AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #1 Skrevet 14. november 2019 Hei! En bekjent driver legger vipper på kunder hjemme hos seg selv. Hun har ikke en bedrift så vidt jeg vet og kundene må vippse penger for tjenesten til hennes private konto. Altså ho gjør alt dettte svart, må ikke skatte osv. Hvilke regler gjelder her? Hun tjener godt på det, noe jeg ikke syns er riktig når det er svart arbeid Anonymkode: b646d...566
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #2 Skrevet 14. november 2019 Hvis det er et ENK så skilles det ikke på hennes private og hennes business-økonomi. Anonymkode: 06648...fe9 6
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #3 Skrevet 14. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er et ENK så skilles det ikke på hennes private og hennes business-økonomi. Anonymkode: 06648...fe9 Hvor kan man finne ut som det er det da? Anonymkode: b646d...566
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #4 Skrevet 14. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor kan man finne ut som det er det da? Anonymkode: b646d...566 Søk på navnet hennes i Brønnøysund. (brreg.no) Eller spør hvilket organisasjonsnummer hun har. Anonymkode: 14c8a...6c8 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #5 Skrevet 14. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvor kan man finne ut som det er det da? Anonymkode: b646d...566 Du kan jo sjekke om hun har et enkeltpersonforetak? Hvis du søker på gule sider: søk på privatadressen. Hvis personen har et enkeltpersonforetak vil det stå at det er et firma knyttet til adressen. (Hvis ikke hun har egen firmaadresse da, men det er uvanlig ved enk) Det er ikke alle småbedrifter som er registrerte hos Brønnøysundregisteret. Anonymkode: 93e37...3d1
A-hunter Skrevet 14. november 2019 #6 Skrevet 14. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke alle småbedrifter som er registrerte hos Brønnøysundregisteret. Ehh? Jo. Alle bedrifter er registrert i Brønnøysundregisteret. Det er faktisk det eneste stedet som registrerer alle bedrifter. 10
AnonymBruker Skrevet 14. november 2019 #7 Skrevet 14. november 2019 Ingen treff i Brønnøysund registeret. Mer det da svart? Anonymkode: b646d...566
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #8 Skrevet 15. november 2019 Du kan vel gjøre småarbeid for inntil 6000 kroner per år skattefritt? Anonymkode: 4a2f6...f9f 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #9 Skrevet 15. november 2019 Hun kan allikevel betale skatt. Det er bare å melde inn dette som næringsinntekt på selvangivelsen. Trenger ikke være registrert som bedrift, tror jeg, men korriger meg gjerne hvis jeg tar feil. Anonymkode: 22627...724
A-hunter Skrevet 15. november 2019 #10 Skrevet 15. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun kan allikevel betale skatt. Det er bare å melde inn dette som næringsinntekt på selvangivelsen. Trenger ikke være registrert som bedrift, tror jeg, men korriger meg gjerne hvis jeg tar feil. Anonymkode: 22627...724 Dette er nesten helt feil. Det er en overgang hvor hobby går fra hobby til næring der man kan slippe unna med næringsoppgave før foretak formelt er etablert (dog skal etableringsdokumenter vedlegges). All næring skal foregå i foretak. Unntak er hobby (som ikke er ment å gi, eller gir, overskudd) eller utførelse av private tjenester hjemme hos kunden med ubetydelig/veldig liten verdi. Det som beskrives i HI er helt klart næring. 1
A-hunter Skrevet 15. november 2019 #11 Skrevet 15. november 2019 På 14.11.2019 den 16.25, AnonymBruker skrev: Ingen treff i Brønnøysund registeret. Mer det da svart? Anonymkode: b646d...566 Det er jo en sak mellom den enkelte og myndighetene. At kundene legger igjen penger her er ikke ensbetydende med at overskuddet er stort. Er overskuddet lite, eller i minus, kan hun hevde dette er hennes hobby. Det er flere ting som spiller inn i om det holder vann. Vi, eller du, kjenner ikke dette inngående nok til å konkludere klart. Vipps er dog en gavepakke til myndighetene den dagen de eventuelt banker på døra. Svart arbeid kler kontanter best. 3
