Gå til innhold

40 og gravid.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har nettopp funnet ut at jeg er gravid (4+0), og er fremdeles litt i sjokk. Ikke planlagt graviditet, men likevel velkommen. Etter å ha googlet og lest på nett ser jeg at sjansen for SA øker betraktelig i min alder... I tillegg jobber jeg som nattevakt, noe som øker sjansen enda mer :( Noen som kan berolige meg litt på at dette kan gå bra likevel? 

Anonymkode: 28088...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om sjansen for spontanabort øker i forhold til de som er yngre/uten nattarbeid, så er det fortsatt også gode sjanser for at det går bra 🙂 Og jo lenger tid som går, jo større sannsynlighet for at det går bra 🙂 Så for hver dag som går uten at det skjer noe, så øker sjansen for at det ordner seg 🙂 

Anonymkode: 21190...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å prøve å Holde ut, vet akkurat hvordan du har det.

man leter og kjenner og ser på papiret hver gang man er på do. Det blir time for time og dag for dag, for meg var det iallfall sånn. 

Aldri opplevd det, Og tenker at det må jo bli min tur en eller annen gang.

men jeg får inntrykk av at det er nesten blitt for normalisert. Harnisk hørt det av div leger også at når testen har blitt positiv og man er over Ikm så er det ikke så sannsynlig som man frykter. 

Masse lykke til, og velkommen i gjengen 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min siste da jeg var 42 og både min mormor, søster og mitt søskenbarn fikk sitt siste barn da de var 41-44. Det har gått helt fint. 

Jordmor fortalte også at dersom en har friske barn fra før, så er det mindre sjanse til at det går galt enn hos en førstegangsfødende på samme alder. 

Anonymkode: 199ef...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, sunnyday skrev:

https://datayze.com/miscarriage-chart.php

Denne beroliget meg :) du kan plotte inn vekt og alder under tabellen. Du har fremdeles absolutt bedre sjanser for at det går bra enn at det ikke går bra 

Ikke særlig betryggende å se at det er 62% sjanse for å miste 🙈 Er jo større sannsynlighet for sa enn at det går bra.

Anonymkode: 252de...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk min første da jeg var 39. Var til gynekolog i uke 10, og tok da opp bekymringen rundt spontanabort. Men allerede da beroliget gynkologen meg ved å si: «Dette barnet får du». 
 

Jeg synes denne store fokusen på spontanabort og missed abortion har tatt helt av. Nærmest annenhver kjendisdame står jo nå frem og forteller at de har hatt 7 spontanaborter liksom, vet ikke om jeg tror på denslags. Uansett: Ville ikke tenkt så mye på det. Lev sunt, prøv å hvile når du kan og mosjoner litt så går det nok helst bra skal du se 😊 Husk folat!

Anonymkode: 0237d...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 40-årene fikk jeg et velskapt barn men har også hatt 4 tidlige aborter (dvs før uke 12). 

Anonymkode: 9e6c8...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ikke særlig betryggende å se at det er 62% sjanse for å miste 🙈 Er jo større sannsynlighet for sa enn at det går bra.

Anonymkode: 252de...c0f

Jeg elsket den! Men du må se litt fremover, ja. Sjansen er jo relativt stor, for alle, når de bare er fire uker på vei. Det som er betryggende er at sannsynligheten for at det går bra øker veldig for hver dag og uke som går. Om bare én uke er du nede i 45 % sannsynlighet for SA, og om to er det ca. 30 %. 

Også må man ha i bakhodet at det "bare" er statistikk, da. Den sier noe om sannsynligheten, på et generelt grunnlag. Men du kan jo være den som trekker snittet enten ned eller opp. Bestill en tidlig UL? Selv ventet jeg til uke 12, men å se et bankende hjerte rundt uke 7 er en bedre indikator på at det vil gå bra i akkurat ditt tilfelle enn rene tall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var gravid to ganger etter at jeg fylte 38. Første gangen mistet jeg etter 11 uker, andre gangen gikk det bra. Fødte like før 40-årsdagen min. Ingen komplikasjoner (bortsett fra nervepirrende småblødninger før uke 12 med begge...) i verken svangerskap, fødsel eller etterpå.

Dette var barn nr. to. Første gangen var jeg i begynnelsen av 30-årene, da hadde jeg et totalt ukomplisert svangerskap uten småblødninger.

Selv om risikoen er høy i starten, er det fortsatt mange det går bra med. Forsøk å la være å stresse (jada, lett for meg å si), det er ikke stort du kan gjøre fra eller til. Skulle du være så uheldig å spontanabortere, var det ikke fordi du jobbet overtid, løp etter bussen eller drakk kaffe, hvis du skjønner hva jeg mener. Lev normalt sunt og spis folat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, sunnyday skrev:

https://datayze.com/miscarriage-chart.php

Denne beroliget meg :) du kan plotte inn vekt og alder under tabellen. Du har fremdeles absolutt bedre sjanser for at det går bra enn at det ikke går bra 

Den var fin :) Ifølge denne er sjansen for meg 30%, og reduseres dag for dag. Synes også den var betryggende :) TS

Anonymkode: 28088...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange fine svar :) Var litt redd for å bli «dømt» siden jeg er såpass gammel. 
Får vel bare forsøke å tenke positivt og ta en dag om gangen.  TS.

Anonymkode: 28088...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...