Gå til innhold

voldsoffererstatning


Madebyme94

Anbefalte innlegg

Hei! Endelig har advokaten min fått alt han trengte av fullmakt osv, så nå er alt sendt inn, og vi venter bare på svar. Har blitt fortalt at det er lang behandlingstid. Men er det andre her inne som har søkt om dette, og vil fortelle om det , om det gjikk igjennom og hvor lang tid tok det ? Vi har gode bevis fra barndom til godt voksen, at jeg er veldig sterkt preget, og går nå på ung uføre 100%. Har hørt det er veldig vanskelig å få "godkjent." 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er i samme situasjon og har søkt erstatning. Det er over et år siden jeg søkte, men det har tatt tid å finne en passende spesialist som kan lage den type erklæring de ønsker ettersom jeg søker menerstatning. Visste ikke at jeg trengte en sånn erklæring før jeg søkte, så jeg trodde jeg kom til å ha fått svar innen nå.

Har hørt at det er mye enklere å få godkjent så lenge det foreligger dom i saken.

Lykke til, det er tøft gjort å søke erstatning!

Anonymkode: 17692...960

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i samme situasjon og har søkt erstatning. Det er over et år siden jeg søkte, men det har tatt tid å finne en passende spesialist som kan lage den type erklæring de ønsker ettersom jeg søker menerstatning. Visste ikke at jeg trengte en sånn erklæring før jeg søkte, så jeg trodde jeg kom til å ha fått svar innen nå.

Har hørt at det er mye enklere å få godkjent så lenge det foreligger dom i saken.

Lykke til, det er tøft gjort å søke erstatning!

Anonymkode: 17692...960

Ja det er en ganske tøff prosess, og håper du får den godkjent til slutt :)

Lykke til til deg også! ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i samme situasjon og har søkt erstatning. Det er over et år siden jeg søkte, men det har tatt tid å finne en passende spesialist som kan lage den type erklæring de ønsker ettersom jeg søker menerstatning. Visste ikke at jeg trengte en sånn erklæring før jeg søkte, så jeg trodde jeg kom til å ha fått svar innen nå.

Har hørt at det er mye enklere å få godkjent så lenge det foreligger dom i saken.

Lykke til, det er tøft gjort å søke erstatning!

Anonymkode: 17692...960

At det er enklere å gå godkjent når det foreligger en dom i saken er veldig logisk, og ganske rettferdig også. 
 

Lykke til begge to!

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, The Kitten skrev:

At det er enklere å gå godkjent når det foreligger en dom i saken er veldig logisk, og ganske rettferdig også. 
 

Lykke til begge to!

 

Det er jo like rettferdig for oss også selvom det kansje ikke har vært en "dom" inn i bilde. Det blei anmeldt og han innrømte alt, men det blei alikavel hennlagt , pga visse regler og dritt.  

Tusen takk for det :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Madebyme94 skrev:

Det er jo like rettferdig for oss også selvom det kansje ikke har vært en "dom" inn i bilde. Det blei anmeldt og han innrømte alt, men det blei alikavel hennlagt , pga visse regler og dritt.  

Tusen takk for det :)

Jeg mente ikke at jeg ikke unner deg erstatning altså. Men når det foreligger dom har offeret vært gjennom den påkjenningen det er å gå gjennom en (ofte to) runder i retten. 
 

Men jeg håper det ordner seg for deg altså!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, The Kitten skrev:

Jeg mente ikke at jeg ikke unner deg erstatning altså. Men når det foreligger dom har offeret vært gjennom den påkjenningen det er å gå gjennom en (ofte to) runder i retten. 
 

Men jeg håper det ordner seg for deg altså!

Jeg er litt dårlig for å ordlegge meg riktig 😄 så det blei vel bare en lett misforståelse fra oss begge... Men er ganske enig i det du skreiv , at det er lettere og logisk , at viss det foreligge en dom , så går det fortere .

Tusen takk igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er 18 måneder behandlingstid uten dom.

Anonymkode: 1fd3a...c3a

Iknøw :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt eksakt, men mener det var ca 1,5 år fra vi anmeldte til pengene kom på kontoen. Lang prosess. 

Anonymkode: 9ac20...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husker ikke helt eksakt, men mener det var ca 1,5 år fra vi anmeldte til pengene kom på kontoen. Lang prosess. 

Anonymkode: 9ac20...440

1,5 år er jo veldig raskt fra start til slutt?! Her tok det 1,5 år fra anmeldelse til dom. Og så tar det 1,5 år på saksbehandlingstid hos VOE for utredning, så tar minst tilsammen 3,5 år. 