Djækklåsst Skrevet 16. november 2019 #12 Skrevet 16. november 2019 På 14.11.2019 den 8.02, AnonymBruker skrev: Hei! En bekjent driver legger vipper på kunder hjemme hos seg selv. Hun har ikke en bedrift så vidt jeg vet og kundene må vippse penger for tjenesten til hennes private konto. Altså ho gjør alt dettte svart, må ikke skatte osv. Hvilke regler gjelder her? Hun tjener godt på det, noe jeg ikke syns er riktig når det er svart arbeid Anonymkode: b646d...566 Her bør lokalavisa eller politiet kontaktes sporenstreks! 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #13 Skrevet 16. november 2019 På 14.11.2019 den 16.25, AnonymBruker skrev: Ingen treff i Brønnøysund registeret. Mer det da svart? Anonymkode: b646d...566 Nei. Min bedrift er heller ikke registrert i Brønnøysundregisteret. Omsetningen er ikke stor nok til å måtte registreres i enhetsregisteret. Men jeg betaler skatt (Senest i går) av alt jeg tjener. Ingenting er svart her, selv om jeg ikke står registrert der. Anonymkode: 93e37...3d1 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #14 Skrevet 16. november 2019 På 14.11.2019 den 8.20, A-hunter skrev: Ehh? Jo. Alle bedrifter er registrert i Brønnøysundregisteret. Det er faktisk det eneste stedet som registrerer alle bedrifter. Ehh, nei. Ikke alle enk er registrert i Brønnøysundregisteret, det kommer an på hvor stor omsetning enk er forventet å ha, og om det må registreres i enhetsregisteret. Anonymkode: 93e37...3d1
A-hunter Skrevet 16. november 2019 #15 Skrevet 16. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Min bedrift er heller ikke registrert i Brønnøysundregisteret. Da er det ingen bedrift. En bedrift kjennetegnes ved at det har et organisasjonsnummer. Et slikt nummer får man bare ved å registrere bedriften i Brønnøysundregistrene. Det er selvsagt helt legalt å ha (små) inntekter utenom en bedrift, men det gjør ikke driften til næring eller deg til en bedrift. 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #16 Skrevet 16. november 2019 3 minutter siden, A-hunter skrev: Da er det ingen bedrift. En bedrift kjennetegnes ved at det har et organisasjonsnummer. Et slikt nummer får man bare ved å registrere bedriften i Brønnøysundregistrene. Det er selvsagt helt legalt å ha (små) inntekter utenom en bedrift, men det gjør ikke driften til næring eller deg til en bedrift. Jo det kan være en bedrift. Les deg opp på regelverket. Anonymkode: e54bb...ddc
AnonymBruker Skrevet 16. november 2019 #17 Skrevet 16. november 2019 2 minutter siden, A-hunter skrev: Da er det ingen bedrift. En bedrift kjennetegnes ved at det har et organisasjonsnummer. Et slikt nummer får man bare ved å registrere bedriften i Brønnøysundregistrene. Det er selvsagt helt legalt å ha (små) inntekter utenom en bedrift, men det gjør ikke driften til næring eller deg til en bedrift. Jeg har organisasjonsnummer, og jeg betaler forskuddsskatt, men min bedrift kommer ikke opp ved søk i Brønnøysundregisteret. Anonymkode: 93e37...3d1 1
A-hunter Skrevet 16. november 2019 #18 Skrevet 16. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo det kan være en bedrift. Les deg opp på regelverket. Anonymkode: e54bb...ddc Nei, det kan ikke det. Du driver i så fall med hobbyvirksomhet, hvilket er noe annet. Du må gjerne kalle dette en bedrift, det gjør sikkert moren din veldig stolt, men det blir ikke mer sant av den grunn. Det er ingenting som er en bedrift dersom det ikke er i et foretak som har et organisasjonsnummer. Det er faktisk 100% selvforklarende. 3
Rararara Skrevet 16. november 2019 #19 Skrevet 16. november 2019 (endret) I min hjemby er det en hudpleiesalong son blir drevet av en av de kjente fjesene i byen. Lokalavisa har skrevet saker om den, de har Facebook-side og den virker veldig fin. Jeg fikk gavekort der og dro for en behandling. Fikk ikke noe kvittering etter betaling av gavekort men reagerte ikke på det. Var ikke fornøyd med behandlingen, så jeg ville bruke resten av beløpet på produkter isteden for flere behandlinger. Måtte betale et beløp utenom gavekortet. Da kunne hun ikke ta kort. Det var kun kontanter eller vippse til hennes nummer. Da var det «send penger» ikke kjøp, og det ble hellet ikke skrevet noe på vips hva pengene gjaldt. Heller ikke her fikk jeg kvittering ( det var snakk om varer til mange hundre kroner). Det fantes ikke priser på noen av varene så hun kunne i realiteten ta hva hun ville.. søkte opp bedriften i brønnøysundregistret men finner ikke. Legit? Endret 16. november 2019 av Rararara
A-hunter Skrevet 16. november 2019 #20 Skrevet 16. november 2019 2 timer siden, Rararara skrev: Legit? Spør du AB...ddc over her får du nok beskjed om at det er sånn næring skal drives i Norge. Men, nei, det er ikke legitimert drift hverken for håndtering av pengene eller for utstedelse av salgsdokumentasjonen. Håndterer man kontanter (vipps regnes som kontantoppgjør) skal man ha et kassesystem. Dette ble ytterligere innstrammet 1.1.19, så om du var der før det kan det ha gått under gammelt regelverk, men skjønnhetssalonger har hatt spesielt streng plikt til bokføring siden 2014. Du skal alltid tilbys kvittering ved kontantsalg. Du kan selvfølgelig takke nei, men først etter tilbud om å få det. Det er et sett av regler som gjelder, så det er litt knot å referere til nøyaktige kilder. Det er også enkelte omsetningsgrenser i noe av dette, blant annet på når salongen ikke lenger kan greie seg med håndskrevet omsetningsbok. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå