Gå til innhold

Når ta vitaminer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal begynne å ta omega 3, d vitamin og magnesium. Er det samme når på dagen jeg spiser de?

Anonymkode: 4e208...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

D-vitamin er et fettløselig vitamin og må ALLTID tas med fett for at kroppen skal kunne ta det opp. Noen D-vitaminer er i kapsler med olje. Disse kan du ta når som helst. Hvis du har piller eller kapsler uten olje, så må de tas enten med måltid eller med omega-3, som jo er fett. Disse to sammen kan tas når som helst på døgnet, til eller utenom måltid. Hvis du ikke vil ta D-vitamin med omega-3, så må du ta det til måltid.

Magnesium bør du ta på kvelden før du legger deg siden det er muskelavslappende. Med mindre du bare spiser animalsk til kvelds, så bør du ikke spise magnesium til kveldsmåltidet, men en stund etter. Gjerne rett før du legger deg. De fleste planter har nemlig stoffer som hemmer magnesium-opptaket.

Av nysgjerrighet, hvilken D-vitamin og hvilken magnesium? Det er ikke det samme hvilke du tar. D-vitamin bør være D3 (kolekalsiferol) og av magnesium bør være magnesiumsitrat, og det er best hvis de er i gelatin-kapsler (cellulose senker opptaket). Hvis du har kjøpt noen andre, så anbefaler jeg å kjøpe D3 og magnesiumsitrat i gelatin-kapsler neste gang hvis du skal ha mer.

Anonymkode: e3106...9e9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen!

jeg har kjøpt:

vitality line magnesium b6 100 kap

vitality line vitamin d3 40ug

Eskimo 3 omega 3

Anonymkode: 4e208...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

D-vitamin er et fettløselig vitamin og må ALLTID tas med fett for at kroppen skal kunne ta det opp. Noen D-vitaminer er i kapsler med olje. Disse kan du ta når som helst. Hvis du har piller eller kapsler uten olje, så må de tas enten med måltid eller med omega-3, som jo er fett. Disse to sammen kan tas når som helst på døgnet, til eller utenom måltid. Hvis du ikke vil ta D-vitamin med omega-3, så må du ta det til måltid.

Magnesium bør du ta på kvelden før du legger deg siden det er muskelavslappende. Med mindre du bare spiser animalsk til kvelds, så bør du ikke spise magnesium til kveldsmåltidet, men en stund etter. Gjerne rett før du legger deg. De fleste planter har nemlig stoffer som hemmer magnesium-opptaket.

Av nysgjerrighet, hvilken D-vitamin og hvilken magnesium? Det er ikke det samme hvilke du tar. D-vitamin bør være D3 (kolekalsiferol) og av magnesium bør være magnesiumsitrat, og det er best hvis de er i gelatin-kapsler (cellulose senker opptaket). Hvis du har kjøpt noen andre, så anbefaler jeg å kjøpe D3 og magnesiumsitrat i gelatin-kapsler neste gang hvis du skal ha mer.

Anonymkode: e3106...9e9

Tøv. Ja det tas bedre opp med fett,men det må IKKE tas med fett. Jeg har anoreksi og sliter i perioder med d vitamin mangel,og når jeg da må ta ekstra boost med d vitamin tar jeg det om moringen UTEN mat og bp viser at verdiene. mine stiger.

Anonymkode: 298b2...641

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
 
 
 
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for hjelpen!

jeg har kjøpt:

vitality line magnesium b6 100 kap

vitality line vitamin d3 40ug

Eskimo 3 omega 3

Anonymkode: 4e208...ef5

Magnesium: Det er magnesiumoksid, ikke magnesiumsitrat. Så det er dårligere opptak av den. Men det er gelatin-kapsel, så det er bedre enn hard pille.

D-vitamin: Inneholder olje, så den kan tas når som helst, med eller uten mat.

Omega-3: 👍 Et lite tips jeg glemte å nevne, oppbevar denne i kjøleskapet. Umettede oljer som omega-3 tåler dårlig varme, og poenget her er jo at du vil få i deg en olje som ikke er ødelagt, så oppbevar den i kjøleskapet, så holder den seg bedre.

 

Anonymkode: e3106...9e9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tøv. Ja det tas bedre opp med fett,men det må IKKE tas med fett. Jeg har anoreksi og sliter i perioder med d vitamin mangel,og når jeg da må ta ekstra boost med d vitamin tar jeg det om moringen UTEN mat og bp viser at verdiene. mine stiger.

Anonymkode: 298b2...641

Da har du nok fått en versjon med fett i, som den TS har for eksempel. Vi tar ikke opp fettløselige vitaminer uten fett.

Anonymkode: e3106...9e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skal helst ta med mat i magen, feks etter frokost eller etter middag ol (det som passer deg best). Kroppen tar opp vitaminene bedre med mat i magen. Men du kan ta det på tom mage, det er ikke skadelig, men du får mer utbytte med mat. 

Anonymkode: 8c609...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omega 3 bør du for øvrig smørre på huden. Å spise den er bortkastede penger (siden den funker mot tørr hud, ikke noe annet).

Anonymkode: 67cf6...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Omega 3 bør du for øvrig smørre på huden. Å spise den er bortkastede penger (siden den funker mot tørr hud, ikke noe annet).

Anonymkode: 67cf6...b91

Hva? De fleste får i seg nok omega-3 og for mye omega-6. Omega-6 er betennelsesfremmende og omega-3 er betennelsesdempende. Forholdet mellom omega-3 og omega-6 er viktig. Man tror at vi bør ha noe sånt som 1 del omega-3 til 2 deler omega-6. Mange får i seg ca 40 ganger mer omega-6 enn omega-3... Man vil ha bedre effekt av å kutte ut store omega-6-kilder som for eksempel korn og planteoljer for å bedre dette forholdet, enn å ta omega-3-tilskudd, men det betyr ikke at omega-3 er bortkastet. Mange opplever forbedring på betennelsestilstander i kroppen. Enda bedre ville vært å kutte ut oksalat-kilder, men omega-3 er et steg i riktig retning i alle fall. 

Anonymkode: e3106...9e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2019 den 16.34, AnonymBruker skrev:

Da har du nok fått en versjon med fett i, som den TS har for eksempel. Vi tar ikke opp fettløselige vitaminer uten fett.

Anonymkode: e3106...9e9

Nope! Ikke fett i min

Anonymkode: 298b2...641

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2019 den 17.21, AnonymBruker skrev:

Hva? De fleste får i seg nok omega-3 og for mye omega-6. Omega-6 er betennelsesfremmende og omega-3 er betennelsesdempende. Forholdet mellom omega-3 og omega-6 er viktig. Man tror at vi bør ha noe sånt som 1 del omega-3 til 2 deler omega-6. Mange får i seg ca 40 ganger mer omega-6 enn omega-3... Man vil ha bedre effekt av å kutte ut store omega-6-kilder som for eksempel korn og planteoljer for å bedre dette forholdet, enn å ta omega-3-tilskudd, men det betyr ikke at omega-3 er bortkastet. Mange opplever forbedring på betennelsestilstander i kroppen. Enda bedre ville vært å kutte ut oksalat-kilder, men omega-3 er et steg i riktig retning i alle fall. 

Anonymkode: e3106...9e9

Kan jeg spørre hva som er negativt med oksalat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2019 den 2.10, AnonymBruker skrev:

Nope! Ikke fett i min

Anonymkode: 298b2...641

Ikke i min heller. Tabletter kjøpt på apoteket, det står ingenting om at de skal tas sammen med fett.

Anonymkode: feada...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, TomHm skrev:

Kan jeg spørre hva som er negativt med oksalat?

Her er noe god informasjon om emnet: https://sallyknorton.com/oxalate-science/oxalate-basics/ Det lager en hel haug med problemer i kroppen, og altfor få mennesker er obs på dette. Du har kanskje hørt at man ikke skal spise rabarbra etter sankthans? Det er fordi oksalatinnholdet blir høyere jo eldre stilken er.

Anonymkode: e3106...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar Vitamin d3, magnesium malate, EPA, nattlysolje og relora ved kvelden. 
Tar Inositol i løpet av dagen. 
Er vitamin junky 😂

Anonymkode: af74c...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2019 den 3.11, AnonymBruker skrev:

D-vitamin er et fettløselig vitamin og må ALLTID tas med fett for at kroppen skal kunne ta det opp. Noen D-vitaminer er i kapsler med olje. Disse kan du ta når som helst. Hvis du har piller eller kapsler uten olje, så må de tas enten med måltid eller med omega-3, som jo er fett. Disse to sammen kan tas når som helst på døgnet, til eller utenom måltid. Hvis du ikke vil ta D-vitamin med omega-3, så må du ta det til måltid.

Magnesium bør du ta på kvelden før du legger deg siden det er muskelavslappende. Med mindre du bare spiser animalsk til kvelds, så bør du ikke spise magnesium til kveldsmåltidet, men en stund etter. Gjerne rett før du legger deg. De fleste planter har nemlig stoffer som hemmer magnesium-opptaket.

Av nysgjerrighet, hvilken D-vitamin og hvilken magnesium? Det er ikke det samme hvilke du tar. D-vitamin bør være D3 (kolekalsiferol) og av magnesium bør være magnesiumsitrat, og det er best hvis de er i gelatin-kapsler (cellulose senker opptaket). Hvis du har kjøpt noen andre, så anbefaler jeg å kjøpe D3 og magnesiumsitrat i gelatin-kapsler neste gang hvis du skal ha mer.

Anonymkode: e3106...9e9

Det har jeg aldri fått beskjed om, og jeg fikk påvist betydelig D-vitaminmangel. Jeg tok tilskudd alltid for seg (uten olje), og nivåene kom opp til referanseområdet. 

Anonymkode: 12220...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...