Gå til innhold

Anfall hos hund

Anbefalte innlegg

Skrevet
On 11/14/2019 at 10:08 PM, AnonymBruker said:

Pomchi er ikke en rase, men en blanding

Anonymkode: 139c5...c55

Takk og pris for at det ikke er en "rase! Blandinger er best!!

Anonymkode: 00a75...4a3

• Liker 1
Skrevet
På 14.11.2019 den 15.14, AnonymBruker skrev:

Hunden min på 4,5 år får ofte anfall, det skjer ved at hun blir helt stiv og løfter ofte opp ene labben. Noen ganger lager hu lyder som tyder veldig på at hun syns det er ubehagelig, og vil alltid ligge i nærheten og bli holdt rundt når dette skjer. 
har vært hos flere dyrleger og brukt veldig mye penger uten å få noe svar, men de sier det ikke er epilepsi. Har noen av dere opplevd det samme med deres hund? 
hun er av rasen pomchi. 

Anonymkode: a5988...713

Sjekk med raseklubbene på de 2 rasene. Patellaluksasjon er ikke uvanlig på de små rasene,men regner kanskje med at veterinær har sjekket for det..

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.11.2019 den 15.14):

Hunden min på 4,5 år får ofte anfall, det skjer ved at hun blir helt stiv og løfter ofte opp ene labben. Noen ganger lager hu lyder som tyder veldig på at hun syns det er ubehagelig, og vil alltid ligge i nærheten og bli holdt rundt når dette skjer. 
har vært hos flere dyrleger og brukt veldig mye penger uten å få noe svar, men de sier det ikke er epilepsi. Har noen av dere opplevd det samme med deres hund? 
hun er av rasen pomchi. 

Hei TS! Fant du ut hva det var? Jeg har samme problemet med hunden min

Anonymkode: 32794...947

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hei TS! Fant du ut hva det var? Jeg har samme problemet med hunden min

Hei! Huffda… hvilken hund har du? 
Jeg har enda ikke funnet ut av hva det er, men funnet ut hva jeg må gjøre for å forhindre at de kommer. Kan ikke gå turer på lenger enn 20 min om gangen feks (går vi lenger kommer anfall med en gang), hun kan ikke være der det er mye bråk og trafikk osv, da blir hun stresset og får anfall. Jeg gir hun også kun 4 porsjoner mat som jeg måler i gram, dersom hun får for mye mat en dag så kommer også anfall med en gang, veldig merkelig.. Men, så lenge vi gjør disse tingene så slipper vi anfallene, noe jeg er veldig glad for:) ikke sikkert dette funker med din hund, men hvis du finner ut hva det er med din så gi meg gjerne beskjed:) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har enda ikke funnet ut av hva det er, men funnet ut hva jeg må gjøre for å forhindre at de kommer. Kan ikke gå turer på lenger enn 20 min om gangen feks (går vi lenger kommer anfall med en gang), hun kan ikke være der det er mye bråk og trafikk osv, da blir hun stresset og får anfall. Jeg gir hun også kun 4 porsjoner mat som jeg måler i gram, dersom hun får for mye mat en dag så kommer også anfall med en gang, veldig merkelig.. Men, så lenge vi gjør disse tingene så slipper vi anfallene, noe jeg er veldig glad for:) ikke sikkert dette funker med din hund, men hvis du finner ut hva det er med din så gi meg gjerne beskjed:) 

Sjekk ut paroxysmal dyskinesi.

Anonymkode: 1e0f2...8ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Takk for svar! Nå har hun begynt å få anfall flere ganger om dagen stakkars, akkurat som du beskriver det. Hun blir helt stiv og løfter opp ene bak labben. Vi har tatt en del blodprøver hos dyrlegen og de tror det kan være at blodsirkulasjonen i leveren hennes ikke går rundt. Hvis dette stemmer blir vi nødt til å opperere:/. skummelt og hjerteskjærende, og jeg er så redd for at noe skal gå galt. Både under opperasjonen eller at det utvikler seg og at hun blir verre. Hun er 1,5 år av rasen yorkshire terrier biewer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Sjekk ut paroxysmal dyskinesi.

Anonymkode: 1e0f2...8ae

Takk! Dette er slik «anfallene» foregår

AnonymBruker
Skrevet

Det er epilepsi, men om det er primær eller sekundær vet vi jo ikke.  Det kan være veldig mye, alt fra autoimmun sykdommer til hjernekreft. 

Det beste du kan gjøre er å ta tiden på anfallene og passe på at hunden ikke skader seg på noe. 

Du må be veterinær sette hunden din på fenemal for å forebygge anfall og så skal du ha flere stesolid rektslvæske tilgjengelig. Disse skal du kun bruke om anfallene varer lenge eller at det kommer mange etter hverandre.  Jeg har satt grensen til 3-4 minutter før jeg bruker det, om hunden skulle gå i status epilepticus og du ikke har stesolid tilgjengelig er det svært ubehagelig og farlig for hunden. 

