Gå til innhold

Hva slags hunderase har du, og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Gjest BangersBeans&Mash
Skrevet (endret)

Engelsk setter. 

Elsker rasen. De er energiske, svært aktive, snille, barnevennlige, barnslige, og, selvfølgelig fordi han er en stående fuglehund, og en jaktkompis. 

Endret av BangersBeans&Mash
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cairn terrier, fordi det var den rasen som alltid dukket opp når vi tok tester og leste oss opp på hva slags hund som kunne passe for oss. Og som siste sjekk kontaktet vi en dyrlege-kompis for å høre om denne rasen var noe han så mye av på klinikken sin, og det var det ikke.

Veldig fornøyd med valget, og hadde valgt det samme om igjen.

Anonymkode: fbaf6...fc3

Skrevet

tibetansk spaniel 😍 jeg har hatt mange hunder. Gordon setter, pølse hund, boxer. 
Boxer og tibetansk er helt like i personlighet, bare størrelsen er forskjellen. 
skikkelige familie hunder ☺️

Anonymkode: 6797d...088

Skrevet

Shetland sheepdog. Det sto mellom den og stor Collie. Valgte den minste pga problemer med skuldre og armer, og tenkte da at en liten hund er lettere å håndtere enn en stor hund. Må hunden løftes eller bæres f.eks. så hadde jeg ikke greid det med en collie. Men med en sheltie går det greit. Hun er veldig lydig, og drar aldri i båndet, går alltid pent. Null problemer med skuldrene for meg da.

Skulle jeg hatt flere hunder, enten samtidig eller etter denne, hadde det blitt shetland sheepdog igjen og igjen. Utrolig lettlærte og førerorienterte hunder. Hun dilter etter meg overalt, og er ALLTID oppmerksom på meg. Stikker aldri av på tur, følger meg tett og er alltid innenfor synsvidde. 

Ulemper; mye bjeffing, røyting av lang pels

Fordeler; vakkert utseende, et nydelig, vennlig gemytt og lynne, kjærlige, intelligente og ekstremt lettlærte hunder (som ofte brukes i hundesporter) Tar lett til seg dressur og lærer masse triks om man vil.

Anonymkode: 7b93e...caf

• Liker 1
Skrevet

Eurasier og toller.

Eurasier fordi vi ville ha en hund vi kunne tilby alt den trengte, en turkompis som ikke var avlet til noe spesielt og som likte å være sammen med familien sin. Undersøkte helse, men var ikke så opptatt av så mye annet enn å få en venn.

Så ble vi interessert i hundesport - da ble det litt vanskeligere med han som må ha skyhøy belønning for å være interessert, lett blir miljøberørt, og som helst vil snuse på tur. Han har vært med på hauger av kurs, konkurranser og treninger, men må ha en del pauser, og man må tilpasse seg mer etter ham. Han elsker å gjøre ting sammen med oss, men er fornøyd med lite.

Toller pga hundesportinteressen. Helt annen innfallsvinkel fra oss. Gikk etter brukslinjer, undersøkte oppdretter, ville ha en hund som kunne brukes i rally, lydighet og agility, en med foreldre som har god helse, og en som har skikkelig motor. Brukes til masse og trenes både fysisk og mentalt daglig. Er gjerne med på løpetur eller kickbiketur. Toller er MYE hund, men nå har vi erfaring og interesse til å takle det.

Elsker begge to, og de er gode venner, men det kan være utfordrende å gå tur med to stk som er så ulike, så vi går som oftest to sammen så vi kan ha hver vår, slik at Oksen Ferdinand og Bippe Stankelbein begge får sitt. 

Anonymkode: c5de2...e98

Skrevet

Vi valgte Rottweiler. Vi ønsket oss en trygg og stødig hund som ville fungere både som familie og brukshund.

Anonymkode: 17702...f84

• Liker 2
Skrevet

Har hatt en del hunder i livet mitt, bl.a. labrador og welsh corgie og de er snille, barnevennlige hunderaser begge  to. Grunnen til at jeg valgte liten rase på slutten er at årene begynner å dra på slik at det blir kortere turer,  men mer kos med familien. Der kommer hunden inn. Ellers, innerst inne ønsker jeg meg tilbake i år og å få kjøpt en labrador igjen.

• Liker 2
Gjest Halloiuken
Skrevet (endret)

slettet

Endret av Halloiuken
slettet
Skrevet (endret)

Vi har Border Collie, to stk. Dette er en hund som ofte blir omplassert.

Eldste hadde en svært aktiv valpefase og var helt villmann og nappet MYE i klær, men som voksen er hun rolig og bedagelig. Merker ingen av disse typiske Border Collie greiene som stress og nervøsitet, krever normal mengde mosjon (1-2 lengre turer holder). Hun er reservert ovenfor nye mennesker, og bjeffer en del for å varsle oss (enten ringeklokka ringer, naboen henter posten, nye lyder). Bjeffingen er nok eneste ulempen med henne. 

Minste er fortsatt valp, men en langt roligere valp. Finner roen selv, napper ikke klær, tusler litt rundt - opplever henne nesten som en voksen hund i væremåte. Sosial ovenfor mennesker og bryr seg ikke om alt som skjer rundt henne. 

Ingen av dem er aktive brukshunder i agility eller annen hundesport, men øver på hobbybasis. Eldste er knall på kommando. 

