må spørre sjefen din.

Nå kan vel ikke en bedrift kreve av sine ansatte at de skal ha en Facebook-konto, men det er normalt å jatte med, når det ikke skaper store problemer. Dere finner en løsning på det.

Anonymkode: 88e1e...d18

• Liker 11
Skrevet

Det er en uting at alt skal ligge på Facebook syntes jeg, men så fryktelig stort problem kan det da vel ikke være dersom dette kun skal brukes for kontakt mellom folk? Ha en nøytral Facebookprofil der du kun har jobbinformasjon hvis du ikke ønsker å være på Facebook generelt. Blir selvsagt noe annet hvis bedriften krever at man skal representere bedriften på sin egen Facebookprofil med visse typer bilder og grafisk utforming, en slik rolleblanding mellom en privat profil og bedriften bør ikke gjøres. Bedriften bør i så fall skaffe seg Facebook for bedrifter som er tilpasset slik virksomhet. 

Anonymkode: e9ebf...ffe

Skrevet

Vi bruker Workplace på jobb fordi noen ikke vil ha profil. Foreslå det?

Anonymkode: d760f...62a

• Liker 3
Skrevet

Jobben kan ikke kreve dette. Vil du ikke, så vil du ikke. Ingenting sjefen får gjort med det. Vi har flere på vår jobb som ikke har Facebook

Anonymkode: 374b1...998

• Liker 5
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må jeg bruke mitt fulle navn? Vil egentlig ikke være på Facebook m:( Har deaktivert min egen konto. Kan jeg skrive navnet på bedriften feks etter etternavnet? Eller bare bruke fornavn og navnet på bedriften? Jeg vil helst ikke være på Facebook av private årsaker.

Anonymkode: d13c1...e14

Hvorfor i all verden skal arbeidsplassen kreve noe slikt??                

På min arbeidsplass får vi iallefall all nyttig informasjon på selve jobben. Eller tekstmeldinger dersom noen lurer på noe, og en kollega er hjemme for eksempel...             

Anonymkode: 8907d...136

• Liker 1
Skrevet

Du skriver jo at du har personlige grunner for ikke å være der. Har du sagt det til sjefen?

• Liker 3
Skrevet

Har sett en som heter feks Anna pedagog. Anna er ekte fornavn (jeg har endret det) og pedagog er bhg stillingen hennes. Vil tro det er pga jobb hun har den profilen for det er nesten ingenting der. 

Anonymkode: bf281...168

Skrevet

Bedriften kan ikke kreve at du skal opprette konto på FB i ditt navn, dette bryter også med betingelsene til FB som man må godta når man oppretter konto. Dette høres ut som en veldig useriøs og uprofesjonell arbeidsgiver.   

Anonymkode: 57f08...40f

• Liker 5
Skrevet

Du trenger ikke å oppgi fullt navn. Hvis du bruker epost fra jobben, eller lager en ny, og bruker fornavn slik at de på jobb skjønner hvem du er og kombinerer med firmanavn eller andre kombinasjoner av tall og bokstaver for å få en godkjent bruker, så vil sikkert ingen du kjenner kunne søke deg opp. 

Det kan også være du kan få innført en annen kanal for kommunikasjon, men da kan det være du bør finne et alternativ for at de skal bite på. 

Anonymkode: 5722b...14e

Skrevet

Arbeidsgiver kan ikke kreve det, men mange forventer likevel at man stiller opp med sin egen private profil. Jeg er i samme situasjon som deg. Jeg vil egentlig ikke være på Facebook, men som leder for et kommunalt tilbud er jeg nødt til å styre dets Facebook-gruppe. Gruppen må vi ha fordi det er der det er lettest å nå ut til folk, og det ble umulig for meg å gjøre uten egen profil. Alternativet var at mine kolleger fikk det på toppen av alt de selv skulle gjøre, så jeg så ingen annen løsning enn å gi etter. Jeg savner en mulighet for å lage en egen jobbprofil.

Anonymkode: fd4c0...e65

Skrevet

Herregud. Folk er tilbakestående. 

Skal dere nekte å ha epost? Hva med mobiltelefon?

Du lager en konto og bruker den ifm jobb. Ikke vær så sykt vanskelig. 