Anonymkode: 9af93...b38

AnonymBruker
Skrevet

Leste siste innlegget nå, se bort fra det jeg skrev om det passer med PD

Det er noe dritt når dyr blir syke, men dette kommer nok til å gå bra, hunden har etter alt å dømme en fantastisk eier

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Leste siste innlegget nå, se bort fra det jeg skrev om det passer med PD

Det er noe dritt når dyr blir syke, men dette kommer nok til å gå bra, hunden har etter alt å dømme en fantastisk eier

Takk for fine ord❤️ Håper også at det går bra fremover og at det ordner seg

AnonymBruker
Skrevet

Hunden min har anfall (blanding av pomeranian, chihuahua og pappillon). 

Jeg fikk mye og god hjelp på dyresykehuset i Ås! De tok Ct, Mr, blodprøver, målte blodtrykk, tok en haug av fysiske tester ift bevegelse og refleks reaksjon + urinprøve 

Viser seg at hun har svulst på binyren. Svulster som oppstår der kan tukle med eller produsere for mye/lite av forskjellige hormoner. Side effekten av dette er temperatur forandringer, tull med adrenalin hormoner, som igjen påvirker puls og blodårer, som påvirker blodårer i hjernen som har bristet. Så hunden har flere små hjerneblødninger, som fører til anfall. 

Er så mye forskjellig som kan utløse anfall, og sier ikke at din/deres hund har det samme som min! Men dyrlegene på vetrinær høyskolen i Ås fant ut av alt dette på 1 mnd. Vi venter fortsatt på nye svar fra flere prøver, slik at vi kan vite hva neste steg i behandlingen er

Håper dere også finner ut av det for deres små ❤️

Anonymkode: 4ade7...56f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hunden min har anfall (blanding av pomeranian, chihuahua og pappillon). 

Jeg fikk mye og god hjelp på dyresykehuset i Ås! De tok Ct, Mr, blodprøver, målte blodtrykk, tok en haug av fysiske tester ift bevegelse og refleks reaksjon + urinprøve 

Viser seg at hun har svulst på binyren. Svulster som oppstår der kan tukle med eller produsere for mye/lite av forskjellige hormoner. Side effekten av dette er temperatur forandringer, tull med adrenalin hormoner, som igjen påvirker puls og blodårer, som påvirker blodårer i hjernen som har bristet. Så hunden har flere små hjerneblødninger, som fører til anfall. 

Er så mye forskjellig som kan utløse anfall, og sier ikke at din/deres hund har det samme som min! Men dyrlegene på vetrinær høyskolen i Ås fant ut av alt dette på 1 mnd. Vi venter fortsatt på nye svar fra flere prøver, slik at vi kan vite hva neste steg i behandlingen er

Håper dere også finner ut av det for deres små ❤️

Uff så trist å høre, men godt at dere fant ut av hva det var. Håper det ordner seg for hunden din❤️ Vi har også blitt henvist til Ås veterinær høyskolen, så veldig godt å høre at du har god erfaring hos dem. Så får vi se hva som skjer fremover og håpe på det beste🙏🏼 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.11.2019 den 10.47):

Så hvorfor sier du det da? "Hun er av rasen pomchi" skriver du, som om du trodde det var en ekte rase. Det er en blandingshund, likegyldig hva selgerne velger å kalle miksen.

Slutt å gå rundt og si at hunden "er av rasen", for da fremstår du jo naturligvis som uvitende.

Kontakt veterinærhøyskolen i Oslo for å høre om de kan utrede hunden, dersom du bor i kjøreavstand til Oslo.

Anonymkode: 22f81...fb4

Er det rart det er krig i verden

Anonymkode: 5c82d...878

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Uff så trist å høre, men godt at dere fant ut av hva det var. Håper det ordner seg for hunden din❤️ Vi har også blitt henvist til Ås veterinær høyskolen, så veldig godt å høre at du har god erfaring hos dem. Så får vi se hva som skjer fremover og håpe på det beste🙏🏼 

Så bra du ble henvist dit! 😊 Møtt på 3 forskjellige dyrleger der, og alle har vært veldig hyggelige og forståelsesfulle! Dyrlegen som følger oss opp nå heter Hanne Moberg, hun er universitetslektor og veldig dyktig! Kjempe flink med hunden min, det merkes at hun har stor forståelse for håndtering av liten hund i en stresset situasjon ❤️ 

Håper de klarer hjelpe hunden din ❤️

• Hjerte 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har lest en plass, husker ikke hvor, at pomeranien ikke bør få hvete i maten. Da kan de få epilepsi-lignende anfall.

Kanskje sjekke maten, om det er mye hvete i den

• 4 måneder senere...
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.7.2022 den 12.01):

Lenge siden, men prøver! Fant de ut hva disse anfallene skyldes? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...