Gå til innhold

Alvorlige søvnproblemer

Fremhevede innlegg

Gjest Familytree
Skrevet

Disse siste fem ukene har jeg sovet 4 eller 5 timer hver dag. Jeg har ikke mindre energi, men jeg merker at jeg ikke kan fortsette slik, i dag har jeg en avtale med legen. Noen med lignende erfaring? Eller råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som er viktig er rutiner, at man står opp til samme tid hver dag og legger seg til samme tid hver dag. 

Når det sklir ut hos meg, og kommer inn i dager der jeg er sen i seng, og ligger også å vrir meg i timesvis før jeg sovner, så tar jeg på vekkerklokka et par morgener så jeg kommer meg tidlig opp, og kommer da etter et par dager i system igjen, og får sove når jeg legger meg.

Annet råd er jo å ikke ha tv på soverommet, ikke være aktiv de siste timene før leggetid, ikke mobilen på soverommet, roe ting ned før leggetid, ta av alle skjermer, finn en bok å les den siste timen før leggetid. 

Lykke til :) 

Anonymkode: 22c44...2c9

• Liker 1
Skrevet

God søvnhygiene, det med rutiner som nevnt over her er og det beste tipset etter det jeg og har erfart. I tillegg til mosjon. Om du ønsker å prøve medikamenter er melatonin et greit alternativ.

Anonymkode: d11e5...35a

Gjest Familytree
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det som er viktig er rutiner, at man står opp til samme tid hver dag og legger seg til samme tid hver dag. 

Når det sklir ut hos meg, og kommer inn i dager der jeg er sen i seng, og ligger også å vrir meg i timesvis før jeg sovner, så tar jeg på vekkerklokka et par morgener så jeg kommer meg tidlig opp, og kommer da etter et par dager i system igjen, og får sove når jeg legger meg.

Annet råd er jo å ikke ha tv på soverommet, ikke være aktiv de siste timene før leggetid, ikke mobilen på soverommet, roe ting ned før leggetid, ta av alle skjermer, finn en bok å les den siste timen før leggetid. 

Lykke til :) 

Anonymkode: 22c44...2c9

Takk, ja, de er gode tips! Jeg legger meg ærlig tidlig, men ligger å vrir meg i senga timesvis (to eller tre tider). Jeg ser mobiltelefonen når dette skjer mer enn to timer og hører på musikk😊

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du ønsker å prøve medikamenter er melatonin et greit alternativ.

Helt ærlig, Jeg sa til legen min at jeg ikke vil ha medikamenter, h*n er enig, men jeg tror at hvis jeg ikke kan overvinne søvnproblemer, vil dette være det beste alternativet

Skrevet
1 minutt siden, Familytree skrev:

Takk, ja, de er gode tips! Jeg legger meg ærlig tidlig, men ligger å vrir meg i senga timesvis (to eller tre tider). Jeg ser mobiltelefonen når dette skjer mer enn to timer og hører på musikk😊

Helt ærlig, Jeg sa til legen min at jeg ikke vil ha medikamenter, h*n er enig, men jeg tror at hvis jeg ikke kan overvinne søvnproblemer, vil dette være det beste alternativet

Hvordan er dagene dine til vanlig da? Hva gjør du, jobber du, er du aktiv, sover du på dagtid o.l? 

Skrevet

Kan anbefale å høre på mindfullness med dype/rolige pusteøvelser, har slitt mye med søvn og gått på medikamenter for det en god stund, men etter jeg har brukt mindfullness ved leggetid en stund har jeg blitt kvitt «tankespinnet» og stresset i kroppen som gjorde at jeg ikke fikk sove. Sovner gjerne med den på ørene. 

Anonymkode: ad4c0...6d5

Skrevet

En gåtur/løpetur før leggetid var det som hjalp mest for meg før jeg fikk utskrevet vallergan. Har brukt det i et og et halvt år nå, i perioder hver kveld og ellers når jeg "kjenner" at det blir en vanskelig innsovning den kvelden (de kaller det angstrelaterte søvnvansker). Vallergan er ikke avhengighetsskapende og er egentlig en allergimedisin :)

Anonymkode: 07ead...80e

Gjest Familytree
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er dagene dine til vanlig da? Hva gjør du, jobber du, er du aktiv, sover du på dagtid o.l? 

Jeg jobber om natten, jeg jobber i en bar som bartender, men jeg prøver å være i sengen klokka ett, på fridagene mine (to eller tre dager i uken) legger jeg meg klokka tolv. Hva mener du med å være aktiv? Jeg...studerer og går på treningsstudio. 

Skrevet
3 minutter siden, Familytree skrev:

Jeg jobber om natten, jeg jobber i en bar som bartender, men jeg prøver å være i sengen klokka ett, på fridagene mine (to eller tre dager i uken) legger jeg meg klokka tolv. Hva mener du med å være aktiv? Jeg...studerer og går på treningsstudio. 

Mosjon, turer, trening osv 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...