Anbefaler jeg denne rasen til alle? Nei, fordi det er så mange hunder av denne rasen som blir ødelagt av understimuli. De gjeter biler, andre hunder, barn... De finner seg nærmest en fulltidsstilling i å gjete alt som beveger seg, som kompensasjon for at de ikke får brukt hode og kropp slik de behøver. Men å si at dette er en rase som krever innmari mye trim og aktivitet er ikke nødvendigvis en sannhet, fordi hunden meget godt kan fungere under familiære forhold i et aktivt hjem. Man må bare legge bort fokuset på timesvis med løping, og fungere på å bruke hundens hode. 

Vi elsker rasen fordi de er smarte og lettlærte, og det å mestre ting sammen med hunden gir stor glede. 

Endret av Pinkpashion
Skrevet

Schæfer. 

Langt ifra noe rase jeg ville valgt, men det var et familiemedlem som hadde neglisjert den i lang lang tid. Så enten tok vi over ellers så ble det avliving. 

Nå er riktignok denne hverken sosialisert eller dressert,  så blir en håndfull å gå tur med. 

Schæfere har lite kroppsspråk som gjør andre hunder usikre, og skeptiske. 

Til tross for alt dette så er han helt magisk med mennesker. Voksne og barn. Tålmodig som få og tar lett signaler.

Nå er hunden så gammel at den lever på lånt tid.. Og siden rasen er såpass hardfør gir den lite signaler på smerter.

Anonymkode: a55f8...ef4

Skrevet

Staffordshire bull terrier.

Fordi den er leken hele livet, glad i mennesker og spesielt glad i barn. Ville ha en hund som typisk er uredd folk. Lite vedlikehold med pelsen, kun dusj som trengs.

• Liker 1
Skrevet

Engelsk bulldog. Ønska meg ein litt mindre hund den gangen pga daværende helseproblemer, med kort pels som ikkje krevde mye stell, ein hund som var både sofapotet og fint kunne bli med på litt lengre turer. Ho har vist seg å være den perfekte match for meg, og ho er utruleg morsom og tøff og sporty! Lange turer på fjellet er favoritten.

Skrevet

Alaskan malamute. Vi ville ha en stor turhund med skikkelig vinterpels. En hund som ikke holder vakt og ikke bjeffer, som er sosial blant folk og myk omkring barn. 

Vi fikk akkurat det. En diva av en tispe, med sterk selvbevissthet, sterk vilje og samtidig masse flokkmentalitet. Hunden er rolig som en katt innendørs, og en sterk og utholdende turkompis i skogen og på fjellet. Ikke en hund for alle, men mindre krevende enn man kanskje kunne forestille seg. Mange av de derre «liten utenpå, men stor inni-hundene» er atskillig mer intense HELE tiden.  

Anonymkode: db412...120

• Liker 2
Skrevet

Irsk setter. Ville ha en allsidig familiehund som kan brukes på fuglejakt. Jeg ville ha en treningskompis, og skogsvenn. En hund som ungene kunne leke med, og mannen jakte med. Syns i tillegg at hunden er fin å se på.. Elsker pelsen og fargen! Liker gemyttet de er kjent for. 

Anonymkode: b819a...5ee

• Liker 2
Skrevet

Jeg har to golden retrievere etter jaktlinjer, ordentlig golden... har de fordi jeg konkurrerer i hundesport og vanlig show ikke funker til noe lenger - late, svære og dvaske. 

Deilig med anonymknapp, dette kan jeg ikke si høyt 😆 og jada, det dukker opp en og annen bra showgolden.

Anonymkode: 85c76...c09

• Liker 3
Skrevet

https://www.google.no/search?q=korthåret+vorsteh&dcr=0&prmd=imvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiC75qD2-zlAhVP1qYKHX6CBOMQ_AUoAXoECA8QAQ&biw=360&bih=572&dpr=3#imgrc=TTyWrV0dfAv7hM

Korthåret Vosteh. Mye i aktivitet på ski og sykkel. Flink til å trekke. Fantastisk familiehund også med barna.

Har også hatt glede av engelsk setter, labrador og bernen sennen gjennom årene.

Anonymkode: 979aa...1c3

• Liker 1
Skrevet

Blandingshund. Labrador, golden retriever og storpuddel.

Det ble denne valpen på grunn av lynnet hennes. Det er tydelig at hun har arvet det fra moren sin. Onkelen min trener jakthunder og problemhunder, og mente hun var så rolig og trygg som 9 uker gammel at hun nesten var litt kjedelig. Kjempefint utgangspunkt for å forme en trygg og god familiehund, perfekt for oss. :) 

Anonymkode: bba70...e44

• Liker 2
Skrevet

Buhund, som forøvrig er Norges nasjonalhund, men det er det ikke så mange som vet. Kan aldri tenke meg å ha en annen hunderase, for de er nydelige mellomstore hunder som passer godt sammen med barn/familie. Den er opprinnelig en gårdshund som liker å passe på folk og dyr. Den elsker å være i aktivitet, løpe på fjellet og har et ganske sterkt jaktinstinkt, men liker også å ligge i armkroken på sofaen.Siden de er mellomstore hunder kan de fint leve til de er 15 år. Ingen over og ingen ved siden av🐕

Anonymkode: fc282...1e0

Skrevet

Dachs, er vokst opp med det og kunne aldri hatt noen annen rase. Stor hund i liten kropp, trenger masse mosjon og jeg har lært meg at det ikke finnes dårlig vær når vi skal ut. Bare å gå ut med et smil uansett tid på døgnet også. 

Skrevet

To blandingshunder❤❤! Fordi jeg ønsket å gi hunder som drittfolk/barnefamilier har sviktet et fantastisk liv!

OG fordi jeg elsker store muskelhunder!

Som med stor sannsynlig  kommer til å leve lengre enn tilsvarende renrasede i samme størrelse !

Anonymkode: bd7df...c9a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...