Anonymkode: 1fd3a...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

1,5 år er jo veldig raskt fra start til slutt?! Her tok det 1,5 år fra anmeldelse til dom. Og så tar det 1,5 år på saksbehandlingstid hos VOE for utredning, så tar minst tilsammen 3,5 år. 

Anonymkode: 1fd3a...c3a

Tok det virkelig så lang tid fra dommen til du fikk pengene? Hvorfor måtte det ny behandling hos voldsoffererstatningen hvis du hadde en dom på det?

I min sak tok det 21 måneder fra anmeldelse til rettskraftig dom. Da hadde saken blitt anket til høyesterett (som forkastet anken). Fra jeg søkte voldsoffererstatning til jeg hadde pengene på konto tok det cirka 4 uker. De la bare lagmannsretten sin avgjørelse til grunn. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, The Kitten skrev:

Tok det virkelig så lang tid fra dommen til du fikk pengene? Hvorfor måtte det ny behandling hos voldsoffererstatningen hvis du hadde en dom på det?

I min sak tok det 21 måneder fra anmeldelse til rettskraftig dom. Da hadde saken blitt anket til høyesterett (som forkastet anken). Fra jeg søkte voldsoffererstatning til jeg hadde pengene på konto tok det cirka 4 uker. De la bare lagmannsretten sin avgjørelse til grunn. 

 

Jeg vet ikke hvorfor det er lang behandlingstid

Anonymkode: 1fd3a...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvorfor det er lang behandlingstid

Anonymkode: 1fd3a...c3a

Syns bare det er rart det tok så lang tid hvis du hadde en dom å legge til grunn... Men det er jo ikke din feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

 

Madebyme94 skrev (På 14.11.2019 den 11.13):

Hei! Endelig har advokaten min fått alt han trengte av fullmakt osv, så nå er alt sendt inn, og vi venter bare på svar. Har blitt fortalt at det er lang behandlingstid. Men er det andre her inne som har søkt om dette, og vil fortelle om det , om det gjikk igjennom og hvor lang tid tok det ? Vi har gode bevis fra barndom til godt voksen, at jeg er veldig sterkt preget, og går nå på ung uføre 100%. Har hørt det er veldig vanskelig å få "godkjent." 

Hei TS :)

 

Har du fått svar? Jeg er i nøyaktig samme situasjon som deg, og søker svar. 

 

Hva søkte du om og hva fikk du? 

 

Hilsen meg:) 

Anonymkode: 95357...b02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

 

Hei TS :)

 

Har du fått svar? Jeg er i nøyaktig samme situasjon som deg, og søker svar. 

 

Hva søkte du om og hva fikk du? 

 

Hilsen meg:) 

Anonymkode: 95357...b02

Hei 😊 jeg er ikke ts, men i samme situasjon. 

Sendte søknaden inn samtidig som jeg anmeldte sommeren 2018. 

Han ble dømt i tingretten og lagmannsretten. Siste dommen kom i februar i år. Så er veldig spent på når dette siste kapittelet blir ferdig. 

Jeg har søkt om oppreisning og menerstatning. Lurer på om disse blir vurdert hver for seg siden menerstatning tar så lang tid mtp utredning av uavhengig spesialist? Noen som vet?

Har sendt mail til kontoret for voldsoffererstatning, men de har jo 4 ukers behandlingstid 🙈😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Aristokatten skrev (På 6.3.2021 den 9.08):

Hei 😊 jeg er ikke ts, men i samme situasjon. 

Sendte søknaden inn samtidig som jeg anmeldte sommeren 2018. 

Han ble dømt i tingretten og lagmannsretten. Siste dommen kom i februar i år. Så er veldig spent på når dette siste kapittelet blir ferdig. 

Jeg har søkt om oppreisning og menerstatning. Lurer på om disse blir vurdert hver for seg siden menerstatning tar så lang tid mtp utredning av uavhengig spesialist? Noen som vet?

Har sendt mail til kontoret for voldsoffererstatning, men de har jo 4 ukers behandlingstid 🙈😅

Hei. 

 

Jeg fikk oppreisning i tenårene, etter overgrepet. Ménerstatning fikk jeg nå i voksen alder(søkte ikke om det som ungdom). Måtte ha utredning, fikk det dekket av kfv, men måtte kjøre 8 timer en vei for timen(det var i Oslo). Det er jo individuelle søknader, så du kan få svar samtidig eller hver for seg 😊 jeg har en medisinsk invaliditet på 45%. Mener jeg fikk ca 12k pr år(alt utbetalt samtidig). Ca 380k.