• Liker 8
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver kan ikke kreve det, men mange forventer likevel at man stiller opp med sin egen private profil. Jeg er i samme situasjon som deg. Jeg vil egentlig ikke være på Facebook, men som leder for et kommunalt tilbud er jeg nødt til å styre dets Facebook-gruppe. Gruppen må vi ha fordi det er der det er lettest å nå ut til folk, og det ble umulig for meg å gjøre uten egen profil. Alternativet var at mine kolleger fikk det på toppen av alt de selv skulle gjøre, så jeg så ingen annen løsning enn å gi etter. Jeg savner en mulighet for å lage en egen jobbprofil.

Vil ikke være på Facebook? Hva I alle dager mener du. Å lage en profil hvor du ikke deler noe privat er for et normalt fungerende menneske ikke et problem. 

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke å oppgi fullt navn. Hvis du bruker epost fra jobben, eller lager en ny, og bruker fornavn slik at de på jobb skjønner hvem du er og kombinerer med firmanavn eller andre kombinasjoner av tall og bokstaver for å få en godkjent bruker, så vil sikkert ingen du kjenner kunne søke deg opp. 

Det kan også være du kan få innført en annen kanal for kommunikasjon, men da kan det være du bør finne et alternativ for at de skal bite på. 

Jeg gjorde dette for å slippe å bruke privat profil, men den ble stengt fordi "Facebook mistenker at du ikke er en person".

• Liker 1
Skrevet

Hva med Fornavn Stillingstittel(som eksemplifisert med Anne Pedagog over)? Du kan lage en hotmail med samme epostadresse f.eks. 

Skrevet

4 minutter siden, FrodeF skrev:

Vil ikke være på Facebook? Hva I alle dager mener du. Å lage en profil hvor du ikke deler noe privat er for et normalt fungerende menneske ikke et problem. 

Jeg misliker sterkt det Facebook har blitt og hvordan de etter min mening misbruker brukernes persondata, og jeg ønsker ikke å være en av deres brukere. Jeg vil si jeg er normalt fungerende. Har høy IQ og lederstilling.

• Liker 9
Skrevet
4 minutter siden, FrodeF said:

Selv er jeg ikke på facebook. Jeg hadde det før men slettet profilen. Det er fordi Facebook sanker for mye data om individer for å selge til markedsførere. Og det er jeg ikke interessert i å delta i. Det er jo bare en eneste stor markedsføringskanal. Har ikke savnet det et sekund.

Andre igjen ønsker ikke å ha konto der av private årsaker. Dette kan være at de ikke ønsker å bli kontaktet av personer som ikke vil de vel. For eksempel. Som noen påpeker er det en del av vilkårene at du bruker ditt ekte navn. Har du reflektert over hvorfor dette er et krav?

Kort sagt så forenkler du en problemstilling som kan ha mange årsaker.

Anonymkode: e3b07...6e6

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, FrodeF skrev:

4 minutter siden, FrodeF skrev:

Mener du at folk er tilbakestående fordi de ikke vil lage falsk profil på Facebook?, det bryter med retningslinjene til Facebook og man må også opprette en ny e-post konto for å lage en ny profil.

Arbeidsgiver kan ikke kreve at man skal opprette en falsk konto i sitt eget navn, om noen er tilbakestående så må det være arbeidsgiveren som ikke har opprettet en konto for bedriften som de ansatte kan bruke. 

Anonymkode: 57f08...40f

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Selv er jeg ikke på facebook. Jeg hadde det før men slettet profilen. Det er fordi Facebook sanker for mye data om individer for å selge til markedsførere. Og det er jeg ikke interessert i å delta i. Det er jo bare en eneste stor markedsføringskanal. Har ikke savnet det et sekund.

Andre igjen ønsker ikke å ha konto der av private årsaker. Dette kan være at de ikke ønsker å bli kontaktet av personer som ikke vil de vel. For eksempel. Som noen påpeker er det en del av vilkårene at du bruker ditt ekte navn. Har du reflektert over hvorfor dette er et krav?

Kort sagt så forenkler du en problemstilling som kan ha mange årsaker.

Jeg må legge til at jeg har jobbet med web hele min karriere fra ca 2000, så det var et reflektert valg jeg gjorde med å slette FB.

En annen grunn til at jeg fikk FB i halsen var hvordan markedsføringsmekanismene deres ble brukt i valget av Trump og Brexit. Det er et system ute av kontroll. Det bør splittes opp og reguleres før jeg vil vurdere å opprette konto der igjen

Skrevet
16 minutter siden, FrodeF skrev:

Mobil og e-post kan ikke sammenlignes med Facebook!!!

Anonymkode: 5f1ab...7da

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...