Jeg ble utsatt for en grov overfallsvoldtekt på vei hjem fra fotballtrening, 100 m unna hjemmet mitt. Har hatt enorme problemer siden dette, og er nå ung uføre. Sliter i tillegg med en hel del kroppslige ting knytt til overgrepet. Desverre. Håper på å komme meg med årene, for det er jaggu ikke lett å være så isolert alene hjemme. Det hjelper nok lite, men har vært gjennom alt av terapi og traumebehandling(gått 2dg i uken i 10 år😳) , så jeg må nok bare ta tiden til hjelp. Jeg flyttet vekk fra byen jeg ble overfalt i, det hjalp litt 😊 

 

Jeg har søkt om tapt inntekt, men finner ingen som har stått i samme situasjon, så aner ikke hva jeg kan forvente.. 😭 

Anonymkode: 95357...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei. 

AnonymBruker skrev (På 9.3.2021 den 13.57):

Hei. 

 

Jeg fikk oppreisning i tenårene, etter overgrepet. Ménerstatning fikk jeg nå i voksen alder(søkte ikke om det som ungdom). Måtte ha utredning, fikk det dekket av kfv, men måtte kjøre 8 timer en vei for timen(det var i Oslo). Det er jo individuelle søknader, så du kan få svar samtidig eller hver for seg 😊 jeg har en medisinsk invaliditet på 45%. Mener jeg fikk ca 12k pr år(alt utbetalt samtidig). Ca 380k.

Jeg ble utsatt for en grov overfallsvoldtekt på vei hjem fra fotballtrening, 100 m unna hjemmet mitt. Har hatt enorme problemer siden dette, og er nå ung uføre. Sliter i tillegg med en hel del kroppslige ting knytt til overgrepet. Desverre. Håper på å komme meg med årene, for det er jaggu ikke lett å være så isolert alene hjemme. Det hjelper nok lite, men har vært gjennom alt av terapi og traumebehandling(gått 2dg i uken i 10 år😳) , så jeg må nok bare ta tiden til hjelp. Jeg flyttet vekk fra byen jeg ble overfalt i, det hjalp litt 😊 

 

Jeg har søkt om tapt inntekt, men finner ingen som har stått i samme situasjon, så aner ikke hva jeg kan forvente.. 😭 

Anonymkode: 95357...b02

 

Hei!

Lurer på om du har fått svar ang søknaden om tapt inntekt? Jeg står nå i en søkeprosess om voldsoffererstatning for overgrep i barndommen hvor det foreligger dom. Har fått diagnosen PTSD + noen fler, å har hatt plager siden, er i dag ung ufør. Har søkt om voldsoffererstatning og tapt inntekt. 
hvor sannsynlig er den biten med tapt inntekt? 

Anonymkode: d555e...20e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller er det noen andre som har erfaring rundt dette? Setter stor pris på tilbakemelding da jeg kjenner hele denne søkeprosessen har satt meg ganske ut.. Livet ville blitt brutalt endret om jeg får innvilget erstatning og tapt inntekt, men tørr ikke «håpe» heller. Samtidig vil jeg nok kanskje bli litt nedenfor om det blir avslag. Skjønner dere ikke kan gi meg svar og jeg bare må vente å se. Men om noen har erfaring så ville det vært fint å lese om det da det finnes generelt lite om dette på nett.. 

Anonymkode: d555e...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eller er det noen andre som har erfaring rundt dette? Setter stor pris på tilbakemelding da jeg kjenner hele denne søkeprosessen har satt meg ganske ut.. Livet ville blitt brutalt endret om jeg får innvilget erstatning og tapt inntekt, men tørr ikke «håpe» heller. Samtidig vil jeg nok kanskje bli litt nedenfor om det blir avslag. Skjønner dere ikke kan gi meg svar og jeg bare må vente å se. Men om noen har erfaring så ville det vært fint å lese om det da det finnes generelt lite om dette på nett.. 

Anonymkode: d555e...20e

Gjennomgikk en voldtekt i 2011, saken ble henlagt på bevisets stilling ca et halvt år senere. Da var vi kommet til nyåret 2012. Advokaten min søkte da om voldsoffererstatning i løpet av våren 2012, og søknaden ble innvilget litt under et år senere. Tror jeg fikk svar januar/februar i 2013, og pengene på konto under to uker etter brev i posten. 

Opplevde hele prosessen som ryddig og ålreit, tross i situasjonen og omstendighetene rundt. Saken min ble henlagt fordi det ikke var mulig å finne en gjerningsmann, siden han ikke fantes i noen registre. Det var mange dna-bevis, de bare klarte ikke å finne gjerningspersonen. Jeg fikk da erstatning uten dom. Det føltes godt, for da kunne jeg avslutte saken og gå videre, så godt det lot seg gjøre. Følte at jeg ble trodd, i det minste, og det hjalp meg på veien. 

Anonymkode: 714e9...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...